recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fibernet ind i hus via rør hvor vand løber?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFibernet ind i hus via rør hvor vand løber?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
handstand Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 117
Direkte link til dette indlæg Emne: Fibernet ind i hus via rør hvor vand løber?
    Sendt: 24-September-2011 kl. 14:44
Hej,
Jeg er ved at bygge hus og skal have GE fibernet ind i huset. Jeg har fået leveret et tyndt indføringsrør, som jeg selv skal grave ned og føre ind til teknikskabet, hvorefter fiberen trækkes i dette.

Der løber et 45 mm tomrør fra teknikskabet og ud under soklen. Min logiske tanke var at føre fiber ind dér Men det er fyldt med 3 tykke kabler og slår nogle knæk som ikke gør dén operation nem -  jeg kan ikke få dette tynde tomrør ind dér også.

MEN - jeg kan se, at der løber et kraftigt "tomrør" til koldt/varmt vand til samme teknikskabs-område under gulvet og ud under soklen. I dette rør er der et isoleret vandrør til koldt og ét til varmt vand + masser af luft. Må jeg føre det plast fiber-rør til fibernet ind dér? (jeg kan nemt få det ind gennem røret.

Jeg tænker: JA 

Vandrørene er selvfølgelig isolerede, så det er ikke noget med at der bliver for varmt i røret.
Yderligere er der tale om en fiber, dvs det er ikke strømførende jeg kombinerer med vandledningerne, så selv hvis der endelig kom brud på vandrøret i dette 1½m rør ud fra teknikskab til udenfor soklen, så tager fiberen vel næppe skade ift . 

Tilsvarende er det så langt nede, så det ikke fryser til med evt vand (ca 70 cm nede)

STOP MIG hvis jeg er på vej i uføre ;-)

Overser jeg noget
Handstand
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2011 kl. 15:00
Det er helt ok.
SVP03
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2011 kl. 15:01
Det er helt ok.
SVP03
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Oktober-2008
Point: 713
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2011 kl. 17:36
Kan heller ikke se, hvorfor du ikke skulle kunne det.

Redigeret af SilverLine - 04-Oktober-2011 kl. 17:37
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2011 kl. 18:04
Tjek lige med dit fiberselskab, der er mange, deriblandt mit eget, der forlanger afslutning uden for huset. Det er PGA. fare for indtrængende gas i huset gennem deres netværk af tomrør. Hvis der er gaslækager nær deres tomrør andre steder.

Blot til info.

BS

Redigeret af Bschmidt - 04-Oktober-2011 kl. 18:04
Til top
Tiger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 27-November-2010
Sted: 3083
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2011 kl. 18:04
Jeg har lige fået lagt fiber ind og jeg måtte ikke føre kablet hele vejen ind i huset. Der skulle være en boks på udvendig side, som fiberfolkene kan komme til. Så inden du graver alt for meget ned, så vil det nok være en god ide, at være 110% sikker på at du må føre fiberkablet direkte ind.
Til top
handstand Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-September-2004
Point: 117
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2011 kl. 19:08
@BSmith og @Tiger
Jeg har fået ført fiberen ind, og den kom ind via vandrørs-tomrøret.
Jeg tjekkede selvfølgelig med GEFibernet, og i starten var de imod, men så måtte jeg køre lidt på og komme lidt tættere på kriterierne for boks udenfor kontra indvendig montering - og så blev vi heldigvis enige om at det var ok at føre det direkte ind og sætte alt indvendigt.
(Der er ikke gas i området noget sted, så det er ikke en teoretisk mulighed at slippe gaslækager ind) 
Handstand
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2011 kl. 19:40
Thumbs Up

BS