|
Fladskærm og DVB - opsummering og ? |
Besvar |
Forfatter | ||||
RobO
Ny bruger Oprettet: 26-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3 |
Emne: Fladskærm og DVB - opsummering og ? Sendt: 17-Oktober-2005 kl. 07:40 |
|||
Jeg var meget tæt på at købe LCD, men så droppede jeg ind hos en forhandler, der har Loewe. Han fortalte lidt om digitalt tv, hvilket fik mig til at søge her. Ved at læse bl.a. DVB-T og denne har jeg fundet følgende opsummering, som andre sikkert kan have glæde af, og som også har affødt enkelte spørgsmål:
Jeg håber at kyndige vil korrigere mig hvis jeg har lavet en fejl. Der er kun meget få fjernsyn på markedet i dag med DVB, på LCD siden har jeg kun fundet Loewe. Desværre er den forkerte side af 20.000 er mere end jeg har lyst til at betale. Alt dette fortæller mig at der kommer en DVB bølge inden længe for fladskærm, og at jeg gør klogest i at vente til der er et passende udvalg af DVB fjernsyn på markedet. Desværre. Dette har klart større relevans for daglig brug af fjernsynet end HD. Det er altid svært at time indkøb af teknologi der udvikler sig, men når der er et større teknologiskift på vej... Redigeret af RobO |
||||
Lars
Administrator recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
Sendt: 17-Oktober-2005 kl. 10:33 | |||
Ja, mere præcist lukker de gamle analoge senderne med udgangen af oktober 2009. Kilde: Kulturministeriet
Nej, køber du et apparat med DVB-T tuner vil det altid kunne vise TV-kanalerne. Men der kan være forskel på de interaktive tjenester (den såkaldte middleware). Eksempler på middleware kunne være EPG - Elektronisk TV-guide. Men jeg ved desværre ikke hvilke tjenester der overvejes herhjemme, og hvilket krav det stiller til modtageren.
Delvist rigtigt. Nogle DVB-T bokse kan vist godt levere flere TV-signaler samtidig, hvis de er en del af samme multiplex. Og DR1, DR2 og TV2 vil netop være det samme multiplex. Man kan dog også have 2 af dem. En til at se TV med, og en anden til at optage fra. Så er man da sikker på at kunne optage en kanal, mens man ser en anden. Ok, det er flere bokse og flere ledninger, men blot for at nævne muligheden. Efter sigende vil DVB-T modtagere kunne købes fra 3-400 kr. og opefter, så det behøver ikke ruinere at have flere af dem.
Jeg tror du har ret i, at til næste år vil der være mange flere TV på markedet med indbygget DVB-T tuner. /Lars |
||||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
||||
RobO
Ny bruger Oprettet: 26-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3 |
Sendt: 17-Oktober-2005 kl. 10:58 | |||
Tak for afklaringerne, Lars.
Først til næste år? Men egentlig burde de vel have både DVB-T og DVB-C. Jeg bor i hus og har antenne på taget, men det fjernsyn jeg køber nu skulle gerne holde i mindst 10 år, og det er jo ikke til at vide om man om 10 år bor et sted med kabel tv. |
||||
Lars
Administrator recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
Sendt: 17-Oktober-2005 kl. 11:17 | |||
Jeg kan ihvertfald ikke se mange TV med DVB tuner lige nu, og det er jo snart næste år Så vi skal nok tættere på opstarten af de digitale sendinger, før det går op for fabrikanterne at der er et udyrket marked her. Men de har jo haft DVB i Sverige, England og Tyskland i noget tid nu. Og det er lidt bekymrende at der ikke ses flere TV apparater med digital tuner.
Jo, men efter sigende bliver det så mere komplekst. For DVB-C benyttes også til betalings-tv, og så skal der være kortlæser i TV'et. Nogle kabel anlæg spærter måske også deres sendinger, så det kun virker med deres eget modtageudstyr. F.eks. er en Selector fra Tele Danmark en DVB-C modtager med kortlæser. Men om en DVB-C tuner i et TV vil kunne dekode Selector kanalerne ved jeg ikke, men man skal ihvertfald kunne flytte kortet over i TV'et for at der åbnes for de pakker som man abonnerer på.
Ja, men her tror jeg at vi forbrugere må vænnes til at tænke anderledes. Vi har været vant til at købe et TV der holdt i 10-15-20 år. Når det havde udtjent sig i stuen, rykkede det ind i stuen, i værelset eller i sommerhuset. Men TV-apparaterne er sammen med resten af forbrugerelektronikken i en omskiftelig tid. Apparater der købes i dag vil måske nok virke om 5 år, men ikke ligeså godt og ligeså optimalt som et tilsvarende TV købt om 5 år. Desværre kan man sige, men de ting TV'et skal kunne om 5 år er enten ikke opfundet endnu, eller endnu for dyrt at købe. Jeg tænker også på HDTV. Når de analoge senere slukkes per 1. november 2009, så vil en del af de ledige frekvenser som opstår sansynligvis blive brugt til HDTV. Så skal TV'et kunne vise HDTV (HD Ready) men rigtig mange at de TV der er på markedet i dag - også selvom der står HD Ready på dem - vil ikke kunne vise HDTV i den fulde kvalitet. Og den indbyggede DVB tuner købt nu vil næppe kunne modtage HDTV. Ikke for at starte en debat om det her, men blot for at illustrere at tiden vi går i møde ikke lægger op til langtidsinvesteringer. Man må leve med at forbrugerelektronikken til stuen er en løbende udvikling som ikke stopper lige her. Men vent med at købe indtil vi ved noget mere om Digital TV. Det er fornuftigt at TV'et har indbygget DVB tuner. Husk iøvrigt, at det skal din recorder også have, så du kan optage programmerne. /Lars |
||||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
||||
Carser
-- Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
Sendt: 17-Oktober-2005 kl. 11:28 | |||
Hej RobO, "Jeg håber at kyndige vil korrigere mig hvis jeg har lavet en fejl." Det ser nu ikke galt ud , men jeg vil gerne give dig en supplerende oplysning. En TDC Selector er en DVB-C modtager. Jeg har haft sådan én siden 1998, d.v.s. allerede før Teledanmark blev til TDC og jo også før april 2004 for den sags skyld. Allerede da sendte DR1 og DR2 digitalt, men altså gennem Kabelnettet (DVB-C) - ikke gennnem æteren (DVB-T). Den gamle Selector-serie havde også indb. analog modtager (tuner), og indtil den nye model uden kom for 1-1½ år siden var TV2 også via en Selector en analog kanal. Men TV2 er så også digitaliseret nu, dog er det vist snarere TDC, der klarer det end TV2, der sender det sådan til TDC. Ihvertfald har DR langt bedre billedkvalitet. |
||||
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. |
||||
damiendk
Bruger Oprettet: 06-September-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 165 |
Sendt: 13-December-2005 kl. 14:18 | |||
Fandt lige over denne halvgamle tråd... Jeg har en Selector, den gamle model, og har C+ abonnement. Mit tv er et LG, der er HD-Ready. C+ har jo lanceret en HD-kanal, og af ovenstående kan jeg læse mig til, at jeg bør kunne se denne allerede nu? Og også DR m.v. til foråret? Mvh. Thomas
|
||||
Carser
Sendt: 13-December-2005 kl. 15:13 | |||
Hej Thomas, Selectoren er uanset model en digital modtager, men ikke en HD modtager. Så Canal+ i HD kan den ikke. Vent på en kommende model. M.h.t. digital DR vil du kunne modtage det helt som nu - også efter april. |
||||
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. |
||||
damiendk
Bruger Oprettet: 06-September-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 165 |
Sendt: 13-December-2005 kl. 15:24 | |||
HEj Carser, Tak for hurtigt svar. Jeg forstår det sådan, at der kommer en ny Selector? Hvis ja, ved vi noget om hvornår? Mvh. Thomas |
||||
Carser
Sendt: 13-December-2005 kl. 15:55 | |||
Velbekomme. Jeg ved det ikke, har kun læst lidt løst om en ny på vej med HDMI, ikke nødvendigvis med High Definition TV - vi må følge udviklingen. Og det er ikke sikkert, det hele vil gå så hurtigt, som vi håber. HDTV vil fylde meget i kabelnettet, så noget andet skal sikkert væk først - kvalitet kontra kvantitet... Jeg skal nok poste lidt, når jeg ved mere. Og jeg opfordrer andre til det samme. Indtil da: Kontakt evt. TDC og spørg. |
||||
M.v.h. Carser
||||
Ulvaren
Super bruger Oprettet: 24-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 401 |
Sendt: 13-December-2005 kl. 19:15 | |||
Hej derude
Det er rigtig det fylder meget, men mange steder er 100Mbit linier på vej til en rimelig pris, ellers vil det nok i første omgang komme via parabol. Canal Digital sender i dag på en kanal. |
||||
Logitech® Harmony®
Philips 47PFL9664/12 Sonos Connect Linksys E3000 |
||||
Carser
Sendt: 13-December-2005 kl. 19:28 | |||
Uddyb lige den, tak. De sender (eller nok snarere distribuerer) så meget. Bare se på listen her: http://www.canaldigital.dk/templates/channellist____6560.asp x Er det alle i en standardopløsningspakke, der fylder som én analog kanal rent båndbreddemæssigt? Det stemmer vist med Canal+ i TDC's kabelnet. Eller er det deres HD-kanal, der kan være på én kanalplads? Eller det hele? Ja, hvad er budskabet? Redigeret af Carser |
||||
M.v.h. Carser
||||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |