recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fejl på SD-kort - forslag til analyseværktøj?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fejl på SD-kort - forslag til analyseværktøj?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fejl på SD-kort - forslag til analyseværktøj?
    Sendt: 10-November-2015 kl. 14:04
Da jeg fornyligt skulle slette et par billeder fra et SD-kort, gav computeren en tidligere uset fejlmelding om at det kunne den ikke helt finde ud af og derefter var kortet smadret og computeren bad generøst om at få lov til at formatere kortet...

Kortet er et 64Gb SanDisk Extreme SDXC kort og det var koblet til en Win7x64 computer via en Transcend USB 3.0 kortlæser.

Jeg er i gang med at få genskabt indholdet af kortet (billeder og video) med forskellige programmer og forventer at formatere kortet efter dette er færdigt. Inden det igen skal benyttes i kameraet, vil jeg dog gerne være (nogenlunde) sikker på at det ikke stadig er smadret og vil hoppe i havet igen - det er jo noget træls materiale at miste.

Har I nogle forslag til hvilke programmer der kan bruges til at analysere kortet og finde ud af om det er i orden eller i udu?

Normalt er disse hukommelseskort nærmest umulige at ødelægge og så vidt jeg ved har Sandisk også en meget lang garantiperiode, så en ombytning kan vist nemt komme på tale, men så skal jeg selvfølgelig/sikkert også være sikker på at kortet ER ødelagt og kunne bevise det.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2015 kl. 16:17

Der er jo den ønskede mulighed med PCen, at Scanne kortet for fejl, formater det først hvis det kan, og Scan det bagefter.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2015 kl. 05:03
Jeg tænker, at for at få SD el. CF kort til at virke ordentligt i kameraet, så skal de formateres i kameraet. Hvilket foto eksperter rundt på nettet også anbefaler !
Det skal de ihf. på mine 2 Canon DSLR og lommekameraet Canon Powershot.
Jeg overfører også vha. kortlæser og sletter/formaterer efterfølgende kortene i kameraerne.
Det har altid fungeret uden problemer.
Jeg bruger i øvrigt kun Sandisk Extreme kort. (på 8.år) 

Edit: Hvis du absolut vil benytte din PC til formatering af dit SD kort, så findes der et program, så man undgår evt. issues ved at bruge OS eget sofware. 
Det hedder - SD Formatter 4.0 (findes til både Windows og mac) 

Redigeret af Roland - 11-November-2015 kl. 05:29
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2015 kl. 07:27
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Der er jo den ønskede mulighed med PCen, at Scanne kortet for fejl, formater det først hvis det kan, og Scan det bagefter.
Der har jeg vist ikke nok tiltro til den indbyggede utility i Windows.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2015 kl. 07:32
Oprindeligt skrevet af Roland Roland skrev:

Jeg tænker, at for at få SD el. CF kort til at virke ordentligt i kameraet, så skal de formateres i kameraet. Hvilket foto eksperter rundt på nettet også anbefaler !
Det skal de ihf. på mine 2 Canon DSLR og lommekameraet Canon Powershot.

Jeg overfører også vha. kortlæser og sletter/formaterer efterfølgende kortene i kameraerne.

Det har altid fungeret uden problemer.

Jeg bruger i øvrigt kun Sandisk Extreme kort. (på 8.år) 

Edit: Hvis du absolut vil benytte din PC til formatering af dit SD kort, så findes der et program, så man undgår evt. issues ved at bruge OS eget sofware. 

Det hedder - SD Formatter 4.0 (findes til både Windows og mac) 
Det har ikke den store betydning, hvor kortet bliver formateret inden brug - bare det bliver formateret korrekt i forhold til det/de filsystemer som kameraet understøtter.

Mine hukommelseskort har også altid fungeret fint - indtil nu - og jeg sværger også til Sandisk her (vist nok på 10+. år).

Det jeg er interesseret i, er et program der kan analysere kortet - bit-for-bit og kontrollere at det er 100% i orden inden jeg (evt) bruger det igen fremover.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2015 kl. 12:43
Fik vist lavet en fornuftig recovery af billeder/video på kortet med OnTrack EasyRecovery samt CardRecovery og derefter testet selve kortet med h2testw uden at der blev opdaget fejl på kortet - måske det blot har været uheld og vil fungere fint fremover :-)
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2015 kl. 12:49

Jeg ville nu skifte kortet når der har været et Crash på det, så ville jeg ikke stole meget på det mere til noget som er vigtigt. Har haft skiftet et kort på den konto.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pfugl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2015 kl. 16:20
Kunne man tænke sig at du har fjernet kortet fra kameraet uden at slukke kameraet først?
/Peter
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2015 kl. 09:50
Oprindeligt skrevet af pfugl pfugl skrev:

Kunne man tænke sig at du har fjernet kortet fra kameraet uden at slukke kameraet først?
Det kan sikkert godt ske i ny og næ (hvis kameraet er i standby) - ved dog ikke om det var tilfældet da det hoppede i havet. Kortet fungerede dog fint på computeren (kopierede billeder, vist billeder fra kortet osv - hoppede først i havet, da jeg slettede et par billeder direkte på kortet - første gang nogensinde jeg har oplevet denne type fejl - og har trods alt taget mange tusinder digitale billeder i løbet af de sidste 10-12 år...)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu