recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - FLAC Hvad og Hvordan
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFLAC Hvad og Hvordan

Besvar Besvar Side  <1234 14>
Forfatter
Besked
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Status: Offline
Point: 670
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af zaboom zaboom skrev:

Et godt gratis stykke software, til både ripning, afspilning og konvertering er MusicBee. Det kan alt du efterspørger og rigtig meget mere.
 TAK Det er jo lige det jeg leder efter! SmileTongueLOLClap
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Brug Exact Audio Copy (EAC) og AutoFLAC til at rippe til FLAC
Brug metaflac til at lave replay gain på dine albums
Brug MP3Tag til at ordne tags efterfølgende
Brug ... + Lame til nemt at batch-konvertere fra FLAC til MP3.
Brug Winamp til at afspille FLAC - native support
Brug ... til at få tag-support direkte i Windows.

- jeg har glemt navnet et par af programmerne, men checker når jeg kommer hjem
- alt det ovennævnte er forøvrigt gratis Det er jo altid en fordel!.
Hvad er replay gain? En forstærkning?

Redigeret af urup - 01-Juni-2010 kl. 15:02
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 15:12
urup.

Format? Du skal absolut vælge at rip'en i Flac LossLess. Alternativt WMA-LossLess.

M.v.h.
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

urup.

Format? Du skal absolut vælge at rip'en i Flac LossLess. Alternativt WMA-LossLess.

M.v.h.
Det er en mulighed, men kun hvis jeg skal bruge musikken på en windows computer. Derfor bliver det nok .flac.Smile
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 16:48
Personligt har jeg rippet i omegnen af 900 CD'er, så jeg går lidt op i back-up. Jeg har derfor valgt at have dem liggende på PC'en som wma-lossless. Og dertil på min NAS som flac (lossless). Smile

Men pointen var - glem MP3! Rip i lossless format, så vil du gemme din musik i den originale kvalitet.

M.v.h.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 17:33

Men pointen var - glem MP3! Rip i lossless format, så vil du gemme din musik i den originale kvalitet.

Så er det da godt, at han allerede i sin første post har beskrevet, at han vil til at rippe i flac og derfra konvertere til mp3. Men jeg kan se, at der er ret mange, der ikke har læst det. Han har endda følt sig nødsaget til at gentage det, og alligevel bliver han ved at få svar af typen "Du skal da rippe til flac!!!".

Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 17:41

Personligt har jeg rippet i omegnen af 900 CD'er, så jeg går lidt op i back-up. Jeg har derfor valgt at have dem liggende på PC'en som wma-lossless. Og dertil på min NAS som flac (lossless). Smile

M.v.h.
Jeg har indkøbt en ekstra ekstern harddiske til backup formål. (Den mindste har en teoretisk størrelse på 500 GB cirka 445 GB brugbar og en anden med 750 GB og cirka 500 GB tilbage)
Jeg har nu indset at jeg nok bliver nødt til at bruge flac og derefter konverter til mp3. Jeg har førhen gemt som wma 192 kpbs, men nu bliver det .flac! Jeg har cirka 8000 sange i wma 192 kbps og mp3 128 kbps, så i første omgang er det kun ikke rippet cd'er som blivet til flac. 
NB. Hvilken level skal jeg gemme i? Jeg tror programmet som Zaboom har linket til, og som jeg synes er rigtig godt, gemmer i level 0.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af urup urup skrev:

NB. Hvilken level skal jeg gemme i? Jeg tror programmet som Zaboom har linket til, og som jeg synes er rigtig godt, gemmer i level 0.

Mener du "compression level"? Jeg tror ikke, at der er nogen standard for det, så to programmer komprimerer ikke nødvendigvis ens, selv om man sætter samme compression level.

Det er først og fremmest et spørgsmål om, om du helst vil have kompressionen overstået hurtigt eller have filerne til at fylde mindst muligt. Der er også nogen, der påstår, at en hårdt komprimeret flac-fil sætter afspilleren på hårdere arbejde, men det er jeg lidt skeptisk overfor.

Jeg har selv kun prøvet level 5 (anbefalet) og 8 (kraftigst komprimeret) i det program, jeg bruger. Forskellen på filernes størrelse er et par promille, så det er ikke noget, man skal spilde tid på, hvis det tager væsentligt længere tid.
Til top
rasmusvn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Odense N
Point: 826
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 18:00
Hvis du mener, hvilken "compression level", der skal gemmes i, afhænger det af din hardware. Dog kan systemer som Sonos mv. og næsten alle pc'ere sagtens klare den højeste "compression level", som er Level 8.

Jo højere "compression level" jo mindre fylder filerne (de pakkes mere), dog er forskellen relativt lille, som det ses her:

Det tager også en smule længere tid at rippe i Level 8 end f.eks. 5, men det er ikke noget nævneværdigt. Level 0 pakker altså mindst, men forskellen er kun 6-7 %.

Jeg kan fortsat anbefale dbPoweramp, der er tale om en lille engangsudgift til en fantastisk program.

Tags kan være noget værre rod, da ingen databaser er perfekte, heller ikke dem, der koster penge. Det er derfor smart, at man i dBpoweramp kan se resultaterne fra fire forskellige, forskellene er markeret med rød. Oftest er det sådan, at en database mener, at udgivelsesåret er 2005 og den anden 2006. Ligeledes sker det ofte, at der sniger sig en lille stavefejl ind i titlerne på numrene, denne er så markeret med rød.

dBpoweramp vælger automatisk den titel (eksempelvis), som flest databaser er enige om. Jeg har også været ude for, at en database havde en helt anden rækkefølge blandt numrene ift. til de tre andre, det har sikkert noget at gøre med forskellige udgivelser i forskellige lande.

Når du har rippet alt til FLAC med dBpoweramp, kan du vælge at batch-konvertere. Således kan man konventere tusindvis af filer med nogle få klik, og hvis benytter den type "naming" som ripperen bruger som std.:

[IFCOMP][IFVALUE]album artist,[album artist],Various Artists[]\[album]\[track] [artist][][IF!COMP][IFVALUE]album artist,[album artist],[artist][]\[album]\[artist] - [track][] - [title]

Får du filerne sorteret korrekt i mapper. Ovenstående "streng" skal blot indsættes ved "naming" i batck-coverteren.

Redigeret af rasmusvn - 01-Juni-2010 kl. 18:01
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 18:03

Jeg har nu indset at jeg nok bliver nødt til at bruge flac og derefter konverter til mp3. Jeg har førhen gemt som wma 192 kpbs, men nu bliver det .flac!

Hvorfor er det du vil konvertere til MP3??

M.v.h.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af rasmusvn rasmusvn skrev:

Jeg kan fortsat anbefale dbPoweramp, der er tale om en lille engangsudgift til en fantastisk program.

Jep, kan også kun tilslutte mig, ang. db Poweramp. Jeg har også valgt at smide den smule det program koster. Det fungerer skide godt.  Clap

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 01-Juni-2010 kl. 18:05
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Mener du "compression level"? Jeg tror ikke, at der er nogen standard for det, så to programmer komprimerer ikke nødvendigvis ens, selv om man sætter samme compression level.

Det er først og fremmest et spørgsmål om, om du helst vil have kompressionen overstået hurtigt eller have filerne til at fylde mindst muligt. Der er også nogen, der påstår, at en hårdt komprimeret flac-fil sætter afspilleren på hårdere arbejde, men det er jeg lidt skeptisk overfor.

Jeg har selv kun prøvet level 5 (anbefalet) og 8 (kraftigst komprimeret) i det program, jeg bruger. Forskellen på filernes størrelse er et par promille, så det er ikke noget, man skal spilde tid på, hvis det tager væsentligt længere tid.
Der er to valg muligheder: portable devicie og den er sat til 8; file Archiving og den er 0. Men efter det du har skrevet bliver det bare sådanSmile
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 14>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu