recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Filoverførsel til NAS server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFiloverførsel til NAS server

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
nkt1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 474
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2010 kl. 14:38
Hej Strandvasker og i andre.

Tak for hjælpen.

jeg tror det er en gigabit switch jeg skal ud i, hvilken kan i anbefale og hvor er det præcis i netværket at denne bliver koblet til..? Er det til routeren..?

undskyld de mange spørgsmål, men jeg vil gerne forstå det helt, er lidt ny på streaming delen, sorry

Jeg er i øvrigt igang med at bygge nyt hus, hvor vi har trukket Cat 5E kabler rundt i hele hytten og der skal jeg jo også have sat noget lyd og billede streaming op, så dette er en god øvelse, så jeg ved hvad jeg skal bestille af udstyr ved elektrikkeren inden vi flytter ind til januar, hvis vejrguderne er med os :-).

I stueplan (2xbad, stue, gang, værelser) skal jeg have Sonos (Er købt), og i kælderen køber jeg udstyr med indbygget netværk, så jeg kan streame direkte musik og film til de forskellige rum. Så jeg har minimum 2 net stik i hvert rum i hele hytten, både i kældren og i stueplan. Min router og modem skal stå i kælderen.

Men igen, hvor sætte jeg gigabit switchen ind i kæden (Modem, Router, WD live, PS3 etc) for at få den hurtigste hastighed og for at gå udenom routeren og for at enhederne kan overføre filer hurtigst til hinanden.

jeg forstår godt jeres svar, men mangler lige at få placeret og forklaret gigabit switchen formål og funktion, samt placering.

I må meget gerne allerede nu anbefale en evt ny gigabit router, gigabit switch hvis jeg skal bruge dem for at optimere mit setup. (skal være trådløs til mine computere), men forbindes til NAS, samt alle netstik i de forskellige rum med kabel, så jeg kan koble mit tv, ps3, WD live direkte til netværket via kabel. Dog vil jeg gerne at jeg kan overføre filer fra min Pc til NAS trådløst med hurtigst mulige hastighed..

Ser frem til at høre fra jer og på forhånd tak for tålmodigheden, ved godt jeg roder lidt rundt her, men tror/håber jeg er ved at være der :-)

Nicolai

Redigeret af nkt1 - 09-December-2010 kl. 14:42
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2010 kl. 14:55
Jeg har selv en router uden gigabit og til den har jeg koblet en gigabit-switch (linksys 2008slm tror jeg nok) hvor de enheder der så kan udnytte gigabit er tilkoblet.

I dit nye hus vil du vel helt naturligt få en gigabit switch med *mange* porte i knudepunktet - altså dér hvor alle dine kabler ender?
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2010 kl. 01:09
Oprindeligt skrevet af nkt1 nkt1 skrev:

jeg tror det er en gigabit switch jeg skal ud i, hvilken kan i anbefale og hvor er det præcis i netværket at denne bliver koblet til..? Er det til routeren..?

Valget af switch afhænger af hvor mange kablede forbindelser du regner med at få brug for i dit nye hus. Det giver jo ikke meget mening at anbefale dig en switch med 4 porte hvis du allerede nu ved at du skal have kabler til sonos i 4 rum, en nas, en router, pc'en i dit kontor og måske et mediecenter i stuen og et i soveværelset.

Hop på edbpriser.dk og vælg netværk, switch i deres menu. Kig efter om der står Ethernet 1000Base-T, det er "nørdsk" for gigabit netværk, og find en med et passende antal porte. Til en installation med netkabling til hele huset som du beskriver tror jeg at jeg ville ryge på fx. http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=4191519 med 16 porte, det er måske lidt overkill i første omgang, men det er rart at der er plads til at udfolde sig.

Uanset hvilken switch du vælger, så er det switchen der er "knudepunktet" som du kobler computere, nas, sonos og router til. Switchen holder så styr på hvor hurtigt de forskellige enheder forstår at snakke, så din pc og din nas som begge snakker gigabit får lov at skovle data afsted med 1000 Mbit/s, mens switchen holder styr på at hvis din pc vil snakke med din 100 Mbit/s router, så får din pc besked på at vente med pakkerne så det ikke går hurtigere end din router kan følge med til.

Altså, sæt switchen op som festens midtpunkt og træk så en enkelt ledning ud til hver enhed inklusive din router.

Din router står for forbindelsen til internettet og også for kontakt til dine trådløse enheder. Jeg gætter på at din internetforbindelse er på mindre end 100 Mbit/s, så på det punkt er det ikke en flaskehals at din routers port til kablet netværk kun er 100 Mbit/s. På den trådløse side kan din router snakke 802.11n som betyder op til 150 Mbit/s. Dine forskellige trådløse enheder har altså 150 Mbit/s at boltre sig på, men de skal deles om pladsen og hvis dine naboer også har trådløse anlæg skal der muligvis også deles plads i æteren med dem.

Kommunikation fra fx. en trådløs pc til din nas kan ske med op til 150 Mbit/s mellem pc og antennerne på din router, men fordi routeren kun har 100 Mbit/s port til kablet netværk kommer din pc aldrig til at kommunikere med din nas med mere end højst 100 Mbit/s. Hvis det kun drejer sig om at surfe og emaile trådløst, så er de 100 Mbit/s rigeligt, din internetforbindelse er nok alligevel væsentligt langsommere, men hvis du gerne vil kopiere filer trådløst til din nas bør du i det mindste overveje også at skifte din router ud til en med en gigabit port.

Personligt kører jeg min bærbare trådløst 99% af tiden, men når jeg har rippet en stribe dvd'er eller har noget andet tungt der skal over på min nas plejer jeg at smække et netværkskabel i og køre gigabit mens den kopierer.

Noget andet er, hvis du alligevel er igang med at trække kabler rundt i huset, så ville jeg trække 4 netværkskabler til hvert rum, måske endda 2 sæt af 4 kabler til stuen i fald du en dag får lyst til at møblere om. Hvis nu du en dag får lyst til at lege med medieservere og den slags, så har du mulighed for at gemme støjende mediemaskiner og afspillere i dit teknikrum i kælderen og nøjes med at have sådan en fiks lille støjfri hdmi extender ala http://www.octavainc.com/HDMI%20extender.htm siddende ved dit tv. Extenderen sørger for at sende infrarøde signaler og billede+lyd over 2 stk netværkskabel, temmeligt fikst. 4 kabler til de forskellige rum giver mulighed for at bruge 2 stk til hdmi extender og alligevel have 2 ledige til almindeligt netværksbrug eller telefoni.

Redigeret af strandvasker - 10-December-2010 kl. 01:12
Til top
nkt1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juni-2008
Point: 474
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2010 kl. 10:06
Hej Strandvasker,

Tusind tak for dit fyldestgørende svar.

Jeg har fået 2 stk netstik i hvert rum, så dvs 19 i alt i hele huset + Nas og Router. Vil det sige jeg skal have en switch med minimum 24 porte..?

jeg har godt nok valgt at køre med en mediaplayer i form at WD eller andet i stuen, da de alligevel ikke fylder ret meget og afspiller alle filtyper idag og nemme at betjene, men måske en HDMI extender kan komme på tale senere - det lyder smart i hvertfald.

Skal dog siges at jeg overvejer en afspiller med dvd drev i stuen da børnene tit har nogle gamle dvd de lige vil se, så er det besværligt at skulle til at ligge dem over på NAS først og så se dem..men selvfølgelig det er en gang for alle når det er gjort..

Jeg forstår bare stadig ikke at der kun er en hastighed på 5,3mb/sekund når jeg kopierer fra PC til Nas via min router med kabel, hvis den kan køre 100mb/sekund..?

Noget helt andet er at min trådløse router skal stå i kælderen i det nye hus, og jeg tænker på om det tråløse signal kan nå igennem betondækket til stueplan, så jeg kan køre trådløs pc internet..? Men hvis jeg har fostået din forklaring med Gigabit switch, så kobler jeg vel bare en router mere på switchen som står i stueplan, hvis routeren i kælderen har problemer med at få signalet igennem betondækket, og så kan den varetage den trådløse del i stueplan..?

Og igen, tusind tak for forklaringen, jeg er blevet meget klogere nu og glæder mig til at få sat systemet op i det nye hus..
Til top
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2010
Sted: Danmark
Point: 582
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2010 kl. 10:50

Jeg tillader mig at komme med et spørgsmål i samme boldgade, idet jeg står med samme 'udfordring':

Jeg skal overføre filer fra en ekstern harddisk til en NAS (ca. 500 GB). Foruden en Zyxel-router (Telenor), har jeg en ”NETGEAR WNDR3700 DUAL WIRELESS-N GIGABIT ROUTER”.

Vil det ikke være mere hensigtsmæssige (hurtigere), 1) at forbinde NAS til Router med et kabel og HD til pc, og så ’drag and drop’ på pc’en end 2) at forbinde NAS til Router, sætte HD direkte til NAS (via usb) og så bruge pc til at overføre filerne?

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9433
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2010 kl. 10:58

Hej Strandvasker,

Jeg forstår bare stadig ikke at der kun er en hastighed på 5,3mb/sekund når jeg kopierer fra PC til Nas via min router med kabel, hvis den kan køre 100mb/sekund..?

Måske er det definitionerne du blander lidt sammen.

Din kablet forbindelse er på 100mbit/s, det svarer til at du kan overføre 12,5MB pr sekund.
Husk der er stor forskel (8 gange) på Mbit og MB(Mega Byte)
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2010 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af KeWa KeWa skrev:

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" =Normal05liefter><SPAN style="mso-ansi-: DA">Jeg tillader mig at komme med et spørgsmål i samme boldgade, idet jeg står med samme 'udfordring':<?: prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></SPAN>

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" =Normal05liefter><SPAN style="mso-ansi-: DA"><o:p><FONT size=2 face="Arial, Helvetica, sans-serif"> </o:p></SPAN>

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" =Normal05liefter><SPAN>Jeg skal overføre filer fra en ekstern harddisk til en NAS (ca. 500 GB). Foruden en Zyxel-router (Telenor), har jeg en ”NETGEAR WNDR3700 DUAL WIRELESS-N GIGABIT ROUTER”.

Vil det ikke være mere hensigtsmæssige (hurtigere), 1) at forbinde NAS til Router med et kabel og HD til pc, og så ’drag and drop’ på pc’en end </SPAN><SPAN style="mso-ansi-: DA">2) at forbinde NAS til Router, sætte HD direkte til NAS (via usb) og så bruge pc til at overføre filerne?</SPAN>

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" =Normal05liefter><SPAN style="mso-ansi-: DA"><o:p><FONT size=3 face="Arial, Helvetica, sans-serif"> </o:p></SPAN>

Ved metode 2, kopieres en fil på følgende måde usb-disk > gennem-nas > til-pc > tilbage-til-nas - det er tungt...
Til top
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2010 kl. 11:43
QUOTE]Ved metode 2, kopieres en fil på følgende måde usb-disk > gennem-nas > til-pc > tilbage-til-nas - det er tungt...[/QUOTE]
Jeg ønsker netop ikke at kopieringen skal være 'tung', men derimod 'hurtig og smidig' Smile Kan min netgear-router ikke afhjælpe dette problem?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2010 kl. 12:05

Jeg har fået 2 stk netstik i hvert rum, så dvs 19 i alt i hele huset + Nas og Router. Vil det sige jeg skal have en switch med minimum 24 porte..?

Der er to muligheder. Den ene er, at du køber en switch med porte nok til at forbinde samtlige kabler altid. Det kunne fx. være en 24 port switch hvor du monterer de 19 kabler rundt i huset og har 5 porte til overs til ting som nas og router i dit teknikrum. Fordelen er at du altid har signal på alle dine stik rundt omkring i huset, så du kan tilslutte udstyr hvor du har lyst uden at skulle flytte kabler i teknikrummet.

Den anden mulighed er at du køber en switch baseret på hvor mange enheder du reelt regner med at tilslutte. Bare fordi du har 19 stik i huset er det jo ikke det samme som at du får brug for alle 19 samtidigt. Du kan fx. starte med en 16 port switch, forbinde nas og router til 2 af portene og lave en enkelt forbindelse til husets 8 rum med 8 af de øvrige porte. Det betyder at du ude i værelserne kun har forbindelse til det øverste af de to stik "permanent" mens der ikke er signal på det nederste af stikkene. Finder du så en dag ud af at du har brug for liv i begge stikkene i et af rummene, kan du gå i teknikrummet og sætte stikket til lige præcis det stik i switchen. Det er for øvrigt muligt at koble 2 switches sammen hvis der senere bliver behov for flere porte.

På den anden side, så koster en 24 port http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=23802 kun en anelse mere end en 16 port..

jeg har godt nok valgt at køre med en mediaplayer i form at WD eller andet i stuen, da de alligevel ikke fylder ret meget og afspiller alle filtyper idag og nemme at betjene, men måske en HDMI extender kan komme på tale senere - det lyder smart i hvertfald.

Enig, der er ikke det store behov for en extender til sådan en wd der i forvejen er lille, fiks og lydløs, det giver mere mening hvis du kaster dig ud i noget mediecenter med larmende disk og blæser.

Skal dog siges at jeg overvejer en afspiller med dvd drev i stuen da børnene tit har nogle gamle dvd de lige vil se, så er det besværligt at skulle til at ligge dem over på NAS først og så se dem..men selvfølgelig det er en gang for alle når det er gjort..

Det tager lidt tid at rippe dvd'erne, til gengæld er det lækkert når det er gjort for du slipper for at have skiverne til at ligge og flyde og du slipper også for at de måske bliver ridsede.

Jeg gætter på at din computer viser hastigheden i MByte/s i stedet for Mbit/s. Der går 8 bit på en byte, så 5,3 MB/s svarer til lidt over 40 Mb/s. Men du har ret, det er stadig lidt langsomt, du burde kunne klemme op mod 80-85 Mbit/s ud af et 100 Mb/s netværk. Jeg kan ikke lige sætte fingeren på hvad der skulle gøre at det er langsommere.

Noget helt andet er at min trådløse router skal stå i kælderen i det nye hus, og jeg tænker på om det tråløse signal kan nå igennem betondækket til stueplan, så jeg kan køre trådløs pc internet..? Men hvis jeg har fostået din forklaring med Gigabit switch, så kobler jeg vel bare en router mere på switchen som står i stueplan, hvis routeren i kælderen har problemer med at få signalet igennem betondækket, og så kan den varetage den trådløse del i stueplan..?

Lige præcis, bortset fra at du du bruger et wifi access point i stedet. Din router sørger for at dele netværksadresser ud til de ting du tilslutter dit lokalnet, både kablet og trådløst. Sætter du en router mere op har du to enheder der begge vil bestemme hvilke adresser der deles ud, det er noget rod. Et access point er en dims der ligner en router, men som ikke blander sig i tildeling af netværksadresser og den slags, den fungere blot som en lydig tjener for din router og sørger for at skabe forbindelse mellem dit kablede netværk og dit trådløse.

Krøllen på halen er dog at trådløse routere tit er billigere end trådløse access points selv om access points kan mindre, det er noget med udbud og efterspørgsel, så der er faktisk økonomisk fornuft i at købe en router nummer 2 og i dens opsætning fortælle at den kun må fungere som access point.

Jeg har en Zyxel router uden wifi jeg fik sammen med mit internet og til den har jeg koblet en Belkin wifi router som har fået besked på at den ikke må lege router, kun access point.

Og igen, tusind tak for forklaringen, jeg er blevet meget klogere nu og glæder mig til at få sat systemet op i det nye hus..

Herligt at høre.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2010 kl. 12:15

Vil det ikke være mere hensigtsmæssige (hurtigere), 1) at forbinde NAS til Router med et kabel og HD til pc, og så ’drag and drop’ på pc’en end 2) at forbinde NAS til Router, sætte HD direkte til NAS (via usb) og så bruge pc til at overføre filerne?

Jo, 2'eren gør at dataene først skal sendes over netværket til din pc og derefter sendes over netværket tilbage. Hvis din eksterne disk er usb kan den max. overføre 480 Mbit/s, så i teorien bør de to løsninger være lige hurtige da dit gigabit netværk bør have plads til at håndtere 480 Mbit/s i den ene retning samtidigt med den håndterer 480 Mbit/s i den anden retning. I praksis bør der dog være en fordel ved at forenkle transmissionen og kun kopiere den ene vej.

Det allerhurtigste bør dog være at tilslutte disken direkte til din nas og på nas'ens webside (går ud fra den har sådan en webside til opsætning og den slags) beder du nas'en om at stå for at kopiere tingene over. På den måde springes netværket helt over, din nas kopierer bare fra en disk den har eksternt til en disk den har lokalt.
Til top
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2010 kl. 12:25
Wink
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Det allerhurtigste bør dog være at tilslutte disken direkte til din nas og på nas'ens webside (går ud fra den har sådan en webside til opsætning og den slags) beder du nas'en om at stå for at kopiere tingene over. På den måde springes netværket helt over, din nas kopierer bare fra en disk den har eksternt til en disk den har lokalt.
Der er tale om en Synology 210+, og med DSM 3.0 burde det kunne lade sig gøre. Jeg må vente et par uger, til jeg får NAS'en, og så se det an. Tak for hjælpen ----- for nu Wink
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2010 kl. 12:38

Wink
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Der er tale om en Synology 210+, og med DSM 3.0 burde det kunne lade sig gøre. Jeg må vente et par uger, til jeg får NAS'en, og så se det an. Tak for hjælpen ----- for nu Wink
Det var hvert fald muligt med en DS207+ for over 3 år siden og muligheden er ikke forsvundet siden :-)
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu