recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Filoverførsel til NAS server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFiloverførsel til NAS server

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
nkt1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 474
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2010 kl. 14:43
Tak Strandvasker, du er for sej til at forklare..

Dvs nr 2 router eller access point, den tilslutter jeg bare et ledigt netværkstik i stueplan, som er tilsluttet switchen, og så har jeg forlænget wifi til stueplan hvis ikke routeren i kælderen kan nå igennem betondækket.?

Nicolai

Redigeret af nkt1 - 10-December-2010 kl. 14:49
Til top
TBKeht Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 05-September-2008
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2010 kl. 15:39
Oprindeligt skrevet af nkt1 nkt1 skrev:

Ved at sætte pc til routeren og igennen netkabel at overføre filerne til nas, som også er tilsluttet routeren, så kan jeg opnå en filoverføsrselshastighed på 5,37mb/sekund - er det ikke mega langsom, og hvad kan jeg gøre for at sætte hastigheden op både ved trådløs samt kablet filoverførsel til min nas - er det routeren der er hæmskoen?

Hej..

Jeg har også en IOMega NAS (IOMega1TBNAS) og oplever noget af det samme - Jeg tror desværre bare det er en lidt for billig NAS vi har fået købt. Jeg har prøvet alt muligt forskelligt, men der er ikke noget af det der rigtig har givet noget. Min router er en D-Link DIR-855 (Gigabit Router).  Hastigheden på min er omkring det ssamme som hos dig ca 5 MB/s også selvom der køres kablet. Jeg har mistanke om at routeren og NAS'en ikke "snakker" sammen korrekt, så der sker en del fejltransmissioner. Det kunne være Half- Full duplex eller transmissionshastighed der ikke er ens... Problemet er, at der på omtalte NAS ikke er de store konfigurationsmuligheder - har prøvet lidt forkeliigte opsætninger i min router, men det har ikke givet det store... Derudover har jeg også prøvet en anden router, men her var den helt gal !!!
Skriv gerne erfaringer hvis du anskaffer dig en switch - det kunne jo være at det løser problemet.
Til top
teleplus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Februar-2005
Point: 364
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2010 kl. 17:55
Der er en performance test på en Iomega NAS (LINK)
Hvis det er ikke det samme model så er der en search funktion :)

Blot for info - jeg overfører ca. 12 Mb/sec til min Qnap TS-209 Pro II NAS via DIR-655 gigabit router.
Læsning forgår med max 21 MB/sec... Hurtigt er det ikke - men i det mindste streamer det fint 1080P via kablet network.

Til top
nkt1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2010 kl. 18:58
Hej Teleplus,

Skal helst sikkert ud og købe en switch som strandvsker skriver om, så jeg kan få minimum 10x større hastighed ved overførsel via kablet netværk, og som strandvasker siger, så sætter jman bare sin bærbare pc til et netstik når du skal fylde på NAS serveren..

Nicolai
Til top
nkt1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2010 kl. 19:02
Hej TBkeht,

Hvordan overfører du filer eler mapper til din Iomega NAS..? I konfigurationsmenuen kan jeg kun uploade filer og ikke mapper til min NAS fra min pc eller eksterne hardisk. Kan det virkelig passe t man ikke kan overføre hele mapper, og i stedet skal til at åbne hver enkelt for at markere hver enkelt fil før man kan overføre dem til sin nas..?

Skal dog siges man kan gå via routeren med kabel med copy paste men kun de omtalte 5mb/sekund, og igen det tager jo en krig..

Skal have en switch nu tror jeg, man bliver jo sindsyg af at vente på det andet..

Nicolai

Redigeret af nkt1 - 10-December-2010 kl. 19:03
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2010 kl. 20:35

Dvs nr 2 router eller access point, den tilslutter jeg bare et ledigt netværkstik i stueplan, som er tilsluttet switchen, og så har jeg forlænget wifi til stueplan hvis ikke routeren i kælderen kan nå igennem betondækket.?

Jep!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2010 kl. 21:15

Skal helst sikkert ud og købe en switch som strandvsker skriver om, så jeg kan få minimum 10x større hastighed ved overførsel via kablet netværk, og som strandvasker siger, så sætter jman bare sin bærbare pc til et netstik når du skal fylde på NAS serveren..

Det spændende er så om du får så stort et performance boost, du skriver jo at du får 5,3 MByte/s på dit nuværende 100 Mbit/s netværk, hvilket lyder en smule lavt, så måske ligger der en begrænsning et andet sted? De hastigheder jeg nævner er teoretiske max. grænser, men flaskehalsen kan godt ligge et andet sted, fx. i en nas der får hjerteflimmer ved hårde belastninger eller måske er din pc en netbook der får sved på panden af at skulle skovle store mængder data afsted? Uanset hvad resultatet bliver mener jeg dog ikke du går galt i byen ved at bygge dit netværk op omkring en ordentlig gigabit switch.

Som et eksempel kan jeg bruge mit eget netværk, jeg kan skovle en 6 GB videofil fra min pc til min nas på lige omkring 2 minutter, det giver en overførselshastighed omkring 45-50 MByte/s eller 360-400 Mbit/s, hvilket er en del lavere end det mit gigabit netværk i teorien burde kunne levere. Min nas har 2 GB ram og de første 1½-2 GB af videofilen overføres en del hurtigere, da nas'en bare kan tage imod og lægge midlertidigt i ram'en, men efterfølgende skal den til at bruge tid på at skrive tingene til disk og så falder hastigheden.

Forskellen på dyre og billige nas er typisk hvordan de håndterer at have travlt, de dyrere har noget mere ram og kan tumle flere data inden de er tvunget til at læsse af på diskene, de har muligvis også skræddersyede diskcontrollere der optimerer læse- og skrivehastigheden til diskene og den slags. Det er dog de færreste privatpersoner der har brug for en virkelig hurtig nas, selv om det naturligvis altid er rart.. Wink

Jeg krydser fingre for at du får fart på med en hurtig switch, men lad nu være med at blive alt for skuffet hvis du ikke får 10x mere.
Til top
nkt1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2010 kl. 00:18
Hej Strandvasker,

Mange tak for alle de gode råd, jeg har nu fået klarhed over hvordan mit kommende system skal sættes op.

Men hvilke enheder skal jeg købe, og skal jeg bytte min NAS ud med en hurtigereog større.?

Jeg skal have anskaffet mig en gigabit Switch, nr 2 router (gigabit) og måske en ny NAS. Tror egentlig bare jeg vil bruge min nuværende router DIR 600 wifi til access point i stuen, og så bruge den nye gigabit router til kælderen.

Men hvis du siger din nas og pc kan overføre med 50mb/sekund, så kunne jeg godt tænke mig at vide hvilken pc, switch og nas du har..? Så kunne jeg jo overveje det samme setup.

Jeg kører selv som du ved med en Iomega nas 1tb og en Acer ferrari bærbar og min dlink 600 wifi router.

Mvh,

Nicolai

Redigeret af nkt1 - 12-December-2010 kl. 00:19
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2010 kl. 16:22

Men hvilke enheder skal jeg købe, og skal jeg bytte min NAS ud med en hurtigereog større.?

Det kommer an på om din nas performer ordentligt når du har skiftet switch? Du bør også tænke dit behov for hastighed ind i billedet, hvis du er ivrig amatørfotograf og dagligt skovler stribevis af billeder og videoklip op på din nas, så betyder det meget om den er 5, 10 eller 15 minutter om hver sending. På den anden side, hvis behovet for "tunge" data består i at du køber 2-3 dvd film om måneden og skal have dem over på nas'en, så er det måske ikke helt så kritisk med høj hastighed?

Hvad angår sådan noget med at streame film fra nas'en til fx. en wd tv live, så kan selv den sløveste nas sagtens være med. En rippet dvd film fylder typisk 4-6GB og har en spilletid på ca. 1½ time. At overføre 4-6 GB på 1½ time er piece of cake for enhver nas.

Jeg skal have anskaffet mig en gigabit Switch, nr 2 router (gigabit) og måske en ny NAS. Tror egentlig bare jeg vil bruge min nuværende router DIR 600 wifi til access point i stuen, og så bruge den nye gigabit router til kælderen.

Det er ikke sikkert det er nødvendigt med router nummer 2, det kommer an på hvor god dækning du kan få med din nuværende. Hvad angår hastigheden på routeren så har den primært betydning hvis du vil kopiere store ting trådløst. Wifidelen af din nuværende router er 150 Mbit/s i bedste fald, mens lan delen er 100 Mbit/s, så ved kopiering af store filer trådløst vil lan delen være flaskehalsen. Men handler dine bærbare behov primært om at surfe, maile og se videoer på youtube, så bør din nuværende router rigeligt dække behovet, jeg tillader mig at gætte på at din internetforbindelse højst er på 20 Mbit/s, så om du kan kontakte routeren med 100, 150 eller 1000 Mbit/s er ret ligegyldigt når trafikken begrænses af dit 20 Mbit/s hul til internettet.

Men hvis du siger din nas og pc kan overføre med 50mb/sekund, så kunne jeg godt tænke mig at vide hvilken pc, switch og nas du har..? Så kunne jeg jo overveje det samme setup.

Jeg kører selv som du ved med en Iomega nas 1tb og en Acer ferrari bærbar og min dlink 600 wifi router.

Min switch er en 5 port D-Link DGS-1005D af ældre dato, den tror jeg hurtigt du kommer til at mangle porte på hvis du bruger den i dit setup, alternativt skal du koble en flok af dem sammen, hehe.. Der er ikke så meget hokus-pokus ved at købe switche til privatbrug, de kan stortset det samme, det er kun portantal og hastigheden der er forskel på. Der findes professionelle switches der kan avancerede ting som at fordele belastninger og lave begrænsninger på specifikke porte og den slags, men så er vi oppe i et helt andet prisleje og det er slet ikke relevant til hjemmebrug.

Min nas er hjemmebygget og baseret på ubuntu. Opsætningen var ikke specielt nem og den er langtfra "plug and play", så med mindre du er ligesom mig og kan se en nørdet udfordring i det så er den nok ikke vejen frem.

Hvis du er mere til en fabriksbygget nas er http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_nas/Itemid,190 en god side at få inspiration fra. Iomega ligger i den lidt langsomme ende, den er designet til afslappet hjemmebrug, ikke til tung trafik og høj hastighed. Generelt er der sammenhæng mellem pris og hastighed når det gælder nas.

Redigeret af strandvasker - 12-December-2010 kl. 16:24
Til top
nkt1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2010 kl. 20:14
Hej Strandvasker,

Tak for dine gode råd.

Jeg tror jeg afventer og ser om min router kan sende wifi signalet igennem betondækket før jeg køber ny, og ja så er det jo rigtigt, så kommunikerer de andre enheder jo gennem switchen, å det er hastigheden på denne som er vigtigt og selvfølgelig også hastighederne på selve enhederne.

Jeg tror faktisk at du rammer mit behov rigtigtgodt med 2-3 film og nogle cder til Nassen i løbet af en måneds tid, så med et nyt husprojekt der er halvt fædig, er der mangeandre ting at bruge penge på Smile

Strandvasker, tak for hjælpen, det har sgu været en fornøjelse.. fortsat go søndag til dig.

nicolai
Til top
----OR---- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-April-2004
Point: 787
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2010 kl. 20:32
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hvad angår sådan noget med at streame film fra nas'en til fx. en wd tv live, så kan selv den sløveste nas sagtens være med. En rippet dvd film fylder typisk 4-6GB og har en spilletid på ca. 1½ time. At overføre 4-6 GB på 1½ time er piece of cake for enhver nas.

SD er intet problem, max. 8 Mb/s, ja. Mine HD ISOer når let op på 45 Mb/s. Her står billige NAS altså ikke distancen. Jeg havde en IOMEGA der blev returneret af samme grund.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2010 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af ----OR---- ----OR---- skrev:

SD er intet problem, max. 8 Mb/s, ja. Mine HD ISOer når let op på 45 Mb/s. Her står billige NAS altså ikke distancen. Jeg havde en IOMEGA der blev returneret af samme grund.

Jeg synes jeg har læst at en rippe bluray fylder omkring 50 GB. Hvis nu jeg antager at sådan en bluray film har en varighed omkring 1½ time, så er det vel ikke helt ved siden af?

50 GByte er det samme som 50 * 1024 = 51200 MByte som igen er det samme som 51200 *8 = 409600 Mbit.
1½ time svarer til 5400 sekunder.

409600/5400 = 76 Mbit/s.

Selv de allerbilligste nas idag har gigabit netkort og det skulle være temmeligt overraskende hvis ikke de magtede at klemme sølle 76 Mbit/s ud af en gigabit port. Hvor gammel var den Iomega du måtte returnere?
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu