|
Filtrere laveste frekvenser fra |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | |
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Klart der kan forbedres vha målinger. Men så skal udgangspunktet være et dedikeret rum og ikke min opholdsstue. For at optimere, kommer stuen til at ligne et rumskib, og det er jeg ikke interesseret i.
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
Du skal have fat i en målemikrofon og programmet R.E.W.
Der er både muligheder for at køre sweeps på de forskellige kanaler, samt RTA målinger. Jeg havde samme problem med min ene subwoofer som du oplever. Ved visse lyde "bundede" den ud, og jeg var overbevist om at det var ved 15-20hz problemet var. Målinger viste dog at det var et indbygget boost i min subforstærker ved ca 30hz der lavede problemer. Det fiksede jeg så ved at dæmpe 30-35hz med 5db. Hvis jeg bare blindt havde smidt et High pass filter ind ved 20-25hz, så var jeg gået glip af en masse dybbas. |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
Ikke korrekt. Man kan optimere ret så voldsomt, bare ved at finde den optimale placering til sin sub, og undgå at autokalibreringen skal på overarbejde. |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Sub kan kun stå imellem V-front og TV reol
|
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Du behøver nu ikke et dedikeret rum for og få glæde af en Umik mikrofon. Selvom højttalernes placering er låst, kan du jo gå i gang med din Pioneer's s-wave filter (PEQ), se hvad der sker når du slår phase control til/fra (oftest laver det mere crap end godt), prøve andre XO mellem sub/højttalere, justere fasen på sub, putte sokker i refleks porte, vinkle højttalere, justere delay til højttalerne, justere din 9-bånds EQ så den rammer JBL Synthesis kurven så godt som muligt osv, alt sammen noget du hurtigt kan se på målingerne hvad der virker og ikke virker.
Jeg har endnu ikke været i en stue hvor der ikke kunne laves en væsentlig forbedring. |
|
![]() |
|
Kan Pioneer mikrofonen ikke bruges? Har EQ'et en hel masse, da det recieveren kommer frem til er for skarpt i lyden
Foruden at slå highpass filtret til i sub, ændrede jeg også CO fra 80 Hz til 100 Hz. Det har faktisk hjulpet så meget at jeg igen kan anvende sub til film med BULDER OG BRAG. Tidligere havde jeg CO til 50 Hz og slukket sub for overhovedet at kunne afspille disse film. Redigeret af Kampus - 26-April-2016 kl. 18:48 |
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Nu er det meget lang tid siden jeg brugte mikrofonen til min LX-75. Men jo man kan godt tage målinger med den. Men det er meget "grovkornet" så vidt jeg husker. Ikke noget du kan bruge til s-wave filteret f.eks. Du skal ikke være så bange for sådan en Umik. Der er en meget simpel guide på minidsp.com som får dig kørende ret hurtigt. Og når du først har en Umik, så kan du jo også lige prøve en Dirac trial i en 14 dages tid. Det er lige så nemt som auto EQ på Pioneer'en og giver bedre resultater end hvad du kan opnå ved manuel justering på den.
|
|
![]() |
|
Kimosabe ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 17-Oktober-2006 Sted: Valby Status: Offline Point: 345 |
Men nu er det kun et high pass filter på min buttkicker, min sub vil stadig modtage det fulde signal. Så det andet lyder lidt som at skyde gråspurve med kanoner i mit tilfælde. At jeg så gerne en dag ville måle hele rummet, og tilpasse det så lyden blev bedre, det er der ingen tvivl om. Men jeg tror det afventer at jeg får muret min garage til, og startet nyt projekt op derude ![]() |
|
Marantz SR7012, NAD 902, DLS R55, DLS RC55, XTZ 99 W12 DSP, BEOVOX 5000, JAMO A510, BenQ TK800, Rega Planar 3
|
|
![]() |
|
spanky ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 24-August-2010 Sted: Store Heddinge Status: Offline Point: 385 |
Jeg er helt enig i at man kommer meget langt med målinger, men på den anden side er det jo svært at måle en buttkicker med en mikrofon, den giver vel ikke rigtig noget lyd fra sig, eller tager jeg helt fejl ?
|
|
![]() |
|
Det er ikke buttkickeren der skal måles.
Man kan lave en RTA måling af LFE lydsporet, og finde ud af ved hvilke HZ det går galt |
|
![]() |
|
spanky ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 24-August-2010 Sted: Store Heddinge Status: Offline Point: 385 |
Men var det ikke kun buttkickeren som Kimosabe havde problemer med ?
|
|
![]() |
|
Jo, og den får LFE signalet sammen med subben.
Så hvis man måler på subben og lytter til hvornår buttkickeren bunder ud, så kan man ligge 2 og 2 sammen. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |