|
|
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | |
Mad Dog Tannen ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 30-Oktober-2009 Status: Offline Point: 77 |
![]() Sendt: 07-Marts-2010 kl. 22:33 |
Hej.
Jeg håber at der er nogen her i forummet der er mere velbevandret i RAID end jeg som kan hjælpe. I fredags gik der ged i min server. Pludselig stod der at raid'et var i "critical" status, den ene disk var fejlet. Mit bundkort er et Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P med 10 sata porte. 4 porte på en controller og 6 porte på den anden controller. På den controller med de 4 porte har jeg 2 stk. 500GB diske i RAID 1 som system diske (+blu-Ray drev). Den første controller sættes op via BIOS. På den anden controller har jeg 6 stk. 1,5TB diske i RAID 5, som sættes op via en ctrl-f menu under opstart. Hvis jeg går ind i RAID opsætningen under opstart, og trykker "View Drive Assignments" skriver den at LD 1 består af 6 drev, ud for drev 1, 2, 3, 4 og 6 står der LD 1-1, 1-2..... Ud for drev 5 står der "Single Disk". Under opstart skriver serveren at drevet er i kritisk status, og når jeg kigger i stifinderen i windows 2003 server edition kan jeg umiddelbart se alle filerne i raid drevet. Der er så kommet et nyt local drev som jo så er den sidste disk, der faktisk hører til raid'et (den har vist bare lige glemt det). Det "nye local drev ser helt tomt ud ved brug af stifinder og det er muligt at kopiere filer ind på drevet. Iflg. manualen til mit bundkort skal jeg tilgå raid'et via AMD RAIDXPERT. Hvis jeg kigger i stien i RAIDXPERT er raid'et makeret med et gult udråbstegn og nedenunder står det sidste drev til JBOD. Hvis jeg klikker ind på raid'et får jeg ikke mulighed for at rebuilde arrayet. Jeg kan kun se status som også viser at raidet består af 6 diske, men at den ene kører single / JBOD. Er der nogen af jeg der har en god idé til hvordan jeg får den skubbet ind i raidet igen. Skal disken sendes ind (reklamation, er under 6mdr. gl.) selvom jeg kan se den og skrive til den i stifinder. What dælen do I doo ??
Hvis det kunne hjælpe med nogle skærmbilleder af de forskellige opsætninger, må I gerne lige skrive hvad der skal til for at indsætte billeder her i forummet. Har godt set det med forumkoder, men er det ikke muligt at paste billeder ind i indlægget ??
På forhånd tak.
|
|
![]() |
|
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() |
Det Lyder som din disk er defekt. Raid 5 kan gendannes hvis 1 disk fejler...... så du skal have noget gjort ved det! De fleste diskproducenter har hdd test tools til at teste deres diske kør sådan en test på den enkelte disk for at undersøge om der er en fejl. hvis JA skift disken. hvis nej prøv at montere den igen for at se om RAID arrayet genopdager den.
BS
|
|
![]() |
|
Mad Dog Tannen ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 30-Oktober-2009 Status: Offline Point: 77 |
![]() |
Nu har jeg prøvet sådan et værktøj som du skriver om, og det ser ud til at der minimum er dårlige sektorer. Jeg har købt en ny disk som jeg gerne skulle få tid til at montere her i weekenden. Så kan den anden disk ryge retur da den er under ½ år gammel. Hvad med den nye disk, skal den formateres inden den sættes ind i RAID'et eller skulle den selv finde ud af det ??
|
|
![]() |
|
![]() |
Please hjælp.
Jeg har nu erstattet den fejlede disk med en ny. Da jeg startede op så alt ud som med den "gl." disk. I Raid bios'en vises alle 6 diske under samme LD definition, men den disk der sidder på port 5 er stadig single disk. Hvordan får jeg den med i RAID'et igen. Jeg kan ikke finde noget på hverken AMD eller Gigabyte's hjemmeside om det. øv øv og øv !!! Redigeret af Mad Dog Tannen - 13-Marts-2010 kl. 14:50 |
|
![]() |
|
bruger udmeldt 5 ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 15-April-2006 Sted: lolland Status: Offline Point: 3584 |
![]() |
din CTRL+F opstart funktion hvor du sætter raid op , må kunne bidrage med en opdatering til at lægge en ny disk tilbage i dit raid setup, da dette lyder som det foregår på hardware level.
så kik i den menu, det er nok bedste råd lige nu, for det er nok ikke i windows du skal se efter løsningen.
Findes en tilføj/fjern/erstat funktion ikke i bios/raid setup, så er der noget du må have overset. For det er jo en basis funktion som bør være tilstede når en disk går i stykker?
hvordan fjernede du den defekte? tog du den ud via bios(CTRL+F) setup funktionen eller hev du den ud når window begyndte at informere eller? . ellers skal den defekte disk i igen, og så via bios, kører du en "replace" defective drive, og begynder procedure for at genoprette dit raid setup når den nye disk sættes i.
|
|
![]() |
|
![]() |
Hej pendec
Hvis jeg går ind i RAID Bios er der 4 valgmuligheder
1 View drive assignments
2 Define LD
3 Delete LD
4 Controller configuration
Inde under den der hedder 1 "View drive assignments" kommer der en liste med de 6 drev. De 5 drev er mærket med LD1-1, LD1-2, LD1-3, LD1-4 og LD1-6. Ud for den disk der sidder på port 5 som skulle hedde LD1-5 står der nu single disk. Ud over pil op/ned, ESC og page op/ned er der en funktion på denne side CTRL-H Secure Erase. Jeg er i tvivl om hvor vidt denne sletter en disk eller hele raid'et.
Inde under pkt. 2 er der ingen muligheder, der viser den kun at den sidste disk i raid'et er "failed or disconnected"
Under pkt. 3 ser det ud til at hele raid'et bliver slettet og alle data tabt.
Tror du at den Secure Erase kan bruges til noget godt ???
|
|
![]() |
|
Infinity ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1078 |
![]() |
Har du tjekket kablerne til 5'eren. Det kan godt virke lidt som om der er noget galt der!
Vises disken nogensteder med den rigtige fysiske størrelse?
Har du set på side 93 i din manual om der er nogen hjælp at hente der ?
Du skal i hverttilfælde have fundet en måde at rebuilde dit array incl disk 5 og du skal være klar over at den rebuilding proces kommer til at tage llllllllaaaaaaaaaaaaaaannnnnnnnnggggggggg tid. Normalt meget lang tid! Man det kommer selvfølgelig an på din hardware.
|
|
mvh Infinity
|
|
![]() |
|
![]() |
Det de skriver på side 93 om den driver som skal flettes ind under inst. af OS har jeg gjort dengang jeg installedere OS.
Jeg har på nuværende tidspunkt (lidt ud fra det pendec skrev) rodet mig ud i, via AMD RADIXPERT at delete den disk som pludseligt stod som JBOD. Dette gav mulighed for at rebuilde arrayet. Efter rebuild håber jeg at disken kommer til at ligge som et spare drev, som så forhåbentligt kan sættes ind i RAID'et igen, og derpå lave en rebuild igen. Det lyder godt nok ikke særligt nemt, men hvis det bare vil virke. Lyder det helt hen i hegnet ??
Og ja, rebuild tager laaaannnngg tid. Den er på 7% pt. og har kørt ca. 1 time.
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
![]() |
Jeg vil som en sidebemærkning anbefale dig at købe et ekstra motherboard med samme disk controller, når du benytter den slags software RAID som du gør.
Hvis dit motherboard brænder af, så står du i **** til halsen, hvis du ikke har backup. Hvis man ønsker at køre RAID bør det efter min mening ske som hardware RAID eller til nød som ren OS software RAID på en maskine med ECC ram. |
|
![]() |
|
ottoolsen ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-December-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 84 |
![]() |
Prøv at læse denne her ser ud som om dette er løsningen for dig her.
http://blog.it-podrska.info/tag/amd-raidxpert-error/ Redigeret af ottoolsen - 14-Marts-2010 kl. 07:44 |
|
![]() |
|
![]() |
Jeg var af den overbevisning at det var et hardware RAID da der ligger to RAID controllere på bundkortet.
På controller 1, port 1-4 skal man via den normale bios definer raid'et på denne controller.
På controller 2, skal man via den normale bios definer om controller 2 skal køre som controller 1 (i dette tilfælde i raid). Under opstart skal man så via RAID BIOS'en definér raid'et på de sidste 6 porte. Er det ikke et hardware RAID ????
|
|
![]() |
|
![]() |
Efter at jeg via AMD RAIDXPERT var inde og delete det drev som pludselig låved siden af raidet som et JBOD drev kunne jeg få lov til at rebuilde raidet. Efter rebuild var den nye disk kommet med i raid'et igen. Med andre ord, var det ikke nødvendigt at tilføje disken igen, som jeg troede/skrev tidligere. 1. Delete den fejlede disk via AMD RAIDXPERT (derefter blev rebuild en mulighed).
2. Rebuild RAID'et via AMD RAIDXPERT.
3. Vent 13-14 timer.
RAID'et er ikke længere i kritisk status, dejligt !!!!!!!!!!!
Den fejlede Seagate disk sendes retur, da den er under ½ år gammel. SeaTool (HDD testprg.) melder fejl på short- og long disk self test.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |