Jeg har nu endelig fået taget mig sammen til at få sat min Harmony One (H1) op til mit mediecenter. Selvfølgelig løbe jeg ind i Logitechs nedbrud i går, men det ser ud til at være løst.
Jeg vil mene at havde fået sat remoten på TV-delen omkring 90% op, men de sidste ting driller mig lidt. Så jeg håber der er nogle herinde som kan og vil hjælpe.
Mit setup er som følgende:
- Software
- Windows 7 og dennes indbyggede mediecenter (Jeg har roddet lidt med andet mediecenter software, men jeg har ikke kunnet få det til at fungere bedre end Microsofts, og så ser jeg ingen grund til at bruge andet. Men kan I hjælpe med de andre, er de da også en mulighed.)
- Tuner
- Hauppauge WinTV-HVR-4000-HD (har fået Logitech softwaren til at opfatte den som en WinTV-HVR-4000)
- Terratec Cinergy 2400i DT
- A/V-reciever
- TV
Jeg har 2 tunere i for at kunne modtage et analogt parabol signal, da dette setup står som TV nr. 2. Signalet fra parabolen bliver styret fra parabolen og jeg skal skulle bare have den analoge tuner for at kunne modtage dette.
HTPC -> reciever er forbundet via et optisk kabel, og HTPC -> TV er forbundet via HDMI. Næsten alle knap-kommandoer er taget efter Hauppauge remoten, da det eneste jeg kan få til at virke på Terretacs er standbyknappen.
Jeg døjer med følgende:
- TV-delen
- Hvordan er Jeres system sat op? Bruger I komponenten "Windows Media Center", eller skal/kan jeg nøjes med tunerne? Jeg har nemlig først set WMC i dag, men kunne ikke lige se nogen nævneværdig forskel. Jeg har iMons VFC Display, men har ikke sat det i, da der ikke var plads til det.
- Volumenknapperne som kun skulle styre recieverens volumen, skifter også kanal på HTPC. Jeg har ikke lige gennemskuet den røde tråd, men det er ikke en op eller ned, som man skulle tro. Hvordan får jeg H1s volume-knapper til kun at styre recieveren volumen?
- Kan man sætte H1s powerknap op til også at sætte HTPC i standby? Lige nu slukker den for TV og reciever, men HTPC kører videre på fuldt drøn, det ser jeg ingen grund til at den gør.
- Kan jeg sætte +-knappen på H1 op til at rense numeriske indtastninger? Hvis jeg skifter kanal via det numeriske tastatur, men kommer til at trykke forkert, ville det være dejligt at kunne slette indtasningen.
- Andet
- Hvordan kan jeg sætte H1 op til at jeg også kan afspille DVD eller spille et spil? Jeg kunne her godt tænke mig, at DVD funktionen automatisk skiftede til "Afspil DVD" i HTPC'en og at spil funktionen skiftede til "Ekstra", hvor bl.a. spillene er registreret.
- Er der en funktion, der gør at jeg via H1 kan skifte til mediecenters menu. Lige nu fungere H1s Menu- og Info-knap næsten ens. Da de begge viser info for den kørende kanal, dog bare forskellige undersider i infoen. Jeg ville gerne have Menu-knappen til at gå ud i mediecenteret menu.
- Hvordan får jeg sat mit TV op til altid at bruge HDMI indgangen, når jeg skal "Se tv". Nu blandre den bare igennem mulighederne, men vælger aldrig den rigtige. På TV'et kan jeg cykle imellem inputs både via én knap der skifter, men også via piltasterne og så vælg ok, når er ved den rigtige. Derudover fandt jeg via Logitechs software ud af at TV'et faktisk har en seperat knapfunktion til hver indgang, bare ikke HDMI'en. Er der nogen som kender denne, eller ved hvad jeg skal gøre, for en knap til hver indgang er reelt den eneste måde jeg har fået det til at fungere på, da jeg brugte de andre indgang?
- Så døjer jeg med at får HTPC'en til at forblive i standby tilstand. Jeg troede at det var fordi den stod til at skulle vækkes via LAN i bios, men sådan et punkt er der ikke engang. Jeg har heller ingen aktuelle optagelser der skulle få den til at starte. Men når jeg sætter den i standby går der ca. 1 minut så starter den igen. Jeg vil jo godt spare på strømmen, når HTPC'en ikke skal bruges til noget. Hvad kan være skyld i dette problem?
Og så lige et spørgsmål lidt uden for kategori.
Da dette setup som sagt er TV nr. 2, så har jeg været ved at udskifte diverse antennestik og splittere, for overhovedet at kunne modtage MPEG4 signalerne. Det skal dog siges, at jeg endnu ikke har skiftet dem alle, da jeg kun ville nøjes med det der var absolut nødvendigt. Indtil i går har det faktisk fungeret udemærket. Enkelte udfald i MPEG4 signalerne undervejs i udsendelserne, men ikke mere end noget pixelering der hurtigt var væk igen. Men pludselig i går var MPEG4 modtagelsen meget dårlig, jeg pillede lidt ved et af de gamle antennestik (dem med plastikhætten, dog i dette tilfælde uden denne...), og så fik jeg et ordentligt signal igen. Men i dag er det så igen helt håbløst. Jeg har prøvet at skifte var jeg nu havde dele til, men intet hjalp.
Hvad kan være skyld i det pludselige fald i signalkvalitet til TV nr. 2 når nr. 1 står fint? Er det vejret der spiller ind? Jeg har besluttet mig for at udskifte samtlige af dem gamle stik, når jeg får købt nogle nye. Men det forklarer bare ikke ikke, hvorfor det har kørt udemærket i omkring 14 dage, på den nuværende måde.
/Lars
Redigeret af lsskaarup - 02-Januar-2010 kl. 17:18