recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Flad parabol
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flad parabol

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 12:50
Et saks fra den store verden :
"Parabolen er en menneskeret
Det strider imod EU’s regler at nægte en borger at opsætte parabolantenne

Af René Teige rt@sondagsavisen.dk
Glem alt om fredningsbestemmelser, bolig- og grundejerforeningsregler samt lokalplaner.

Det er EU, der bestemmer. I hvert fald når det gælder opsætning af parabol antenner.

Men selv om der ligger helt klare påbud fra EU om, at alle borgere i EU-lande har ret til at opsætte parabolantenner, søger offentlige og private institutioner stadig at få danskerne til at frasige sig denne ret.

Nu er rækken af påbud blevet Brancheorganisationen Forbruger Elektronik, BFE, for meget.

Derfor har organisationen i sit seneste brancheblad BFE-bulletin valgt at gå til angreb mod dem, som forsøger at forbyde paraboler ved både lejer- og ejerboliger.

Ifølge BFE er det nemlig mod bedrevidende, at borgere, som ønsker at opsætte parabolantenner, bliver trynet til at lade være.

Marketingdirektør Torben Rasmussen fra det svensk funderede selskab NSAB-Sirius, som TDC har 25 procent af aktierne i, er med i BFE og enig i kritikken af parabolforbud i Danmark. »Vi er ofte ude for, at boligforeninger nægter deres beboere at sætte parabolantenner op.

Disse forbud er ifølge EU ulovlige,« siger han Det står sort på hvidt i EU reglerne om fri udveksling af tjenesteydelser på parabolantenneområdet.

Her henvises også til artikel 10 i den europæiske menneskeretskonvention, som understreger. at der hersker frihed til at give eller modtage meddelelser eller tanker uden indblanding fra offentlig myndighed og uden hensyn til grænser.

Den europæiske menneskerettighedsdomstol har afsagt dom om, at reglerne også gælder parabolantenner.

EU-reglerne påpeger dog, at der skal tages hensyn ved opsætning af antenner samt at man skal søge at finde den bedst mulige løsning for alle parter


Redigeret af JeTex - 09-Maj-2013 kl. 12:52
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
miaj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Maj-2006
Status: Offline
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:


EU-reglerne påpeger dog, at der skal tages hensyn ved opsætning af antenner samt at man skal søge at finde den bedst mulige løsning for alle parter


Det jo så der problemet ligger,De nægtede ikke den gang,Men gjorde at løsningen vile
blive så dyr,At man jo dropper det.
Ved at de anviser taget,Og det vil koste mere en hvad rimligt er,Og igen brug de kanaler
der ligger kodet på yousee nettet,Var svaret dengang.


Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

EU-reglerne påpeger dog, at der skal tages hensyn ved opsætning af antenner samt at man skal søge at finde den bedst mulige løsning for alle parter

Den bedst mulige løsning kan vel godt være en fællesantenne.



Venlig hilsen
KB
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 12:57
EU-Kommissionen har stadfæstet direktiv, som giverne borgerne ret til egen parabol, som hjælpemiddel til at
skaffe sig informationer. EU lægger stor vægt på at borgerne har fuld ytringsfrihed og ret til se og høre hvad de vil.

Menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg afsagde den såkaldte Autronic-dom d. 22 maj 1990.

I EU-traktat af 27.6.2001, artikel 211, er dette stadfæstet som retten til informationsfrihed.
Enhver har ret til at vælge blandt de forskellige modtagemetoder og de forskellige tjenester,
som kan modtages via parabol.

Undtagelse
Man har dog ikke ret til opsætning af parabol på fredede bygninger.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
miaj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Maj-2006
Status: Offline
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

EU-reglerne påpeger dog, at der skal tages hensyn ved opsætning af antenner samt at man skal søge at finde den bedst mulige løsning for alle parter

Den bedst mulige løsning kan vel godt være en fællesantenne.





Ja for boligselskabetSmile,så de slipper for paraboler i vinduer!


Til top
miaj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Maj-2006
Status: Offline
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

EU lægger stor vægt på at borgerne har fuld ytringsfrihed og ret til se og høre hvad de vil.



Igen det mener de jo heller ikke de gør boligselskabet,De mener jo at jeg bare kan betale
for de kodet kanaler,Og se dem med en selector.


Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 13:32


Oprindeligt skrevet af miaj miaj skrev:

Det jo så der problemet ligger,De nægtede ikke den gang,Men gjorde at løsningen vile
blive så dyr,At man jo dropper det.
Ved at de anviser taget,Og det vil koste mere en hvad rimligt er,Og igen brug de kanaler
der ligger kodet på yousee nettet,Var svaret dengang.............


Ja for boligselskabet,så de slipper for paraboler i vinduer.............


Igen det mener de jo heller ikke de gør boligselskabet,De mener jo at jeg bare kan betale 
for de kodet kanaler,Og se dem med en selector.

Hej Miaj.

Jeg ønsker først at slå en ting helt fast. Du har ret til at få anvist et sted til at sætte en parabol op
hvis du ønsker at se kanaler der ikke er i antenne/YouSee nettet. Kanaler der kan ses med et abonnements kort
i en selector er en del af YouSee's net. Men jeg plejer at nævne Tysk EuroSport som et program der ikke kan købes hos YouSee.
Og der findes hundredevis af andre.

Du har ikke ret til at få egen parabol, hvis det er fordi du vil se de samme kanaler som i Yousee nettet, men bare billigere.


Har du prøvet at antyde at du tror at svaret om KUN at se de programmer der findes i YouSee nettet er ULOVLIGT.
Om de er klar over at der er lovgivet på området, og om hvad loven siger?
Loven beskytter i det her tilfælde dig.

I KAB Informerer fra ovenstående link står
'Et nej skal begrundes, og udlejer kan ikke nægte opsætning, fordi udlejer synes, at det er grimt med individuelle paraboler eller antenner.'

Hilsen Carsten.


  


Redigeret af csell - 09-Maj-2013 kl. 13:39
Til top
miaj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Maj-2006
Status: Offline
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:




Jeg ønsker først at slå en ting helt fast. Du har ret til at få anvist et sted til at sætte en parabol op
hvis du ønsker at se kanaler der ikke er i antenne/YouSee nettet. Kanaler der kan ses med et abonnements kort
i en selector er en del af YouSee's net. Men jeg plejer at nævne Tysk EuroSport som et program der ikke kan købes hos YouSee.
Og der findes hundredevis af andre.

Du har ikke ret til at få egen parabol, hvis det er fordi du vil se de samme kanaler som i Yousee nettet, men bare billigere.


Har du prøvet at antyde at du tror at svaret om KUN at se de programmer der findes i YouSee nettet er ULOVLIGT.
Om de er klar over at der er lovgivet på området, og om hvad loven siger?
Loven beskytter i det her tilfælde dig.

I KAB Informerer fra ovenstående link står
'Et nej skal begrundes, og udlejer kan ikke nægte opsætning, fordi udlejer synes, at det er grimt med individuelle paraboler eller antenner.'

Hilsen Carsten.


  


Hej Carsten
Det er ikke for at spare det normale yousee,Og selvfølgelig ikke for at se de samme kanaler
som de udsenderSmile,Og det desværre ikke KAB,Men DAB.
Og det ligger nogle år tilbage at jeg måtte pille den ned,Men jeg er flytte tilbage,Efter at
have været væk fra bebyggelsen i nogle år.
Men regler er desværre ikke ændret eller blevet bedreDead


Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 15:26
Hej Miaj.

DAB skriver næsten det samme som KAB. Fra deres hjemmeside:


Hilsen Carsten.
 
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af miaj miaj skrev:

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

 Mange steder er der store vinduer, hvorfor der også er et rækværk, så man ikke kan falde ud af vinduet. Evt. en såkaldt "Fransk altan". Så kunne parabolen monteres på rækværket. Fx. i Ungdomsboligerne, en blok her i Aars, er der nogle store stuevinduer, hvor en beboer har monteret sin parabol på rækværket. 

Hej.

Det vil jeg ønske ham til lykke med.

Vi bor selv i rækkehuse hvor alle har en 1,2m bred altan på første sal. Jeg havde monteret en 80cm parabol næsten skjult bag rækværket. Men for nogle år siden fik jeg et brev fra Kommunen vedlagt et billed af vores parabol. For at få mest muligt med af det øverste af parabolen var billedet taget fra en køkken stige hen over naboens 1,9m høje rækværk. 

Men brevet sluttede med at Kommenuen arbejdede på et udkast til en ny lokalplan, hvor det ville blive tilladt at have paraboler, 'så de ikke er synlige fra omgivende veje, stier og andre offentlige arealer'.

Så jeg løste det ved at flytte den ned i haven.

Men der er hverken undtagelser i 'Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10' eller 'Dansk lov nr 285 af 29. april 1992' for dem der ikke kan sætte skjulte paraboler op. Loven gælder for ALLE.

Men jeg er tit til de nemme løsninger. Miaj har du overvejet at alliere dig med en af dem der bor i lejlighed med have. Du kunne måske tilbyde ham en FTA SAT modtager mod at du fik lov til at sætte en parabol op med et dual lnb i hans have? 

Hilsen Carsten.



Hæhæ Carsten tanken har slået mig,Men det er vist damer/kvinder der bor dernede,Og tror
de vil være ligeglade med en fta modtager,Da de jo har kanal 4 og 5 og tv 3 og 3 + på yousee
nettetCrySå tvilver at det vil være så let desværre.
Og man er vel lidt nørdet,Når man vil have en op når man har yousee?

Så gik den kommune da vist lige lidt for vidt, når de ligefrem skulle op på en stige for at få et billede!!! Jeg kan hertil tilføje, at den parabol, som sidderpå rækværket nu, også er af den "gammeldags" slags - altså en stor skive med arm på...
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 20:54


Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

 Jeg kan hertil tilføje, at den parabol, som sidderpå rækværket nu, også er af den "gammeldags" slags - altså en stor skive med arm på...

Hej.

Jeg tror ikke der fandtes flade paraboler da man besluttede 'Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10' eller 'Dansk lov nr 285 af 29. i april 1992' og det tror jeg vi skal være glade for. jeg har endnu ikke fundet en flad parabol som giver samme forstærkning som en god gammeldags parabol på godt en meter. Yderlig kan jeg ikke montere den TRIAX multi LNB holder som jeg er så glad for:


Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 09-Maj-2013 kl. 20:55
Til top
DanishMale Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Juni-2012
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanishMale Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2013 kl. 23:13
Læs artikel 11 i dette charter fra EU:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2000:364:0001:0022:DA:PDF




Redigeret af DanishMale - 10-Maj-2013 kl. 23:15
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu