recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fladskærme med jordstik bryder de i brand
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFladskærme med jordstik bryder de i brand

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Svendinge Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 28-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Emne: Fladskærme med jordstik bryder de i brand
    Sendt: 19-Juni-2006 kl. 23:13

Jeg kan huske jeg har læst noget om fladskærme, at man skulle passe på dem med jordstik i netstikket, fordi hvis ikke man købte et specielt antennekabel, kunne disse skærme bryde i brand.

Kan nogen af jer andre huske det, og hvilke mærker det gælder? Jeg var ude i en butik forleden og Samsung og mange billige mærker bruger disse jordstik i deres netstik, gør det dem så ikke farligere end andre mærker
Til top
OTol Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Marts-2006
Point: 253
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2006 kl. 23:21

Det lyder som en skrøne.

For det første er der ikke mange stue stikkontakter der har en jordforbindelse. For det andet vil en jordforbindelse få HFI rælæet til at slå fra, hvis der sker en kortslutning.

Til top
daddyd Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-April-2006
Point: 120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2006 kl. 23:30
MAnge brænde i hjemmet opstår faktisk i fjernsynet. Jeg ved ikke om fladskærms TV er mere udsatte end andre, evt. med eller uden jordforbindelse, er mere udsatte end andre. Mon ikke der er nogen, der har undersøgt det?
Til top
OTol Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Marts-2006
Point: 253
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2006 kl. 23:37
Det er korrekt, at mange brande skyldes TV. Det er normalt ældre billedrørs TV som har samlet en del støv indvendigt på elektronikken. Når de står standby kan de under uheldige omstændigheder antænde dette støvlag, og derved starte en brand. Jeg har aldrig hørt om et fladskærms TV der er selvantændt.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2006 kl. 23:40

Oprindeligt skrevet af Svendinge Svendinge skrev:

Jeg kan huske jeg har læst noget om fladskærme, at man skulle passe på dem med jordstik i netstikket, fordi hvis ikke man købte et specielt antennekabel, kunne disse skærme bryde i brand.

Kan nogen af jer andre huske det, og hvilke mærker det gælder? Jeg var ude i en butik forleden og Samsung og mange billige mærker bruger disse jordstik i deres netstik, gør det dem så ikke farligere end andre mærker

Jeg kan huske, at der for nok ½ år siden blev oprettet en tråd om det og den blev slettet, da den var totalt useriøs og affødte en del "mobning" og skæve kommentater.

Jeg er bl.a. udd. elektroniktekniker og kan sige klart, at det er en skrøne. HFI relæer beskytter mod fejlstrømme, sikringer ryger ved kortslutninger og før evt. torden eller ved ferie o.l. hiver man sine stik til TV'et ud. Så kan man ikke gøre det meget bedre.

Har nogen brugere oplevet brand i et korrekt placeret fladskærms-TV i en lovlig el-installation, kan de poste det og har nogen læst "et eller andet", kan de linke til det eller angive kilde. Ellers ligner det rygter, skræmmekampagne og evt. at nogen er ude på at bagtale Samsung, som også blev nævnt i den slettede tråd.

Og Svendinge: Spurgte du i grunden forhandleren om sagen?

Redigeret af Carser - 19-Juni-2006 kl. 23:42
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2006 kl. 23:41

Mon ikke det er denne historie, som der tænkes på
http://www.hifiklubben.com/DK/Nyheder/Hi-Fi_Klubben/1731.htm

Det handler om "dobbelt" jordforbindelse, dels via et fællesantenneanlæg og via el-tilslutningen. Som regel er netstikket af den tyske Schuko type, som slet ikke giver jordforbindelse i danske stikkontakter.

Andelen af danskere med "jord" i stuen er nok også relativt lav.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2006 kl. 23:44

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Jeg er bl.a. udd. elektroniktekniker og kan sige klart, at det er en skrøne. HFI relæer beskytter mod fejlstrømme, sikringer ryger ved kortslutninger og før evt. torden eller ved ferie o.l. hiver man sine stik til TV'et ud. Så kan man ikke gøre det meget bedre.

Lidt svært at undvære strømmen, når der 117 ting som skal optages mens man er på ferie. 

EDIT: ok, der stod vel kun stikket til TVet... Sorry, Carser.

Redigeret af JesperLund - 19-Juni-2006 kl. 23:47
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2006 kl. 23:54
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Lidt svært at undvære strømmen, når der 117 ting som skal optages mens man er på ferie. 

Klart nok - men er man reelt bekymret eller meget påpasselig med sine ting er det med til at minimere en i forvejen ganske lav risiko.

Og OTol har ret: Det er snavsede gamle TV med rør, der kan være lidt mere risikable. Regelmæssig støvsugning af køleriller med møbelbørstemundstykke forebygger dårlig ventilation, og af og til kan man efter at have afbrudt sit gamle TV helt pille bagklædningen af og forsigtigt fjerne det værste støv indeni apparatet.

Redigeret af Carser - 20-Juni-2006 kl. 00:17
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2006 kl. 00:03

EDIT: ok, der stod vel kun stikket til TVet... Sorry, Carser.

No problem - men lynnedslag kan ødelægge en masse (bare spørg TDC), så vil man være ekstra sikker hiver man sine 230V og antennestik ud* til de apparater, der jo tit er forbundet med hinanden, og som man ønsker at beskytte bedst muligt.

Et H(P)FI relæ er delvist mekanisk og ikke hurtigt nok, hvis lynet slår ned. Jeg tror, der er røget flere TV** m.m.m. p.g.a. det end p.g.a. noget med støv eller jordstik.

*Et råd, der som regel også er medtaget i manualer. Ja, man kan også købe effektivt, men halvdyrt overspændingsbeskyttelsesudstyr til både 230V, pc-stik og antennestik. 

**Dog ikke nødvendigvis op i flammer, men ødelagt af overspænding. 

Redigeret af Carser - 20-Juni-2006 kl. 00:11
M.v.h. Carser

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2006 kl. 00:24
Ikke helt nyt, men med til at nuancere det hele lidt, især i sidste afsnit:
http://www.folketinget.dk/Samling/19991/spor_sv/S859.htm
M.v.h. Carser

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2006 kl. 00:25

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

No problem - men lynnedslag kan ødelægge en masse (bare spørg TDC), så vil man være ekstra sikker hiver man sine 230V og antennestik ud* til de apparater, der jo tit er forbundet med hinanden, og som man ønsker at beskytte bedst muligt.

Er risikoen ikke ret begrænset, hvis man bor i lejlighed, og alle el-kabler ligger i jorden? (som det typisk er tilfældet i København, eller i hvert fald Frederiksberg, hvor jeg bor).

Jeg må indrømme, at jeg er en af de dovne som tager chancen.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2006 kl. 00:41

Er risikoen ikke ret begrænset, hvis man bor i lejlighed, og alle el-kabler ligger i jorden? (som det typisk er tilfældet i København, eller i hvert fald Frederiksberg, hvor jeg bor).

Jo, meget bedre afledning af overspænding til jord i forhold til antennemaster og luftledninger.

Jeg må indrømme, at jeg er en af de dovne som tager chancen. 

Det gør de fleste.

Stearinlys, planter og tæpper på TV'et og årgammelt snavs indeni er mange gange mere risikabelt. Og da de flade ikke levner meget plads til nogle af delene, vil jeg sige: Gengivelse af en uhyggelig thriller er nok det mest skræmmende, der hos langt de fleste kommer til at foregå på et nyt fladt TV!

Redigeret af Carser - 20-Juni-2006 kl. 00:42
M.v.h. Carser

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu