|
Fjernsyn, energiklasse.. hvad er virkeligheden? |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | ||
Roland ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Maj-2009 Sted: Kbh's Vestegn Status: Offline Point: 1220 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg har efter skiftet fra mit gamle 42" Panasonic plasma + YouSee boks - til mit nuværende Panasonic 47" DT60 LED, erfaret et mindre forbrug på mellem 800 - 900 kr. pr. år (de sidste 2 år)
Har ikke ændret andre el ting i mit hjem. 800 kr. om året er imo. en helt okay besparelse, især når man som førtidspensionist, ikke har så meget at "rutte med". Desuden er det mindre el-forbrug, jo også et lille plus ift. miljøet. Mange bække små . . . |
||
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks |
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19815 |
|
Jo, en besparelse på 800 kroner om året, så håber jeg ikke du har givet listeprisen for fjernsynet (16.000), for så tager det dig 20 år, inden du har hentet besparelsen hjem!
Klaus |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Ligesom fremstillingen af det "nye" TV, giver en langt større miljøbelastning, end besparelsen på elregningen giver.... ![]() M.v.h.
|
||
![]() |
||
Axlon ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1427 |
|
Afskaffelsen har Yousee skod boksen er i ihvertfald hurtigt tjent hjem. Mener den bruger omkring 20W i standby ![]() Jeg var selv lidt overasket over at jeg lige frem kunne se på elregningen at jeg havde fået den skod boks, men jeg kunne selvfølgelig bare slukke helt for den, og så acceptere at jeg skal vente et par minutter hver gang jeg vil se TV.
|
||
Mvh Jesper
|
||
![]() |
||
jj79 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-August-2010 Sted: Vejen Status: Offline Point: 539 |
|
Ja der er ikke meget at hente ved at skifte tv - også derfor vores 60" plasma lever fint videre...hehe
Da lillemor sidst var på barsel steg stømregningen også, men fandt frem til at ovn/kogeplader og microovn samt støvsuger blev brugt meget mere samlet set - det var noget der trak ekstra Watt oven i det andet ;-)
|
||
![]() |
||
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7237 |
|
Det er bare ikke noget der mærkes eller opleves som forbruger det med miljøbelastningen. Kikker kun på prisen. Jeg har ikke en chance for at se hvad mit nye TV belaster miljøet under fremstillingen. Måske Hr Henrik har disse tal ![]() |
||
![]() |
||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8683 |
|
Det samme har vi kunnet se. Dog havde vi også et Pioneer 436, der i sig selv brugte en del mere strøm end nævnte Panasonic plasma. Men elregningen er blevet en del lavere denne gang. |
||
![]() |
||
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
|
Hende har du da opdraget fint. Det har dælme ikke været ovn/kogeplader og støvsuger, der har slugt ekstra strøm de gange min kone gik hjemme på barsel... ![]() |
||
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
||
![]() |
||
Bravo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Oktober-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 1333 |
|
jeg syntes at have set en reklame, hvor der er en besparelse på 7500 kr... hvis der skiftes fra ældre plasma til nyere LED.... over en 8 årig periode
![]() |
||
![]() |
||
Trumle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2015 Sted: kBH Status: Offline Point: 793 |
|
Synes ærligt talt også det er vanskeligt at lave et regnestykke der hænger sammen og som viser at det er en økonomisk gevinst at skifte. Måske hvis man har et kæmpe plasma de kører 10 timer om dagen og skifter det til at lille billigt 40" LCD, så måske, meeeen jee ville tro at der nok var meget bedre at vende sig til at slukke når man ikke kigger på det. Lad være med at bruge TVet som radio.
|
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
I snakker alle om, at det ikke kan svare sig at regne i strømforbruget på et TV.
Jeg er ikke enig. For der er en faktor der ikke tages højde for, og det er hvor mange timer om dagen TVét er tændt. Jo flere timer det er tændt, desto mere kan det svare sig at se på strømforbruget. Jeg er enig i, at det tager mange år at et nyt Tv er tjent ind i strøm, men mange er relativt, da det skal sættes i forhold til forbruget. Og ikke mindst det nye TV´s pris. Nu er der gået sport i at snakke barsel, koner og børn..
Da mine børn var små og deres mor på barsel og orlov, så stod TVét tændt fra tidlig morgen til meget sen aften. Det var lige før det også var tændt, selvom der ikke var nogen hjemme ![]() I sådan en situation, så kan man lyn hurtigt spare temmelig meget. Men et specifikt regnestykke er ikke til at lave, uden at man også tager hensyn til behovet, og et reelt behov. Den del fejler mange nok i. Som trumle skriver, skal mange nok vænne sig til at slukke, når man ikke ser det. |
||
![]() |
||
Rasmusdc ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1756 |
|
men det hele fundere vel i en ting..
HVIS du vil skifte tv, så er der værdi i at kigge på det, hvis du har gamle produkter, som du er tilfreds med så behold dem. sådan er det også med biler / møbler så meget andet, LEVETIDEN er klart det der er sundest for miljøet. men hvis du står i butikken og kigger på et 200Watt tv Vs et 75Watt tv så er der klart en fordel i at købe den der bruger mindre strøm, da det er en reel besparelse, hvis produktet har samme pris. Flyttede selv in i et hus nu hvor forrige ejer har sat 220v spots op til den store guldmedalje, der er 110 spots i huset indbygget i gipsen så man river dem ikke lige ned.. der var 25-35watt pærer i hver, så det var 3000-3500 watt, hvis huset var fuldt oplyst, men med dæmper nok nærmere 2000+ watt.. jeg valgte at skifte hele lortet til 1.6watt-3.5watt LED´er, de koster 60kr stykket i Osram skal de være dæmpbare, får da ikke de penge tilbage i besparelse, (der er nok max 10-20 spots tændt af gangen = 250-600watt max 6-8 timer i døgnet = 2k om året i strøm så MAXIMUM payback tid på 3 år nok nærmere 6 in real life) nu er jeg dog så heldig at en pære LED har leve tid på 15000 timer kontra 1500 på de Halogen, spots bliver kolde (koster lidt på varmeregning men lidt mere rolig med trådlægning) men jeg gjorde det mere fordi så gik jeg ikke og irriterede mig over de altid var tændt når jeg kom hjem fra arbejde på fuld blus.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |