|
|
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |
Graversen^ ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 29-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15 |
![]() |
Hey så har jeg endelig fået mig et 37PX80 tv. Købt i et Panasonic Center.
Jeg bruger et ClickTronic DVI til HDMI kabel på 7,5m http://av-connection.dk/?PGr=962&ML=304 Jeg syntes dog stadig at det med at finde den bedste opløsning er problematisk. For jeg syntes ikke billedet står helt skarpt ved nativ opløsningen 1024x768, hvor pixelmapping jo burde være 1:1. Hvis jeg sender 1080p eller 720p signal til TV'et ser det endnu mere fucked ud, fordi det ikke er den native opløsning for TV'et. Jeg har ikke rodet alt for meget med det endnu, og ved visning af film ser 1080p signalet okay ud, men ved alt andet ser det seriøst elendigt ud. Det er da også sært at jeg er den eneste som er stødt på dette problem, taget i betragtning af PX80's popularitet. |
|
![]() |
|
MJ (udmeldt) ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 16-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2917 |
![]() |
Send 1280x720 - intet andet. Det er den rette opløsning til dit TV.
Hvis det ser fucked ud er der noget andet galt - ikke opløsningen. |
|
![]() |
|
Zulu ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
![]() |
Jeg vil anbefale dig at bruge 1024x768 fra din PC, så du får 1:1 pixel mapping. Det gjorde jeg med da jeg havde min bærbare tilsluttet mit plasma, inden jeg fik en PCH.
I MPC er det meget nemt at kompensere (korrekt) for aspect ratio. View -> Pan&Scan -> Edit (næstnederst) Her ændrer du fx "Scale to 16:9 TV" fra "1" "1.3300" til "0.75" "1" (så du ikke mister noget i højden som du ellers ville gøre med standardindstillingerne af "Scale to 16:9 TV") Vælg "Set" og "Save" og vælg så "Scale to 16:9 TV" når du afspiller din video. Hvis du bruger FFDShow kan du sikkert lave en bedre korrektion, fx i forbindelse med resize. |
|
![]() |
|
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
Det er du skam heller ikke - alle der nogensinde har haft en lignende plasma skærm og vil tilslutte en pc kender til "problem stillingen" Det du skal være opmærksom på er ikke at blande begreberne sammen. En PX80 er ikke en computer skærm, det er en video skærm. Den skal ikke nødvendigvis kunne vise et pixelmappet pc billede, en pc desktop eller word dokumenter - den skal kunne vise video fra video opløsninger som er eks. 720p eller 1080p - det gør den ved at modtage inputs i disse opløsninger og skalere dem til panel opløsningen. Det gør den eks. uanset om inputtet kommer fra en Bluray afspiller i 1080p eller fra en PC i 1080p PX80 kan godt vise et pixelmappet billede hvis du inputter 1024x768 over VGA for VGA er en PC indgang - du kan ikke inputte 1024x768 over HDMI, her kan du kun inputte video opløsninger for HDMI er et video input. Når du vil afspille video er det ikke så vigtigt at pixelmappe ved 1024x768 for dine video filer er ikke denne opløsning alligevel. Det betyder at de under alle omstændigheder skal skaleres, den eneste forskel er hvor du skalerer henne. Hvis du vil afspille en video der er 720p, så er meningen at du outputter i 720p og derved pixelmapper selve outputtet til videoen, og lader skærmen skalere til panel opløsning. Er din video 1080p ja så outputter du 1080p. Hvis du havde outputtet 1024x768 over VGA så var pc desktoppen godtnok pixel mappet på skærmen, men så ville videoen istedetfor blive skaleret på pc'en fra sin 720p eller 1080p opløsning til den 1024x768 opløsning du outputter. Således også for andre video opløsninger. Spørgsmålet er hvad er formålet med at tilslutte pc'en til din plasma skærm ? - er formålet at afspille video, skal du ikke bekymre dig om den manglende pixelmapning men outputte video opløsninger på samme måde som du ville fra enhver anden video afspiller. Er formålet at det skal være en egentlig PC skærm - til at læse word dokumenter og den slags, så får du bedst resultat med den pixelmappede VGA tilslutning, men så er det strengt taget en forkert skærm du har købt for PX'erens styrker er ved gengivelse af video materiale, ikke som egentlig pc skærm. Husk under alle omstændigheder at slå overscan fra i menuen. |
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
|
![]() |
|
xcardman ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8672 |
![]() |
send 1280*720 til din skærm, så er der ingen problemer. Men ati havde nogle problemer med deres driver på et tidspunkt, så kortet skalerede forkert. Men det kunne man rette inde under HD indstillinger og sætte den i bund. ved pal 50hz og blueray 1920*1080/24
|
|
![]() |
|
Graversen^ ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 29-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15 |
![]() |
Aha, tusinde tak for svaret, det var lige præcis sådan en forklaring jeg manglede. Jeg er nemlig en PC-dude og PX80 er faktisk min første fladskærm på alle tænkelige måder (hvis man ser bort fra mobiler self.). Det der forvirrede mig mest er at HDMI ik nødvendigvis kan vise et så præcist (1:1) billede som VGA kan, når det gælder Plasma. Desuden kan jeg roligt sige at bortset fra et par CS1.6 (HLTV) kampe, så kommer jeg kun til at bruge TV'et til at se Film og TV-serier fra computeren. Men nu har jeg prøvet lidt af hvert og som du siger så passer film i 720p bedst når TV'et kører 1280x720 og ved 1080p når TV'et kører 1920x1080. Men hva så når det gælder film i SD? fx DVD film. Bør man så ikke bare blive på 1280x720. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |