recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Filtrere laveste frekvenser fra
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Filtrere laveste frekvenser fra

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2016 kl. 14:26
Klart der kan forbedres vha målinger. Men så skal udgangspunktet være et dedikeret rum og ikke min opholdsstue. For at optimere, kommer stuen til at ligne et rumskib, og det er jeg ikke interesseret i.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2016 kl. 14:28
Du skal have fat i en målemikrofon og programmet R.E.W.
Der er både muligheder for at køre sweeps på de forskellige kanaler, samt RTA målinger.

Jeg havde samme problem med min ene subwoofer som du oplever.
Ved visse lyde "bundede" den ud, og jeg var overbevist om at det var ved 15-20hz problemet var.
Målinger viste dog at det var et indbygget boost i min subforstærker ved ca 30hz der lavede problemer.
Det fiksede jeg så ved at dæmpe 30-35hz med 5db.

Hvis jeg bare blindt havde smidt et High pass filter ind ved 20-25hz, så var jeg gået glip af en masse dybbas.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2016 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Klart der kan forbedres vha målinger. Men så skal udgangspunktet være et dedikeret rum og ikke min opholdsstue. For at optimere, kommer stuen til at ligne et rumskib, og det er jeg ikke interesseret i.

Ikke korrekt.
Man kan optimere ret så voldsomt, bare ved at finde den optimale placering til sin sub, og undgå at autokalibreringen skal på overarbejde.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2016 kl. 14:43
Sub kan kun stå imellem V-front og TV reol
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2016 kl. 16:19
Du behøver nu ikke et dedikeret rum for og få glæde af en Umik mikrofon. Selvom højttalernes placering er låst, kan du jo gå i gang med din Pioneer's s-wave filter (PEQ), se hvad der sker når du slår phase control til/fra (oftest laver det mere crap end godt), prøve andre XO mellem sub/højttalere, justere fasen på sub, putte sokker i refleks porte, vinkle højttalere, justere delay til højttalerne, justere din 9-bånds EQ så den rammer JBL Synthesis kurven så godt som muligt osv, alt sammen noget du hurtigt kan se på målingerne hvad der virker og ikke virker.
Jeg har endnu ikke været i en stue hvor der ikke kunne laves en væsentlig forbedring.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2016 kl. 18:48
Kan Pioneer mikrofonen ikke bruges? Har EQ'et en hel masse, da det recieveren kommer frem til er for skarpt i lyden

Foruden at slå highpass filtret til i sub, ændrede jeg også CO fra 80 Hz til 100 Hz. Det har faktisk hjulpet så meget at jeg igen kan anvende sub til film med BULDER OG BRAG. Tidligere havde jeg CO til 50 Hz og slukket sub for overhovedet at kunne afspille disse film.

Redigeret af Kampus - 26-April-2016 kl. 18:48
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2016 kl. 19:38
Nu er det meget lang tid siden jeg brugte mikrofonen til min LX-75. Men jo man kan godt tage målinger med den. Men det er meget "grovkornet" så vidt jeg husker. Ikke noget du kan bruge til s-wave filteret f.eks. Du skal ikke være så bange for sådan en Umik. Der er en meget simpel guide på minidsp.com som får dig kørende ret hurtigt. Og når du først har en Umik, så kan du jo også lige prøve en Dirac trial i en 14 dages tid. Det er lige så nemt som auto EQ på Pioneer'en og giver bedre resultater end hvad du kan opnå ved manuel justering på den.
Til top
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Point: 345
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2016 kl. 08:58
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Du skal have fat i en målemikrofon og programmet R.E.W.
Der er både muligheder for at køre sweeps på de forskellige kanaler, samt RTA målinger.

Jeg havde samme problem med min ene subwoofer som du oplever.
Ved visse lyde "bundede" den ud, og jeg var overbevist om at det var ved 15-20hz problemet var.
Målinger viste dog at det var et indbygget boost i min subforstærker ved ca 30hz der lavede problemer.
Det fiksede jeg så ved at dæmpe 30-35hz med 5db.

Hvis jeg bare blindt havde smidt et High pass filter ind ved 20-25hz, så var jeg gået glip af en masse dybbas.

Men nu er det kun et high pass filter på min buttkicker, min sub vil stadig modtage det fulde signal.

Så det andet lyder lidt som at skyde gråspurve med kanoner i mit tilfælde.

At jeg så gerne en dag ville måle hele rummet, og tilpasse det så lyden blev bedre, det er der ingen tvivl om. Men jeg tror det afventer at jeg får muret min garage til, og startet nyt projekt op derude Smile
Marantz SR7012, NAD 902, DLS R55, DLS RC55, XTZ 99 W12 DSP, BEOVOX 5000, JAMO A510, BenQ TK800, Rega Planar 3
Til top
spanky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-August-2010
Sted: Store Heddinge
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spanky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2016 kl. 10:24
Jeg er helt enig i at man kommer meget langt med målinger, men på den anden side er det jo svært at måle en buttkicker med en mikrofon, den giver vel ikke rigtig noget lyd fra sig, eller tager jeg helt fejl ?
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2016 kl. 10:42
Det er ikke buttkickeren der skal måles.
Man kan lave en RTA måling af LFE lydsporet, og finde ud af ved hvilke HZ det går galt
Til top
spanky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-August-2010
Sted: Store Heddinge
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spanky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2016 kl. 10:44
Men var det ikke kun buttkickeren som Kimosabe havde problemer med ?
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2016 kl. 11:00
Jo, og den får LFE signalet sammen med subben.
Så hvis man måler på subben og lytter til hvornår buttkickeren bunder ud, så kan man ligge 2 og 2 sammen.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu