recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Flarups HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFlarups HTPC

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2007 kl. 11:37

#Bygone.

Pt. synes jeg der er nogle digitale muligheder i kabelTV, som ellers ikke muligt hverken med DVB-T eller DVB-S.

Har du f.eks. ægte 16:9 i din analoge løsning?

Kan du modtage HDTV-kanler?

Prisen på DVB-kort er ikke større end analoge kort, f.eks. koster technotrend 1500 serien ca. 600,- og 600,- mere hvis det senere skal suppleres med CAM. Det åbner mulighed for at man kan lave en semi dual tuner løsning billigt, f.eks. ved at den ene tuner kun kan tage de danske kanaler, som måske ses mest.

Undertekster er mest et problem ved DVB-T, som pt. ikke kan modtage mere en et DVB-C kort uden CAM.

Hvis man anvender DVBviewer, som HTPC-program, kan der vises både DVB- og tekstv-undertekster...

Ekstra pris er 200,- årligt for smart-card pr. tuner hos TDC.

Jeg ved godt når man har ordentlig signal fra kabel, så står analog egentlig meget flot...

Redigeret af avh - 25-Maj-2007 kl. 11:37
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Point: 973
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2007 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

#Bygone.

Pt. synes jeg der er nogle digitale muligheder i kabelTV, som ellers ikke muligt hverken med DVB-T eller DVB-S.

Har du f.eks. ægte 16:9 i din analoge løsning?

Kan du modtage HDTV-kanler?

Prisen på DVB-kort er ikke større end analoge kort, f.eks. koster technotrend 1500 serien ca. 600,- og 600,- mere hvis det senere skal suppleres med CAM. Det åbner mulighed for at man kan lave en semi dual tuner løsning billigt, f.eks. ved at den ene tuner kun kan tage de danske kanaler, som måske ses mest.

Undertekster er mest et problem ved DVB-T, som pt. ikke kan modtage mere en et DVB-C kort uden CAM.

Hvis man anvender DVBviewer, som HTPC-program, kan der vises både DVB- og tekstv-undertekster...

Ekstra pris er 200,- årligt for smart-card pr. tuner hos TDC.

Jeg ved godt når man har ordentlig signal fra kabel, så står analog egentlig meget flot...

16:9 afhænger af kanalen og den måde de udsender signalet på, f.eks. DR1 sender 16:9 over analog også i mit område.

Jeg er helt enig med dig at digitaltv er den eneste vej og gå, men syns bare ikke dvbviewer er speciel minded mod en stueløsning, minder mest af alt om en løsning bareseret på en bruger med mus, og har ikke den store WAF niveau.

Floppydtv med en tuner og et cam kort koster en 18-1900,- det er 1000,- mere end et hauppauge pvr500mce med 2 tunere. dvs du skal af med 3800,- ca for 2 floppydtv og 2 cam kort og så samtidig skal af med 2x199,- i tdc områder og 2x600,- i stofanet områder for 2 kort. Mindre end 2 tunere kan ikke bruges :). Når MS engang får sig taget sammen og supporter dvb teknologierne natively med audio og undertekst support, så kan det godt være jeg vil ændre min holdning til det...men indtil da syntes jeg ikke det er en holdbar løsning.

jeg har selv stofaxtra's samsung boks stående til digitaltv...og så analog optagelse på vista medie center, det er pt. den bedste/billigste løsning for mig.
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2007 kl. 12:20

Ok bygone.

Dvs. du har reelt 16:9.

Og når det er Stofa, så er det dyrere med digitalt...

Det går med Technotrend c1500 til TDC også. (har sat et system op med denne løsning, med DVBviewer). Eneste ulempe er EPG-en må klares via xmltv og nettet.

DVBviewer har i virkeligheden 3 typer interface.

Desktop betjening via mus/tastatur

OSD virker f.eks.  med MCE-remote, dette anvendes af WAF her i huset.

Web-interface  med f.eks. mulighed for styring af optagelser.

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2007 kl. 12:20
Kandersen: 8600GT kan fås flere steder, du har ikke været hos alle, Kandersen. Og man behøver kun et sted for at handle og man kan få MSI. Men som du siger, der sker pludselig en hel masse. Det der var rigtig i går, er forbi i dag.

Bygone: Virkelig stærk køler du har fundet der Bygone, 8 db er helt nede, ikke mange kan klare det. Den vil jeg lige huske. Har forresten en Zalman der ikke larmer, men der kunne jo godt være forskel.

Og så har du nok ikke ret i det med belastningen af CPU ved Blu-Ray. Med et 8600GT kort er man nede på 20% CPU load ved  vanskeligste belastning.  Af de eksempler der kan findes i dag. Grafikkortet tager sig af det, man før måtte bruge CPU til.

Det er rigtigt at et bundkort let kan blive dyrt uden at man kan udnytte det. Men firewire kunne være ret godt, hvis man drømmer om FloppyDTV. Men så kunne man købe et separat firewirekort. Hvis der ellers er PCI slots nok. Det kunne også bruges i PCI x1, men koster.

Men selv går jeg også ind for at man ikke skal købe mere end man behøver. Faktisk kan man jo få bundkort med grafikkort der har HDMI, HDCP og som har hardware understøttelse for afvikling af HD som fx Blue-ray.  Og så var et 8600GT kort ikke engang nødvendigt. Hvis man ikke skal spille tunge spil selvfølgeligt.

Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2007 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Bygone: Virkelig stærk køler du har fundet der Bygone, 8 db er helt nede, ikke mange kan klare det. Den vil jeg lige huske. Har forresten en Zalman der ikke larmer, men der kunne jo godt være forskel.

ja og de 8db er kun hvis du bruger køleren elller er den jo silent...jeg kør uden!!!

Redigeret af Bygone - 25-Maj-2007 kl. 12:47
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2007 kl. 13:17

Oprindeligt skrevet af Bygone Bygone skrev:

Cpu:
tja Kandersen skriver dit system er overkill, jeg vil næsten gå lidt i den anden retning hvis du skal bruge den til afspilning af medie filer i HD format fra nettet så kan du næsten ikke få nok power (inden for rimelighedens grænse naturligvis).

Det er ikke korrekt. Du kan afspille HD med en 3Ghz P4 cpu, hvis det skal være. Ja faktisk er jeg lige ved at tro, at det kan gøres med en 2.4Ghz P4 cpu.
Fordelen ved core 2 duo er, at den har 2 kerner, dvs. den har en reel hastighed der er dobbelt så høj. Så en 2,13Ghz er over 4ghz.

Spørgsmålet er om det er værd at spare de få kroner i forskel.

[/QUOTE]

Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2007 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Bygone Bygone skrev:

Cpu:
tja Kandersen skriver dit system er overkill, jeg vil næsten gå lidt i den anden retning hvis du skal bruge den til afspilning af medie filer i HD format fra nettet så kan du næsten ikke få nok power (inden for rimelighedens grænse naturligvis).

Det er ikke korrekt. Du kan afspille HD med en 3Ghz P4 cpu, hvis det skal være. Ja faktisk er jeg lige ved at tro, at det kan gøres med en 2.4Ghz P4 cpu.
Fordelen ved core 2 duo er, at den har 2 kerner, dvs. den har en reel hastighed der er dobbelt så høj. Så en 2,13Ghz er over 4ghz.

Spørgsmålet er om det er værd at spare de få kroner i forskel.

[/QUOTE]

Ok jamen så vil jeg da gerne enlighten dig der

1. Jeg havde en 2.8 P4 kørende som ikke kunne følge med.

2. Der skal minimum en P4 3.0 til for at køre det.

Fordelen ved core2duo er jo ikke kun de 2 kerner, men absolut også at cpu ved 2.4 kør sindsyg hurtig i forhold til en P4 3.0...ingen sammenligning der.

Strømforbrug er et helt andet issue...en P4 3.0 er sat til 95w forbrug hvor core2duo er sat til 65w fra intels oplysninger...30watt for en ringere cpu...i dont think so.

Eneste der kommer ind og kan give lidt spekulationer om cpu str behov, er geforce 8600gt/gtx, som går ind og supporter cpu'en for første gang seriøst. Det har jeg ingen målinger på og kan ikke udtale mig om det.

Redigeret af Bygone - 25-Maj-2007 kl. 13:25
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2007 kl. 14:21

Nu er det ikke fordi mit forslag var en P4. Jeg bruger selv en P4 3.2 Ghz som snildt kan trække HD, (bruger omkring 60% cpu) med et ældre GF7300 kort i. Men den bliver meget varm.

Mit forslag var derimod at han måske burde nøjes med en core 2 duo 6320 cpu, som er nogle få hundrede kroner billigere. 1.8Ghz core 2 duo er rigeligt til HD, specielt med et Nividia GForce 8600GT i maskinen.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2007 kl. 15:09
Det var anandtech der havde en måling på CPU load med h264 og Geforce 8600GT

Anandtech

Til top
Matzon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 28-November-2006
Point: 345
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2007 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

aaahj - det er vidst en sandhed med modifikationer!
Det er kun hvis dit program (eller decoder) er multithreaded at den kan tage begge kerner i brug. Ydermere kan selv multithreaded programmer sjældent paralellisere deres algoritmer til at yde mere end 85% - nok nærmere 50-60%.

Men selvf. kører man mange programer på en gang, hvorfor at ydelsen generelt bliver bedre spredt ud over disse programmer. Men i et enkelt program får man altså ikke 2xperformance.
Til top
Matzon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 28-November-2006
Point: 345
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2007 kl. 15:18
Jeg forstår ikke hvorfor der er denne i og åh omkring h264 decoding og grafikkort?
Det er alligevel de færreste der afspiller h264 titler på deres htpc?
Jeg er mest bekendt med h264 materiale der er encoded med x264 og i mkv format, som - så vidt jeg ved - ikke har nogle afspillere der bruger GPU!

WinDVD og PowerDVD kan bruge GPU, men de kan altså kun gøre dette når de afspiller bluray og hddvd - via det tilhørende drev?
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2007 kl. 15:36
Ja, Matzon, det er også rigtigt, men hvis man bygger HTPC i dag, er det klog taktik at se lidt fremad, det koster det samme. Hvornår tror du fx Blu-ray kommer til PC? Ja, ikke? 
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu