|
Fjernsyn, energiklasse.. hvad er virkeligheden? |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Forfatter | ||
Trumle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2015 Sted: kBH Status: Offline Point: 793 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
- Kandersen Som eksempel: Hvis du ser knapt 7 timer om dagen, hvilket vel er mere end de fleste ser, så svarer det til ca. 2500 timer om året. Hvis dit Tv trækker 200w så vil det over en 8 årig periode hvor der ses de omtalte 7 timer hver eneste dag bruges for ca. 9000,- støm i alt (2,25,-/kwh). Kan du komme ned på 100w i stedet bliver elregningen den halve altså 4500,- over 8 år og besparelsen er altså 4500,-. I bedste fald er det et regnestykke der gå o.p. op. I værste fald er afskrivningerne større end besparelsen. I de fleste tilfælde er afskrivningen pr time meget større en omkostningen til EL, specielt hvis man køber de lidt dyrere modeller. Hvis vi igen tager udgangspunkt i et højt forbrug på 7 timer om dagen og i at man beholder sit TV relativt længe, så vil man efter 8 år have set 20.000 timer TV. Selv med så ekstremt forbrug vil et TV til 10.000,- have kostet 50 øre/time hvis restværdien er nul. Så meget kan men ikke spare på elregningen. Men kan selvfølgelig vende og dere den slags regnestykker og få dem til at vise alt muligt, men imo skal man ud i nogle seriøse besparelser på EL før det hænger sammen.
Redigeret af Trumle - 05-Januar-2016 kl. 13:29 |
||
![]() |
||
Axlon ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1423 |
|
Anskaf et TV som selv slukker hvis der ikke er nogen der kigger på det.
Så ville jeg kunne halvere TV strømforbrug hjemme. |
||
Mvh Jesper
|
||
![]() |
||
aerik ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Januar-2011 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4283 |
|
@Axlon mit tv fra 2011 kan indstilles til at slukke efter en periode hvor ingen har brugt fjernbetjeningen. Det kommer med en advarsel inden den slukker så hvis man reelt ser tv, så kan man udskyde slukningen.
|
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Enig. Men et TV der bruger 75watt kontra et der bruger 150watt, der må, uanset forbruget/behovet, være 50% besparelse. Som jeg skrev, så kan det ikke bruges som argument for at skifte TV, ihvertfald ikke rent økonomisk. Men besparelsen er helt reel. Og alt efter hvor længe TVét er tændt, der vil besparelsen have en eller anden form for betydning. Som en anden skrev, så skal man nok mere have fokus på el forbruget, hvis man alligevel skal skifte TV. |
||
![]() |
||
Trumle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2015 Sted: kBH Status: Offline Point: 793 |
|
En besparelse på 75w reducerer udgiften til EL med ca 17øre/time. Selv med et det billigste TV til 2000,- vil det tage næsten 12.000 timer at hente det hjem på EL regningen. Et lidt mere normalt TV til 5 - 7000,- kan du aldrig nogen siden hente hjem med så lille en besparelse. De besparelser man opnår er netop ikke reelle fordi man ikke tager udgiften til apparatet med. Det er imo falsk økonomi og vil i de fleste tilfælde resultere i en merudgift frem for en besparelse. |
||
![]() |
||
kasper-n ![]() Bruger ![]() Oprettet: 19-August-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 116 |
|
Lav en kalibrering af dit TV da det fra producentens side ofte udsender mere lys end det skal
|
||
![]() |
||
Roland ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Maj-2009 Sted: Kbh's Vestegn Status: Offline Point: 1220 |
|
Det ka' godt være, at alle de meget "kloge" ikke synes at 800-900 kr. mindre i el pr. år - ikke har nogen betydning !
Men det har det for mig !! Det er en reel besparelse i mine faste udgifter ift. til min plasma tid !
Til de 800-900 kr. i besparelse, skal der i mit tilfælde lægges ca. 1200 kr. i leje af YouSee boks, for at se fjernsyn. Dvs. en mindre udgift på omkring 2000 kr. pr. år !
Og jeps - jeg har fjernsynet tændt mindst 8-10 timer pr. dag, da min satans ryg ikke giver særligt meget ude liv !
Og nej jeg gav ikke listeprisen for mit 47DT60, gav 9000 kr., hvoraf de 6500 kr. var gave fra min 60 års fødselsdag. Solgte plasmaet for 500 kr.
Hvilket vil sige, at jeg reelt selv har betalt 2000 for mit LED TV og har en besparelse på ca. 2000 kr. om året - ift. min tid med plasma + boks.
For mig er det altså en pæn stor besparelse ift. mine faste udgifter - og så er jeg sådan set græsk katolsk over for, hvad selvbestaltede eksperter her på recordere.dk, kommer frem til i deres regnestykker ! "Sorry for my french"
![]() Redigeret af Roland - 06-Januar-2016 kl. 06:29 |
||
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks |
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19651 |
|
For 600 kroner (eller billigere, hvis du købte den brugt) kunne du have købt en Clint DC1. Så ville du også spare på strømregningen, idet YouSee boksen bruger noget der ligner 20W døgnet rundt uanset om den er tændt eller slukket.
Samtidig kunne du opsige YouSee boksen til de 1200 kroner om året og spare de 400 kroner årligt den bruger strøm for. Det et 1600 i besparelse om året, eller 400 kroner mindre årligt end du sparer nu. Det vil sige at dine 2000 kr du selv lagde ud, kunne betale differencen i 5 år og de resterende 6000 kroner fra gaven (6500 minus en Clint), kunne du vælge at bruge på noget helt andet, eller betale differencen i strøm i yderligere 15 år! Klaus |
||
![]() |
||
bentpetersson ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-November-2013 Status: Offline Point: 2437 |
|
En anden vej at gå er i stedet for at bruge strøm, kan være at producere. Desværre er ordningerne ikke længere så fordelagtige som tidligere.
Vi laver 40% mere strøm om året, end vi bruger. Alligevel kigger jeg på strømforbruget og har man eget hus, kan det være en idé at udskifte især vandfremførende pumper i varmeanlæg til lavenergipumper. Jeg mener, at besparelsen lå på ca 1800 kroner om året. ----- God bedring Roland. Det lyder ikke rart med ryggen. Jeg havde i årevis bøvl med låsning af facetled i den nederste del af ryggen, men heldigvis ikke længere. |
||
Med venlig hilsen
bentpetersson |
||
![]() |
||
|
Det er da ikke et særligt retvisende regnestykke. Du indregner dyr leje til en boks der relativt kunne erstattes med en der er din egen og 6500 "gratis" kroner. Så er det jo nemt nok at "spare".
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |