recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fjern-printning på netværksprinter - muligt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFjern-printning på netværksprinter - muligt?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Emne: Fjern-printning på netværksprinter - muligt?
    Sendt: 29-Oktober-2010 kl. 17:26
Hej alle

Jeg tænkte på om det er muligt at lave "fjern-printning" på en netværksprinter hjemme på ens lokale netværk?

Ideen er at kunne printe noget ud "derhjemme" uanset, hvor i verden man måtte befinde sig - fra eks. en computer eller en mobiltelefon - helst direkte, men alternativt via et web-interface.

Findes der sådanne løsninger og hvad kræver det eventuelt?

/Tommy
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2010 kl. 18:52
hvis du kan printe via dit lokal netværk så kan du også via internettet. Det kræver en VPN forbindelse. Alternativt kan du fjernstyre en lokal computer via Teamviewer og lign. Programmer.

BS
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2010 kl. 09:25

Prøv at tage et kig på om dit udstyr understøtter Internet Printing Protocol og om du eventuelt kunne bruge den. 

< ="-" ="text/; =utf-8">

Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2010 kl. 10:32
Det kræver vel bare at den/de  IP porte som printeren bruger bliver forwardet i routeren til printerens lokale IP adresse. Måske ikke en god ide rent sikkerhedsmæssigt, men noget nemmere at sætte op end en VPN forbindelse.
/Peter
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2010 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af pfugl pfugl skrev:

Det kræver vel bare at den/de  IP porte som printeren bruger bliver forwardet i routeren til printerens lokale IP adresse. Måske ikke en god ide rent sikkerhedsmæssigt, men noget nemmere at sætte op end en VPN forbindelse.

I princippet ja, men jeg ville nok vælge en protokol der mindst tilbyder noget authentikering og afhængig af datatype måske også kryptering. Internet Printing Protocol tilbyder begge dele, men efter at have kigget på min brother netværks printer kunne jeg ikke se at alle funktionerne var indbygget i den - brugte dog kun et par minutter på det, så kan tage fejl :-) 

Der er sikkert også nogle som syntes det er morsomt at smide et 700 siders print job afsted hvis de kan se der er en printer tilsluttet, så det skal man også lige tænke over.

Redigeret af hedberg - 31-Oktober-2010 kl. 10:42
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2010 kl. 16:26
Løsningen med remote-control af en lokal maskine er ikke brugbar, da det skal bruges til at løse den problemstilling med at stå et sted og have noget til print som gerne må ligge klar når man kommer hjem eller måske man vil printe noget ud til kæresten og så skippe leddet med eksempelvis at fabrikere en pdf, som skal emailes, åbnes og derefter printes.

VPN bliver en lidt bøvlet løsning da det kræver noget installation i begge ender - hos klienten måske på noget udstyr, hvor der er restriktioner og hjemme gider jeg ikke have en server til at håndtere det, så det vil blive spørgsmål om at sætte det op på routeren.

IPP lyder ikke tosset - det kendte jeg ikke til på forhånd - men spørgsmålet er hvor udbredt det er på nuværende tidspunkt - måske ikke noget af det mest udbredte, hvis vi eks. taler netværkede multifunktionsprintere til private...

Vil bestemt også gerne have noget sikkerhed, da jeg i forvejen kan se at der er mange ubudne gæster der jævnligt tester om der er nogle uatoriserede indgange til hjemmenetværket :-)

Tak for svarene indtil videre - stadig åben for forslag, hvis der altså findes flere alternativer!

/Tommy
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2010 kl. 07:34
Er bange for at de umiddelbare muligheder er ved at være udtømte. Dog har HP for nylig annonceret en printer hvortil man kan sende print som email. men det kræver jo så at du udskifter printeren.

VPN løsningen er den bedste rent sikkerhedsmæssigt. Det kan sættes op på nogen routere, og klienten kunne man måske have med på en USB-stick. På den måde ville du også have fuldt adgang til hele dit hjemmenet udefra, og du kunne evt bruge wake-on-lan til at tænde din hjemmepc hvis du skulle få brug for at få adgang til dine data.
/Peter
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2010 kl. 08:27
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

IPP lyder ikke tosset - det kendte jeg ikke til på forhånd - men spørgsmålet er hvor udbredt det er på nuværende tidspunkt - måske ikke noget af det mest udbredte, hvis vi eks. taler netværkede multifunktionsprintere til private...

Vil bestemt også gerne have noget sikkerhed, da jeg i forvejen kan se at der er mange ubudne gæster der jævnligt tester om der er nogle uatoriserede indgange til hjemmenetværket :-)

/Tommy

IPP er meget udbredt. Min egen Brother MFC-9420cn har det f.eks og den er vist omkring 5 år gammel. 

Selvom din egen printer måske ikke understøtter det, så kunne man jo f.eks købe en lille USB print server som en Dlink DP-321 og bruge den istedet for. 

Hvis du f.eks har et NAS eller en router der har en indbygget print server, så kunne det også være at de havde IPP. Da jeg selv skal lave det samme snart kiggede jeg lige på om Synology f.eks havde funktionen og der er referencer til det på deres hjemmeside, men det lader ikke til at virke med den nyeste DSM software version - Der lyttes ihvertfald ikke på port 631 på boksen. 

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2010 kl. 08:59
Jeg er ved at overveje en udskiftning af min Canon Pixma MP800 og havde en netværket multifunktionsprinter i tankerne - i første omgang også en Canon, men så kom jeg til at tænke på dette og hvis eks. HP havde support for en form for remote printing, så kunne det fint blive en HP printer.

Har en Synology NAS, men hvis jeg kobler min nuværende printer til den, så mister jeg mulighed for at scanne, da kun print er understøttet på denne måde - derudover vil den mulighed vel være ligegyldig med en ny netværket printer?
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2010 kl. 10:10

Hej alle

Jeg tænkte på om det er muligt at lave "fjern-printning" på en netværksprinter hjemme på ens lokale netværk?

Ideen er at kunne printe noget ud "derhjemme" uanset, hvor i verden man måtte befinde sig - fra eks. en computer eller en mobiltelefon - helst direkte, men alternativt via et web-interface.

Findes der sådanne løsninger og hvad kræver det eventuelt?

/Tommy
Prøv at se på denne mulighed:

4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2010 kl. 10:51

hvis eks. HP havde support for en form for remote printing, så kunne det fint blive en HP printer. 

Det har HP, men det skal da ikke undre mig at de ikke er kommet i DK endnu.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
rigo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-December-2006
Sted: Slangerup, DK
Point: 763
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2010 kl. 11:23
Prøv at google "cloud print" eller "cloud printing"
Til top

Besvar Besvar Side  12>