recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - fejl-sms er det fishing??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

fejl-sms er det fishing??

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: fejl-sms er det fishing??
    Sendt: 30-Juli-2020 kl. 10:09
Jeg har fået et par sms'ser, der begynder med "Kære June og Peter" - og så er det underskrivet med kærlig hilsen moster gurli.... Bl.a. har hun lykønsket med deres sølvbryllup, og senest er jeg inviteret til frokost i Assens.

Jeg har selvfølgelig lyst til at skrive pænt tilbage, at hun nok har fat i et forkert tlf-nummer, men er der mulighed for, at det kan være "fishing" - altså at det vil koste mig flere hundrede kroner at svare på sms'sen - ligesom man kan støtte gode formål gennem sms'services.

Sms'erne er lidt sjuskede - dårlig tegnsætning og sjusk med store/små bogstaver. Det virker ikke som "Google translate", eller "invandrer-dansk" - men jeg tænker bare, at hvis man hedder "Moster Gurli" må man næsten være fra en tid, hvor man gik op i korrekthed i skrivningen.. :) 

Kan jeg roligt svare på den, eller risikerer jeg, at det koster mig dyrt?
Nummeret er 20124101 og jeg kan ikke finde det på krak eller lignende.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 10:21
Jeg vil da skrive retur og sige at jeg gerne ville komme til frokost.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

  Nummeret er 20124101 og jeg kan ikke finde det på krak eller lignende.

Hej.

En søgning på degule sider viser:

'Startside > Hvem ringede?
Telefonnummer
20124101
Vi kunne ikke finde nummeret i vores database. Andre brugere der også har modtaget et opkald fra dette nummer, skriver følgende.
Søgninger på 20124101
3 i denne uge og 23 i alt.'

Der er 3 der har søgt på nummeret i denne uge og 23 in alt. Det syntes jeg er for mange til at det bare er en fejl. Så jeg ville intet gøre.

Hilsen Carsten.

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Jeg har fået et par sms'ser, der begynder med "Kære June og Peter" - og så er det underskrivet med kærlig hilsen moster gurli.... Bl.a. har hun lykønsket med deres sølvbryllup, og senest er jeg inviteret til frokost i Assens....
Det burde være guldbryllup i stedet for sølvbryllup, og et par år forsinket  Smile

Så måske du er med til at give en ged?  LOL
Mvh. JørgenT
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 19:07
Prøv evt at lave en overførsel i mobile pay.

Det bruger jeg ofte til at tjekke mobilnumre.

Du skal selvfølgelig ikke overføre pengene, men kan se hvem der ejer nummeret.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 19:24
Det K A N vel kun gå i ged?LOL Og en eller anden stakkel på los mobilos ikke kan finde ud af det... Har selv prøvet at blive spurgt om at blive inviteret til et eller andet, og svaret tilbage, at vedkommende vist havde tastet forkert nummer... Svaret til mig var "Fair nok". Så det KAN ligeså godt være et fejlopkald -også hele TRE gange.

(Den der mellemrumstast virker ikke altid)LOLLOLLOL


Redigeret af mnielsen - 30-Juli-2020 kl. 19:25
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 20:53
tak for alle input.
Det er et nummer, der ikke har mobile-pay.

Om det er forsøg på phishing, eller en der har fat i et forkert nummer kan kun blive gætværk.

Mit spørgsmål går mere teknisk på: Er der nogle specielle krav til "betalingsnumre" - altså sådan et nummer, som det koster 500 kr at sende en sms til. Fx at de skal have 4 cifre, eller begynde med "70" eller hvad ved jeg... 

Er der nogle tekniske hoveder herinde der kan sige, at det pågældende nummer umuligt kan være et "betalingsnummer" eller kan sige, at det kan være et betalingsnummer.

Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 21:01
Jeg har så ikke mobile Pay, så kan desværre ikke svare på det spørgsmål... Beklager!
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 22:17
Det korte svar er at du aldrig kan komme til at betale mere for at skrive en SMS til et nummer der hedder 20124101 som er det nummer du har modtaget en SMS fra, så du kan roligt skrive retur at de har fået forkert nummer :) 


Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2020 kl. 05:43
Det hedder phishing Wink
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2020 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

tak for alle input.
Det er et nummer, der ikke har mobile-pay.

Om det er forsøg på phishing, eller en der har fat i et forkert nummer kan kun blive gætværk.

Mit spørgsmål går mere teknisk på: Er der nogle specielle krav til "betalingsnumre" - altså sådan et nummer, som det koster 500 kr at sende en sms til. Fx at de skal have 4 cifre, eller begynde med "70" eller hvad ved jeg... 

Er der nogle tekniske hoveder herinde der kan sige, at det pågældende nummer umuligt kan være et "betalingsnummer" eller kan sige, at det kan være et betalingsnummer.

Det er netop din nysgerrighed de spiller på.

Jeg har den holdning at folk nok skal ringe igen hvis de vil have fat i mig. Dem der ikke ligger en besked ringer jeg ikke tilbage til. Underlige sms besvares ikke.


Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2020 kl. 11:06
Ifølge Energistyrelsens nummerplan, benyttes numre med 20-præfix til mobilkommunikation:
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu