recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Findes et sådant 3D-TV?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFindes et sådant 3D-TV?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 2016
Direkte link til dette indlæg Emne: Findes et sådant 3D-TV?
    Sendt: 18-Juli-2010 kl. 11:44
Hej. Når jeg sidder og spiller ved min PC sidder jeg med et 42" TV foran mig på skrivebordet der fungerer perfekt som en computer monitor (dvs. et tv uden den ødelæggende signalbehandling som det findes på langt de fleste tv som dermed reelt gør dem uegnede som computermonitorer)

Imidlertid er jeg blevet hooked på dels at spille visse spil i 2D i 120 Hz, og i 3D med aktive shutter glases på en sådan 120Hz skærm - Det er min bror der har købt en, og det er siden jeg har haft erfaringer med den, lige netop til spil at jeg føler 3D ind til nu har sin største berretigelse - Dette grundet farveforskydningerne 3D briller giver, som jo ikke er så kritisk et element til spil som det er til film/video. Desværre er de 120 hz computermonitorer man kan få fat i kun på omkring små 22-23 tommer, og det er simpelt hen for lidt til at retfærddiggøre udskiftningen af min aktuelle store skærm.

Da jeg ikke selv har fået læst op på 3D standarderne, eller har noget overblik over 3D modellerne på markedet er mit spørgsmål således om der findes et af de nye 3D TV der opfylder følgende krav:

- Omkring 40-42"

- 1080p 1:1 pixelmapping. (Nej dot pitchen udgør ikke noget belastende problem for mig, det fungerer fint til PC brug med 42", og en PC-sikker opløsning der kendes af alle spil er jo væsentlig)

- 120 fps DVI eller HDMI ExclamationINGANGExclamation (og fremvisning)

- homogen belysning bag fra (edge lit med dimming er aldeles udelukket)

- Ingen signalbehandling af indgangssignalet (eller enhver signalbehandling kan slås fra i en "PC/Game/Pure mode eller hvad fabrikanten nu kalder det)

- Herunder heller ingen dynamisk kontrast (eller dynamisk kontrast kan slås helt fra).

- Justerbar styrke på baggrundbelysningen (det at bagrundsbelysningen kan skrues markant ned i styrke så man ikke får "svejseøjne", når kontrastindstillingerne er optimale/reference)

Redigeret af TBC1 - 18-Juli-2010 kl. 13:29
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 12:39
du skal have et tv som opfylder kravene til 3D(120hz)
Men lige netop 3D er lcd ikke særlig veleget.
producenterne samsung og sony har samme holdning(oled er fremtiden).
når jeg så kender dine krav til billedekvalitet bliver det svært
På samsung modeller mener jeg ikke man kan slå dynamisk kontrast helt fra.
havde selv tænkt på en 46 tommer sony(HX900), men de første anmeldelser ser noget kedelige ud
skulle også have været brugt til spil.

Redigeret af xcardman - 18-Juli-2010 kl. 12:40
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

du skal have et tv som opfylder kravene til 3D(120hz)

Forstår jeg dig ret at 3D-TV standarden ER=120 fps INPUT, og ikke blot 120 Hz generering af et 24, 50 eller 60 Hz indgangssignal[er]?

Jeg troede 3D indgangsformatet det var noget i stil med 2x24 eller 2x50/60 (altså sequential) og ikke bare "ren" 1x120 (non-sequential), så man f.eks ikke nødvendigvis kunne spille et 2D spil i ægte 120 fps på et almindeligt/ethvert 3D tv?

Husk jeg taler om PC med Nvidia 3D vision (aktive shutterbriller) og ikke PS3 overholdende en gængs 3DTV standard, og dermed altså også taler om at have muligheden for ægte 120 fps 2D spil som altså virkelig er en nice bonus at have. ...Det glider bare for lækkert når man f.eks. skal fragge andre i en online 3-person shooter. Wink

Men lige netop 3D er lcd ikke særlig veleget.
producenterne samsung og sony har samme holdning(oled er fremtiden).
når jeg så kender dine krav til billedekvalitet bliver det svært

Nu er det UDELUKKENDE til spil. Jeg kunne ALDRIG drømme om at bruge et LCD panel til film eller video. Det er det imho ganske simpelt af natur uegnet til. Men LCD er jo oprindeligt opfundet til at fungere som et roligt og klart computerdisplay, og derfor egner det sig da også glimrende til det, endog lidt bedre end den anden almindeligt tilgængelige panelteknologi på markedet, der ellers slår LCD STORT på billedkvalitet når det handler om film og videomateriale inkl. 3D til den slags.

...Der er jo lange udsigter til et 120 Hz 42" Oled til menneskepenge.

Og jeg er altså ikke lige så kritisk indstillet til billedkvaliteten når det bare handler om computer-spil. ...Så meget naturtro er der jo heller ikke at rede ved dem. Og 3D effekten er imho ganske fin og tilfredsstillende på min brors 120 Hz Alienware LCD monitor. Mit håb var at få fingerne i noget lignende til min egen PC, bare i flere tommer. Og mit mål var at finde ud af om nogle 3DTV modeller mon kunne være genvejen til det.

På samsung modeller mener jeg ikke man kan slå dynamisk kontrast helt fra

Ok, det er altså et mindstemål. Dynamisk kontrast ville drive mig fuldstændigt nuts! På det billedkvalitetes-område er jeg ekstremt overfølsom. Det kan der ikke være tale om. Man ville jo f.eks reelt blive slået af pludselig "blindhed" når man fra højlys dag gik ind i en tunnel i en 3D shooter. ...Det ville bestemt ikke være et mindre handicap end det er i forbindelse med almindelig film/video at være pint og plaget af dynamisk kontrast ifbm 3D spil. ....Gys!

Redigeret af TBC1 - 18-Juli-2010 kl. 13:27
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 13:32
det skal have et mærke som hedder 3D ready
alså den skal være udstyret med modtagelse af 120hz og man skal kunne tilslutte briller
endnu en ulemper, man kan ikke bruge forskellige briller på dem. Det skal være de orginale.
foreksempel denne
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1277374935
men der er alle de kendt ulemper, samt en masse 3D crosstalk
Der er bare ikke særlig mange og vælge i mellem
efter al den debat der har været herinde, har jeg prøvet 3D på en lcd skærm
netop denne model og en pan vt20 plasma
om det kun er denne model ved jeg ikke, men fik hovedpine på den lcd skærm
men ikke på en vt20.
har som sagt selv tænkt over en til Gt5 kommer og med 3D
samt skulle bruges til en smule tv i mit soveværelse
men må nok indrømme jeg venter og ser tiden an.
kvalitet set i forhold til prisen er det lidt til grin, efter min mening

Redigeret af xcardman - 18-Juli-2010 kl. 13:34
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 14:24

det skal have et mærke som hedder 3D ready
alså den skal være udstyret med modtagelse af 120hz

Jamen, problemet [for mig og mine angivne behov] er jo netop at der ifbm de fleste 3DTV står noget i retning af "Inputformater: 480p/i, 576p/i, 720p, 1080i & 1080p (50, 60 & 24p)"

Der er jo forskel på "modtagelse" og [af tv'et blot genereret] "120 Hz opdatering" af et 50, 60 Hz eller 24p indgangssignal.

Jeg skal bruge 1080p@120fps som inputsignal. Findes det overhovedet i nogle TV? Umiddelbart lyder det ikke som noget man kan tage for givet blot fordi der står "3D ready" på skærmen?

og man skal kunne tilslutte briller endnu en ulemper, man kan ikke bruge forskellige briller på dem. Det skal være de orginale.

Det er ikke den slags monitor jeg er ude efter. Jeg er ude efter en true/native 120 fps skærm, hvor til jeg kan bruge "fremmede" aktive shutter briller beregnet på 120 hz, så som helt specifikt Nvidia's 3D vision. Det er langt den bedste 3D løsning med aktive 120 hz shutter briller, også når man har testet på de små 22-24" 3D computermonitors der findes med de forskellige respektive 3D teknikker.

Redigeret af TBC1 - 18-Juli-2010 kl. 14:31
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu