recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fejl på RAID 5 array
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFejl på RAID 5 array

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2010 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af ottoolsen ottoolsen skrev:

Prøv at læse denne her ser ud som om dette er løsningen for dig her.

http://blog.it-podrska.info/tag/amd-raidxpert-error/

Det lader også til at det er samme procedure som trådstarter har foretaget - så mon ikke hans array kommer i orden efter hans rebuild Smile
Til top
Mad Dog Tannen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Oktober-2009
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2010 kl. 12:04
Hej.
Som jeg skriver ovenfor er mit raid nu rebuildet og 100% oppe at køre. Det var bare dejligt. Og ja, det link som ottoolsen sendte er samme procedure som jeg brugte.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2010 kl. 12:07
Cyberguyen.
Jeg er i tvivl om det du skriver ang. Hardware raid vs. software raid i mit tilfælde. Kunne jeg ikke få dig til at svare på mit spørgsmål i toppen af denne side.
På forhånd tak.
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2007
Point: 1078
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2010 kl. 13:15

Cyberguyen er inde på noget. Står din Raid controller af er du på numsen. Men det gælder altså uanset om du har controlleren siddende på bundkortet eller i PCI slottet. Så glem det.

Din controller er en mellemting mellem ren hardware og ren software. Du sætter raidet op i hardware, men det er et program der ligger i firmware, der udgør raid beregningerne. Der er altså ikke en decideret raid processor, som man ser det på dyer raid boards.

Men godt dit raid virker igen. Du siger 6 diske af 1,5T det giver knap 7 TB. wauw. Har du dem i en partition ?

mvh Infinity
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2010 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Men godt dit raid virker igen. Du siger 6 diske af 1,5T det giver knap 7 TB. wauw. Har du dem i en partition ?

Ja det bliver til 6,82TB  i én stor partition. Jeg er lidt filmfreak og har derfor lagt mine film ind på serveren (DVD/Blu-Ray, ukomprimeret) og i det ene lille hjørne er der musik. DVD, Blu-Ray og musik afspilles/streames via Tvix 6600N ind i en HD sourround receiver og videre til BENQ W20000 projektor, og op på 104" lærred. Det fungérede bare super, indtil serveren lavede knuder.

Med de slot der er fri i det nuværende bundkort er der mulighed for at udbygge med 2 raid controllere mere Smile Det kan jo godt være at jeg skulle overveje at sætte en controller i til at tage de 6 diske, inden jeg havner i problemer. 
Jeg skulle gerne modtage et Lian Li PC-V2100 plus II kabinet i morgen, hvor der ved hjælp af to stk. 4 in 3 coolermaster bliver plads til yderligere 12 diske mere i serveren Big smile altså 20 diske i alt.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2010 kl. 16:14
Når jeg taler om hardware RAID, så er det RAID controllere hvor XOR operationerne og selve RAID funktionaliteten styres af en dedikeret processor på selve RAID kortet.

Det er altid noget rod hvis ens RAID controller står af. Hvis man køber en dyr hardware baseret RAID controller, så er mange af dem bagud kompatible eller man kan skaffe en model magen til den som er stået af op mange år efter.

Med de billige software raid controllere er det en god ide at købe et kendt mærke og så håbe at hvis den går galt at man så kan få en controller magen til - det burde være muligt.

Det er straks værre når controlleren sidder på bundkortet, da der er meget hurtig udskiftning af dette og der er mange ting på et bundkort som kan gå i stykker. Det er ikke en garanti at man kan få et bundkort med en compatibel controller som kan få disk array'et op og køre igen.
Derfor bør man efter min mening undgå dette medmindre man har et ekstra bundkort eller direkte ved at det vil virke i næste bundkort.

Der findes vidst nok en software som kan genskabe data fra de fleste arrays på markedet, men det er sikkert dyrt og der skal også være et sted hvor man skal kunne fylde sine data over på efterfølgende.

Jeg skal selv igang med at bygge en nas og har i den forbindelse tænkt mig at benytte en DELL brandet LSI RAID controller. Jeg har god kendskab til denne controller igennem mit arbejde hvor jeg også vil kunne skaffe en identisk, hvis uheldet skulle være ude:

http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=pad&cs=RC1077944&sku=405-10837

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2010 kl. 16:53
Hej Cyberguyen.
Det ser meget spændende og billigt ud. Jeg har kigget mig lidt omkring efter en løs raid controller, men synes at de var temmelige dyre, hvis der skulle være hukommelse på kortet, dvs. Adaptec = 3000kr for 8 porte.
Har jeg forstået det korrekt at med denne controller får man en controller med 256MB hukommelse og som ved hjælp af to stk. 1 x 32-pin - 4 x SATA (MultiLane SAS) giver det 8 porte i alt. Der kan så udbygges med SAS expander til 32 diske (hvis man kan finde nogle expandere). Er soklen en PCI express x 8

Hvis jeg har fået rigtig fat i data vil jeg bestemt overveje at skifte over til sådan en controller i stedet for at være afhængig af bundkortet.
Til top
afk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Maj-2005
Point: 104
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2010 kl. 17:02
Hej Mad Dog Tannen - og Cyberguyen,
   jeg har været nede ad samme spor - med det samme resultat som MDT, da de "almindelige" tilgængelige RAID kort (f.eks. Adaptec 3805/3085) ligger i 3+ kkr.
   Jeg er også faldet over disse kort til specifikke servere - som f.eks. Fujitsu og IBM, der er væsentligt billigere, men virker de generelt?  Jeg formoder, at det specifikke ligger i en begrænset driver-understøttelse, så med din indsigt, Cyberguyen, vil jeg gerne høre, om dette kort kan gå i et "almindeligt" ASUS-bambus-bundkort med WinXP?
   Jeg krydser fingre :-)
..Anders
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2010 kl. 20:01
Nu har jeg kun kørt med PERC controllere i Dell hardware. Ved lidt søgen rundt omkring skrives der omkring et problem med SMbus på Intel motherboard. Man skal ved dette problem sætte tape over 2 ben og så kører det uden problemer.
Soklen er PCI-E 8x og kræver også 8x for at virke.
Der sidder 256 MB DDR ECC ram på med batteribackup til cache på kortet.
Den understøtter kun SAS og SATA II diske - så ikke noget med sata I

Man skal dog være meget opmærksom på kølingen af kortet, da det normalt er beregnet til at sidde i en server med ret kraftig køling. Perc 6 kortene skulle dog ikke varme så meget som de ældre Perc 5 kort, så måske kan man nøjes med en lille blæser eller udskifte kølepladen til en stor passiv.

Jeg ved at kortene også sælges til Dell Precision workstations, så jeg er rimelig sikker på at der findes drivere til alle 32 bit og de fleste 64 bit Microsoft OS'er.

Jeg er ved at få hardwaren til min nas på plads og det bliver lidt et forsøg med et Asrock Atom cpu bundkort og Nvidia Ion chipsæt. Hvor jeg sætter 4x 2TB diske på i RAID 5.
Jeg regner med at Perc 6 controlleren kommer i slutningen af næste uge - men jeg mangler stadig den foretrukne strøm forsyning på 220 watt fordi nogle bastards på e-bay ikke sender til Danmark Wacko
Prøver dog nok at få det op og køre med en midlertidig psu.

Den forventede throughput vil nok ligge på 100+ MB/sek sustained for store filer og omkring 30 MB/sek for små random filer.
På de store filer vil det nok være netværket som sætter grænsen da diskene sikkert peaker ved 200-300 MB/sek.
Selve controlleren kan klare langt mere - jeg har testet med 10x15.000 omdr. SAS diske i RAID10 som kopierede ved over 800 MB/sek - dette var dog en PERC 6/E med 512MB
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2010 kl. 20:06
En lille hurtig bemærking....

Jeg tror ikke PERC controllerne understøtter spindown af harddiske, så det må komme an på en prøve, når jeg får den. Det er ikke lige noget jeg begynder at rode med på vores produktionsservere i firmaet LOL
(ups - Exchange serveren er ikke tilgængelig fordi diskene er sat ti powersave)

Jeg havde tænkt mig at køre min nas med wake on lan og ikke have den tændt 24/7

PERC 6 controlleren er forresten bagud kompatibel, så hvis man har mistet en PERC 5 controller, så sætter man bare PERC 6 controlleren i efter man har slettet indstillingerne. Så finder den RAID informationen på diskene og kører videre.
Det skulle vidst også være muligt at rykke rundt på sine diske og så finder den selv ud af det så array'et ikke går i stykker. Der kan også udvides med ekstra enheder i array'et.
Det vil jeg nok køre nogle test på om virker Smile

Controlleren understøtter on the fly ændring af RAID 0,1,5 og 6 konfigurationer hvis man har de enheder og plads som kræves.

Dette virker dog ikke på RAID 50 og 60 (dem som kører dette har nok råd til en dyrere controller)

Redigeret af Cyberguyen - 14-Marts-2010 kl. 20:15
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2010 kl. 20:50
Det er rigtig godt med noget dybde gående info om dette emne. Cyberguyen du må meget gerne hold os opdateret i denne tråd om hvordan det går med opbygning af din nas når du får de sidste stumper.
Hvis der er andre der har erfaringer ang. RAID controllere, gerne til en god pris. Er jeg/vi meget interesseret i at høre om det !!
Også gerne noget info om hvilke produkter der er gode til at genskabe data i tilfælde af at controlleren crasher.    
Til top
afk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Maj-2005
Point: 104
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2010 kl. 23:58
Absolut - især med PERC-kortet i et ASRock-bundkort - hvis det kører, så kører det vist i de fleste...
Tak for indsigten - og skriv endelig videre omkring projektet, som MDT også opfordrer til!
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu