recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Film i hvilket filformater?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFilm i hvilket filformater?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tvpaapc Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 30-November-2011
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Emne: Film i hvilket filformater?
    Sendt: 04-December-2011 kl. 12:08

Hej recordere,

Hvilken filformater er bedst at gemme filmen i, på min PC? Filmen må ikke bliver dårligere kvalitet, men må selvfølgelig gerne fylde så lidt som muligt.- Hvis filmen stammer fra VHS bånd, som jo ikke er speciel god kvalitet. Hvilken filformater er  så bedst at gemme i?

- Hvis filmen er en analog optagelse. Hvilken filformater er  så bedst at gemme i?

- Hvis filmen er en digital optagelse. Hvilken filformater er  så bedst at gemme i?

- Hvis filmen er en HD optagelse. Hvilken filformater er  så bedst at gemme i?

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 12:21

1 og 2 Overførsel til PC, der ligger jeg det over i .AVI, det fylder mere end f.eks MPEG, men en komprimering bliver jo ringere kvalitet.
3 og 4  det er vel optagelser fra videokamera.? De forbliver i originalformatet. f.eks MP4.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 12:55
Nu er ".AVI" jo ikke forklaring nok, da det kan indeholde alt fra ukomprimeret video til det nyeste h.264 video eller DiVX, hvilket giver en voldsom forskel i størrelsen.

Og så vil enhver analog-til-digital konvertering medføre kvalitetsforringelse, idet analog principielt har uendelig opløsning - hvis man overhovedet kan tale om "opløsning" på analoge signaler.

VHS-optagelser ville jeg digitalisere i h.264-format med en gennemsnitlig bitrate på mellem 1500 og 2000 kbit for at bevare så meget af kvaliteten som muligt. Er filstørrelse mere vigtig, så kan du gå ned til 1000 kbit, men jeg vil ikke gå lavere end det (og ville personligt aldrig selv gå så lavt).

Når jeg konverterer mine DVD-film til .MKV format bruger jeg h.264 encoding (MPEG-4 L10) med en gennemsnitlig bitrate på 2000 kbit (hvis jeg resizer billede til 640x480) eller 2500 kbit (hvis jeg bevarer den fulde opløsning på 720x576). Det synes jeg giver det bedste kompromis mellem filstørrelse og billedkvalitet.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
tvpaapc Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 30-November-2011
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2011 kl. 00:00

Tak for oplysningerne. Nu vil jeg så gå i gang med at overføre filmene.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu