|
Fiber, og kabler i hele huset |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
julle.p ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 21-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 298 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 09-April-2015 kl. 08:06 |
Hej Vi har fiber ind i huset, og ønsker at flytte indgangsstikket til ned i kælder, hvor jeg vil have et lille teknikkerskab. Det har jeg haft en el-mand til at kigge på, og det siger han ikke er noget problem. Samtidig skal vi have trukket kablet netværk til alle værelser. Og her har jeg brug for hjælp.
1) Cat5 vs Cat6 Nu har jeg snakket med to elektrikkere. Den første er en bekendt, som normalt ikke laver de vilde netværksinstallation. Han siger han dog ville trække cat5 kabler. Det ville jeg godt lige dobbelttjekke, så jeg spurgte den elektrikker jeg havde ude, som skal flytte fiberen. Han ville også bare bruge cat5, og mener det slet ikke er nødvendigt med cat6 og skærm. Jeg ved dette er et farlig emne at spørge ind til, men ville i også bare bruge cat5?
2) Hvilke kabler… Når så vi er blevet enige om det skal være cat5 eller 6, skal jeg have købt nogle kabler og dåser. Jeg har erfaret at der er forskel på de patch kabler man trækker i væggen, og dem som man normalt trækker hen til sin computer. Dem i væggen er har ligesom en mere hård ledning. Kan i hjælpe mig med at få købt de rigtige kabler?
3) Udtag Hvilke udtag skal jeg købe til væggen? Jeg vil gerne have sådan nogle som jeg mure ind i væggen, hvor der er plads til 2 udtag.
4) Patch paneler Og hvordan samler jeg så det hele nede i kælderen. Her kommer ca. 10-12 kabler fra værelserne.
Håber i vil hjælpe :-)
Tak, Alex. |
|
Mvh. Alex
|
|
![]() |
|
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1235 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Prisforskellen på Cat5e og cat6 er ikke særlig stor, så der ville jeg vælge Cat6.
STP eller UTP, mange vil sikkert sige STP, men jeg har selv gode erfaringer med UTP og det er nemmere at installere ordentligt. Hvis du ikke får afsluttet skærmene ordentligt i en STP installation risikerer du at de virker som antenner i stedet. Jeg ville vælge fuga paneler: Med disse konektorer: Og så et patch panel der passer i den størrelse du skal bruge. Så ville jeg snuppe en LSA tang med til at samle med: Til patch kabler ville jeg bare købe dem færdige, de koster ikke alverden. så mangler du bare en switch, og der vil de fleste virke fint til dit brug - jeg har selv været glad for netgears prosafe da de ikke optager meget spildplads. Redigeret af jacobask - 09-April-2015 kl. 08:27 |
|
![]() |
|
fiskerendk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
Enig med Jacob,
1) Cat5 og Cat6 koster stortset det samme som udgangspunkt. 2) Kablerne skal blot være til installation (dvs solid core og ikke løse cores som i alm. patch kabler. Typisk er kablerne grønne, grå eller hvide. Jeg vil også vælge UTP, ser ingen grund til skærmning når det er til Ethernet/data brug. Hvis det var til distribution af video og lyd signaler ville jeg nok vælge skærmet, hvis kablet lå tæt på strømførende kabler. 3) LK helt sikkert. 4) Køb det der passer. Brug alm. patch kabler (ikke solid core) på 25-50cm eller hvad der lige passer fra patch panel og ned i switchen. |
|
![]() |
|
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3849 |
Kik på DBA. Jeg købte en rulle Systimax cat6 kabel - 305m til kr. 400,-. Når jeg er færdig engang regner jeg med at sælge resten af rullen igen. Du kan også finde FUGA data udtag, og lexcom 250 connectorer.
Her valgte jeg dog en billigere løsning ved at vælge Keystone (jeg har nogle i overskud) og selve dataudtaget (hvor connectorene skal sidde i) er også billigere : http://www.elvarer.dk/dataudtag-2xkeystone-hvid-fuga.html Men ellers burde du også kunne finde fuga lexcom dataudtag til billigere penge på dba : http://www.dba.dk/t3-lexcom-2xrj45-hvid-lk-f/id-1010915262/ her skal du så vist yderligere have fat i en montage ramme som skal sidde i dataudtaget.
|
|
![]() |
|
![]() |
|
julle.p ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 21-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 298 |
Tak for lyn hurtigt svar alle sammen!
Eftersom det er fiber kan man godt få TV, hvilket jeg regner med vi skal ha. Er skærmet så et must?? Jeg er nemlig ikke helt vild med skærmet, da det så besværliggør min installation :-) |
|
Mvh. Alex
|
|
![]() |
|
fiskerendk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
Du fortsætter bare med UTP eftersom det er er IPTV og ikke video i klassisk forstand.
|
|
![]() |
|
Super.
Er CAT6 tykkere end CAT5, eller hvad er forskellen egentlig? |
|
Mvh. Alex
|
|
![]() |
|
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5340 |
Nogle er som IPTV til distribution i hus, andre leverer coax kabel TV DVB-C signal fra fiber tilslutningsboks. Mvh. JørgenT
|
|
![]() |
|
Umiddelbart siger TDC at jeg er tvunget til dem fordi det fiber, og man ikke bare frit kan vælge. Kan det virkelig passe????
|
|
Mvh. Alex
|
|
![]() |
|
Ja kablerne vil oftest være en lille smugle tykkere. Det skyldes primært at der i kablet er en par deler som sørger for at parene ikke overløber hinanden noget sted i kablet. Dette mindsker støj især når frekvensen bliver højere som så sikre hurtigere overførsler. Men i praksis vil du til alm. data ikke mærke den store forskel både 5e og 6 understøtter 1Gbit netværk. Og sågår kan du trække 10Gbit i 5e til ca. 20meter og i 6 op til 50 mener jeg det er. Redigeret af fiskerendk - 09-April-2015 kl. 10:46 |
|
![]() |
|
Hvis du kan få via TDC kan du vel også vælge gigabit.dk ? |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |