|
Finjustering "Mange spørgsmål" |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
Danni ![]() Bruger ![]() Oprettet: 07-August-2009 Sted: Odense , Fyn Status: Offline Point: 163 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 16-April-2013 kl. 13:54 |
|
Hejsa i kloge hoveder :)
Jeg købte for et stykke tid siden, et lille 5,1 setup som jeg er rigtig glad for og lille mor er osse med på grund af design :) Nå men sætte består helt præsis af følgende : Recivere : Onkyo 809 Fronter : SA XP60 Center : SA Comet Surround : SA Jiffy SUB : SA SE175 Her er links til de forskellige stumper for og gøre det nemmer for jer :) SA XP60 : http://www.system-audio.com/_en-GB/about%20SA/product%20biography/discontinued/2012/SA_XP60/ SA Comet : http://www.system-audio.com/_da-DK/om%20SA/produktbiografi/Udgået/2012/SA%20comet/SA%20comet SA Jiffy : http://www.system-audio.com/_en-GB/about%20SA/product%20biography/discontinued/SA%20jiffy/SA%20jiffy Nå men til spørgsmålene, jeg har kørt en fuld kalibering med den tilhørerne mic osv. SUB : Synes der er lidt med sub'en, enten "er" den der for meget eller for lidt ? Måske noget med det der crossover ? "kan stilles mellem 40 og 120 hz Har googlet lidt men synes ikke jeg forstår det :) Der er osse noget bag på den der hedder Phase, hvor man kan vælge mellem 0 eller 180 grader synes 0 er bedst men måske det osse er forkert ? Højtalere opsætning på 809'er : Speaker settings 4 eller 6 ohms ? Speaker Configuration, der kan man vælge forskellige Hz på front/center/surround. Hvad jeg kan forstå af guiden her på siden er det, det de kalder Large/Small osv ? Den vælger selv 50hz på front og 40 hz på både center og surround er det korrekt ? burde front ikke være Full-Band eller er jeg helt i skoven ? Jeg er lidt lost her, synes jeg bliver mere forvirrered nu mere jeg prøver og google og læse op på :P Håber der lige var en eller anden der kunne skære det ud i pap så osse jeg kan forstå det? |
||
![]() |
||
LarsGeisler ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 398 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Vedr. Sw er den ikke sat til receiveren via et enkelt rca-kabel? I så fald burde indstillingerne på sw ikke spille nogen rolle.
Receiveren sørger for afskæringsfrekvens typisk 80 Hz, det betyder at bas under ca 80 Hz håndteres af sw,, mens de øvrige højttalere kun håndterer det over 80 Hz, hvilket de har meget lettere ved. Alle dine højttalere skal stå til small. Ilke mange højttalere siger ret meget under 80 Hz, så derfor indstil dem til det. Vedr impedans, ohm, så er højttalerne på 8 ohm, så sæt det til det der kommer nærmest. Sw phase, fase normalt nul, men hvis det giver vedre resultat med 180 så brug det. Håber det hjælper lidt |
||
![]() |
||
karula ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 849 |
|
http://sunmaiblog.wordpress.com/
her er lidt du kan studere, det er ganske informativt www.sunmaiblog.wordpress.com ved ikke hvorfor linket ikke bliver aktivt, men kopier den og sæt ind så virker det Redigeret af karula - 16-April-2013 kl. 14:19 |
||
Med venlig hilsen
Karula PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1 |
||
![]() |
||
LarsGeisler ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 398 |
|
Undskyld de mange slåfejl, en Ipad er ikke så nem at skrive hurtig på. Håber du forstår meningen, ellers spørg
![]() |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Online Point: 40560 |
|
Hvis SW har en Crossover justering, så stil den på samme frekvens som du stiller Reciver til (80 Hz). Har den en Volume justering, så stil den til halv styrke. Juster så ind med SW Volume på Reciver. Har Reciver en funktion som hedder LFE+Main, så skal den stilles til det, så får du de lave frekvenser fra de øvrige højttalere med i SW, det fås ikke ved indstilling LFE. |
||
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
|
||
![]() |
||
|
Jep, jeg har lige checket manualen for SW, og det er som Radiomanden skriver.
|
||
![]() |
||
Schulz ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 845 |
|
|
||
![]() |
||
Schulz ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 845 |
|
Mht. at stille subwooferen til samme delefrekvens som receiveren, så er det så vidt jeg ved ikke normal procedure, men jeg kan godt se det står beskrevet i manualen? Her er en potentiel mulighed for at komme til at stille subben på eks. vis 75hz og så deler receiveren ved 80hz og der bliver i realiteten et hul på 5hz. Jeg har altid læst og blevet fortalt/forklaret at når man i et hjemmebio setup med auto kalibrering skal sætte sin sub op, så skal crossover sættes til max., for på den måde at lade receiveren have kontrollen. Det giver efter min bedste overbevisning også mest mening og udelader muligheden for ovennævnte fejl. Der står også i manualen til subben at man skal starte med volumen på kl 9, der vil jeg give dig ret i halv styrke, det har i hvert fald også været mit udgangspunk når jeg har kalibreret. Det har så været nødvendigt at skrue en del ned på min nuværende sub, men sådan er det jo. |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Online Point: 40560 |
|
Det var på den måde jeg havde det, men nu er jeg lige blevet færdig med en opgradering, hvor der er blevet tilsluttet et basmodul til fronterne, så de nu kører som "Large", og Crossover på dem nu er sat til 40 Hz. SW er sat til 80 Hz, og LFE+Main er ændret til kun at køre LFE. Det betyder så, at SW ikke tænder når der spilles musik, men kun når der køres en film hvor LF sporet så aktiverer SWen så man får de helt dybe effekter med. Det er ikke helt prøvet færdigt endnu, men det vil ske en af de nærmeste dage. Så må der høres hvordan det kommer til at lyde.
|
||
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
|
||
![]() |
||
|
Ok, så er jeg næsten med. Hvordan er din sub tilsluttet? Stadig med et rca kabel på sw udgangen? Jeg er ikke sikker på den mulighed du omtaler eksisterer i trådstarters Onkyo, den eksisterer ikke i min Integra og de ligner ellers hinanden en del jo. |
||
![]() |
||
Danni ![]() Bruger ![]() Oprettet: 07-August-2009 Sted: Odense , Fyn Status: Offline Point: 163 |
|
Mange tak for alle svarerne, min SW er tilsluttet med et RCA kabel til Onkyo'en. Når jeg køre en kalibering, skal jeg i følge den skruer på volumen på min SW til den står på 75db. Det gør jeg jo så og det er ca "kl 9" Og så skal jeg bare skrue lidt ned på reciveren, vis jeg synes det er for meget ?
Den vælger så 50hz på front og 40hz på både center og surround, og det skal jeg så lave om til 80hz på både front/center/surround ? PS. der er ikke noget der hedder Small/Large, det hedder Full-band eller 40/50/60hz ect op til 120hz. Tilbage til SW'en, under instillinger på reciveren kan jeg kun vælge on/off ikke noget med LFE eller noget. Det er under samme menu som der hvor jeg kan stille HZ på front osv.? Men skal det så forståes sårn at det er lige meget hvor jeg stille crossover på selve SW fordi det styrer reciveren ? eller skal den stilles på max som osse er nævnt, for den går fra 40 til 120hz vis den skal skille ved 80hz skal den så stilles i midten vel ? :) Undskyld vis det er lidt de samme spørgsmål igen, vis jeg læser alle jeres svare virker det for mig som om der er lidt delte menninger hvad andgår sub'en :)
|
||
![]() |
||
|
Da jeg fortog kallibrering, så stillede jeg SW volume på halv, og Crossover helt op, efter kallibrering blev der så foretaget en manuel justering så Crossover passede sammen, samt nogle andre justeringer i der indbyrdes forhold højttalerne imellem. |
||
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |