recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fejl på RAID 5 array
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFejl på RAID 5 array

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2010 kl. 12:45
Så er stumperne kommet og jeg prøver at se om jeg kan få tid til at smide dem sammen i et hurtigt test setup her til eftermiddag.

Dele:
  • Dell PERC 6/i med batteribackup
  • Asrock A330ION
  • 1 GB DDR3 ram
  • 4x Samsung Spinpoint F3EG 2 TB
Mangler stadig en PSU Angry
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2010 kl. 17:50
Så har jeg samlet skidtet i et test setup og indtil videre har der ikke været nogle problemer med at finde controlleren og lave en virtuel disk med en sata. Thumbs Up

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2010 kl. 19:24
Foreløbig test på Windows 2003 Server R2 32-bit

40 GB overførsel på 16 min (imens den laver windows opdatering med én disk i maskinen) = 41 MB pr. sek. sustained. Thumbs Up
Til top
Mad Dog Tannen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Oktober-2009
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2010 kl. 00:00
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Soklen er PCI-E 8x og kræver også 8x for at virke.

Man skal dog være meget opmærksom på kølingen af kortet, da det normalt er beregnet til at sidde i en server med ret kraftig køling. Perc 6 kortene skulle dog ikke varme så meget som de ældre Perc 5 kort, så måske kan man nøjes med en lille blæser eller udskifte kølepladen til en stor passiv.

Jeg ved at kortene også sælges til Dell Precision workstations, så jeg er rimelig sikker på at der findes drivere til alle 32 bit og de fleste 64 bit Microsoft OS'er.

Cyberguyen, det ser spændende ud.
Jeg har plukket lidt i ovenstående citat. Den slot du har kortet i ser meget x16 ud for mig, køre det uden problemer alligevel ?
Hvad med kølingen er det et problem i din prøveopstilling ? og hvad med den 32bit driver fulgte den med eller er den let nok at finde på nettet. Mig bekendt er din windows version en 32bit når det nu er en 2003 server, eller er den kommet i en 64bit.
Hvis du tænkt dig noget internet security på din windows 2003 server edition, og hvad skulle det så for noget. Jeg køre selv WHS 2003 32bit og har søgt lidt efter nogle programmer, men de er temmelig dyre, bare fordi der indgår ordet "server" i OS navnet :-(  (minimum 5 bruger licens).
Jeg er meget spændt på at høre mere om dette RAID kort til en total i orden pris. 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2010 kl. 09:15
Normalt kan alle typer PCI køre i et slot som det samme eller større end det som kræves, sålænge alle forbindelserne også er tilstede. Der findes PCI-E 16x slots som kun er forbundet med 4x da det er for at kunne holde grafikkortet fast med plastic latch'en.

Men det bundkort jeg har købt har 16x PCI-E

Der har dog tidligere været bundkort med PCI-X som ikke har kunne spise en controller, men som kun var testet sammen med bestemte grafikkort. Dette er nok ikke eksisterende efter at vi er skiftet til PCI-E

Jeg har ikke nået at teste køllingen endnu - jeg har en blæser som kører på PERC chipset kølepladen for en sikkerheds skyld, for jeg ønsker ikke at brande noget af.

Jeg har både 32-bit og 64-bit windows 2003 server til rådighed, men jeg tror dog ikke at jeg kommer til at installere 64-bit versionen. Jeg ser ikke noget behov for 64 bit på så lille en maskine.

Angående drivere, så kan det være lidt besværligt at finde dem inde på Dell's hjemmeside, da man skal angive en server som man kunne forestille sig at proppe en PERC controller i. Man kan ikke efter min viden bare klikke på download og finde ens controller.

Til gengæld er det jo en rebrandet LSI controller, så man kan bruge alle driverne til en 1078 baseret LSI MegaRAID controller uden problemer. Man skal dog kun benytte drivere og ikke prøve at flashe firmware, det siger lidt sig selv.

Her er en oversigt over LSI MegaRAID drivere:
http://www.lsi.com/storage_home/products_home/internal_raid/megaraid_sas/value_line/megaraid_sas_8708em2/index.html

Mht. til internet security, så er jeg lidt i tvivl om hvad du mener...
Man kan vælge at lægge en gratis antivirus på maskinen, jeg vil tro at eksempelvis Avast også kan køre på Windows Server, uden at have testet.
Men sådan som jeg ser det så er der kun behov for antivirus på en server, hvis man vil sikre sig imod at der bliver lagt en fil op på NAS'en som har virus i sig.
Der er slim to none chance for at din server bliver inficeret over netværket medmindre du ikke holder den opdateret. Faktisk så kan en del antivirus programmer ikke forhindre at en server bliver inficeret hvis det direkte er en exploit i operativsystemet.
Det er dog meget få gange i historien at det er sket, jeg mener at W32.Blaster og SQL slammer ormene kunne angribe og inficere pga. en exploit og et ubeskyttet netværk.
Jeg havde ikke som udgangspunkt overvejet at installere antivirus på serveren, da jeg ikke vil surfe eller åbne mail fra den.

Redigeret af Cyberguyen - 19-Marts-2010 kl. 09:17
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2010 kl. 21:07
nogen opdatering på den dell raid controller?
.....
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2010 kl. 12:50
Tester stadig - lige nu trækker den omkring 72 MB sekundet med 2 drev striped i windows over netværk.

Den trækker 210 MB i sek. på 2 drev striped, hvis jeg tester disken lokalt.

Jeg kører stadig test på både windows og Ubuntu.
På stående fod er Ubuntu 9.10 ca. 10% langsommere end i windows ved CIFS overførsler.

Jeg skal nok komme med en komplet status når alt testet igennem... Smile

Men der er ingen tvivl om at controlleren virker uden fejl på min hardware! Thumbs Up
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2010 kl. 22:08
Det er da ganske pænt.
.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2010 kl. 07:55

Cyberguyen ->

Kan du få controlleren til at virke som pcie x1? Jeg ved godt at det giver nedsat hastighed, men kan kortet det?
.....
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2010 kl. 08:01
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Cyberguyen ->

Kan du få controlleren til at virke som pcie x1? Jeg ved godt at det giver nedsat hastighed, men kan kortet det?

Det tror jeg ikke er muligt - LSI skrev specifikt at det minimum kræver et 8 lanes PCI-E og ikke ville kunne køre i et 4 lane PCI-E slot selvom det kan tage et 16 lanes kort.

Jeg kan heller ikke finde noget i dokumentationen om at det skulle virke på mindre.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2010 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Cyberguyen ->

Det tror jeg ikke er muligt - LSI skrev specifikt at det minimum kræver et 8 lanes PCI-E og ikke ville kunne køre i et 4 lane PCI-E slot selvom det kan tage et 16 lanes kort.

Jeg kan heller ikke finde noget i dokumentationen om at det skulle virke på mindre.
Pcie stanard forskriver at det skal kunne lade sig gøre, men det er jo ikke til at vide om nogle afviger fra standarden.
.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2010 kl. 16:29
Så fik jeg også lavet et raid setup i raid 5 : http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=78973&title=notfast-en-htpc-server-og-klient

Jeg tænkte at nogle af jer der har fuldt med i tråden måske gerne til se mere til raid 5 og lidt Atom rytteri
.....
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu