recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Flere trådløse netværk på én router
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFlere trådløse netværk på én router

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Emne: Flere trådløse netværk på én router
    Sendt: 31-August-2009 kl. 12:02
Da der stille og roligt kommer flere og flere trådløse enheder på det trådløse (G-) netværk, har jeg overvejet en udvidelse i løbet af det næste års tid.
På nuværende tidspunkt kører alle enheder 802.11g, men det er nok bare spørgsmål om tid inden 802.11n enheder kommer til.
Jeg overvejer derfor om det er muligt med én router at opsætte flere trådløse netværk - måske et dedikeret n-netværk (der kommer vist snart en standard) og et dedikeret g-netværk.
Formålet er dybest set at undgå trafikproblemer på det trådløse netværk - så i første omgang vil eksempelvis 2 g-netværk på én router også være fint.
Kunne blandt andet forestille mig at lave et separat netværk til mine Squeezeboxe, men hvis det kræver flere netværksbokse er jeg ikke så interesseret.
Jeg er generelt Linksys-fan, så hvis det er noget der kan lade sig gøre med deres produkter vil det være lækkert.
Glæder mig til at høre jeres ideer og forslag.
Mvh Tommy
Til top
mictand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-August-2008
Point: 436
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2009 kl. 12:14
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så tror jeg bestemt ikke det du spørger om kan lade sig gøre.
Ikke i en router henvendt til private.

Rent teknisk tror jeg det vil kræve en router med 2 radioenheder, og så tror jeg vi er oppe i noget enterprise udstyr.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2009 kl. 13:15

Det kan godt lade sig gøre på een og samme router, dog skal den have to trådløse netwærk, og de skal dele samme backbone.

Jeg gør lige nøjagtigt det du gerne vil og jeg bruger en Linksys WRT610N.
Dette er en "Simultaneous DUAL-N Band Wireless Router" og understøtter også de ældre hastigheder.

Jeg har et trådløs netværk som er låst til "G" og et låst til "N". Jeg kan uden problemer fra begge 2 til gå printer og nas osv.

.....
Til top
mictand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-August-2008
Point: 436
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2009 kl. 13:26

Hmm, jeg vidste ikke det kunne gøres til den relativt lave pris.

Det er faktisk et meget interessant produkt den router der.

Til top
jblaabjerg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-August-2007
Sted: Denmark
Point: 105
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2009 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Det kan godt lade sig gøre på een og samme router, dog skal den have to trådløse netwærk, og de skal dele samme backbone.

Jeg gør lige nøjagtigt det du gerne vil og jeg bruger en Linksys WRT610N.
Dette er en "Simultaneous DUAL-N Band Wireless Router" og understøtter også de ældre hastigheder.

Jeg har et trådløs netværk som er låst til "G" og et låst til "N". Jeg kan uden problemer fra begge 2 til gå printer og nas osv.

Har samme router og man skal lige være opmærksom på at det er et 5GHz (draft n og A) og et 2.4GHz (b/g/draft n) net du kan sætte på. Det vil sige at dit gamle udstyr ikke vil kunne se 5GHz nettet, med mindre det kan køre a.

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 17:20
Af jeres svar lyder det ikke som om jeg skal satse på at finde en router der kan lave 2 separate G-netværk. Men med WRT610N, som jeg har haft lidt kig på kan det lade sig gøre at lave et separat G- og (draft-) N-netværk. Kommentaren fra jblaabjerg er jeg vist ikke 100% med på - betyder det at både N og A kører på 5GhZ-båndet og ældre enheder (som oplagt ikke understøtter N) kun kan hoppe på 5GhZ, hvis de "snakker A" ?

Jeg havde egentlig håbet at jeg kunne lave en løsning med et isoleret G-netværk til streaming af lyd samt et kombineret G/N netværk til øvrige enheder - og helst i samme router for at minimere strømforbrug og opsætnings-kvaler, men det lyder ikke som om dette er realistisk med dét udstyr der eksisterer i dag. Kan være jeg skal overveje at beholde min nuværende WRT54GL, som så kan lave et dedikeret netværk til mine Squeezeboxe - lidt en efterligning af Sonos' løsning.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 18:38
hvis du finder en dualband router så har du mulighed for at køre 2 forskellige netværk til det trådløse. Langt de fleste routere har også mulighed for at lave en demilitariseret zone (DMZ) hvor du har de forskellige netværk adskilt. Eksempelvis kalder min Belkin router det for et "gæstenetværk" som ikke direkte har adgang til mit normale netværk, men der kører min htc magic for sig selv da den pure nægtede at hoppe på mit alm netværk. til gengæld kører den også fint der! :-)

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Af jeres svar lyder det ikke som om jeg skal satse på at finde en router der kan lave 2 separate G-netværk.

To SSID'er med forskellige subnets på samme B/G netkort burde være muligt på visse routere hvis du installerer OpenWrt eller måske DD-WRT firmware.

Du kan finde et par OpenWrt tråde hvor folk bruger dette til at lave et gæste wifi net, som ikke bridget til det kablede lan.

Redigeret af JesperLund - 01-September-2009 kl. 20:00
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 20:09
De to skitserede løsninger fra claus_jac og JesperLund lyder ikke tossede. MEN er det også muligt at køre de to trådløse netværk på hver sin kanal/"frekvens" så det ikke "bare" bliver to forskellige netværk som alligevel deler den båndbredde der er til rådighed?
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 20:18

De to skitserede løsninger fra claus_jac og JesperLund lyder ikke tossede. MEN er det også muligt at køre de to trådløse netværk på hver sin kanal/"frekvens" så det ikke "bare" bliver to forskellige netværk som alligevel deler den båndbredde der er til rådighed?

Jeg tvivler på at radioen kan køre på to kanaler samtidig.

I dette OpenWrt eksempel er det to SSIDer på samme kanal. Du får ikke 2x54 Mbps ved at lave to SSIDer, det skal være for at adskille to subnets, ellers giver det ikke mening.

(det skader ikke at vide lidt om Linux netværk, hvis man skal i gang med dette...).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
jnvir Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Maj-2006
Point: 428
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 22:21
Så længe der er ledige porte på routeren, kan der tilsluttes access points.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 23:57
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg tvivler på at radioen kan køre på to kanaler samtidig.I dette OpenWrt eksempel er det to SSIDer på samme kanal. Du får ikke 2x54 Mbps ved at lave to SSIDer, det skal være for at adskille to subnets, ellers giver det ikke mening.(det skader ikke at vide lidt om Linux netværk, hvis man skal i gang med dette...).

Det problem jeg forudser og allerede nu oplever i mindre grad er manglende båndbredde og derfor er det ikke en løsning bare at kunne oprette flere trådløse netværk sålænge de alligevel deler båndbredden. Jeg troede helt sikkert, at der var flere brugbare router-løsninger på markedet, men det kan godt være jeg ender med at købe en N-router ved senere lejlighed og så bruge min WRT54GL som accesspoint til G-netværket/musikken. Jeg ville ellers gerne undgå flere bokse, da jeg i forvejen har en 8-ports gigabit switch og en trådløs router. Det kan dog godt vente nogle måneder, så hvis jeg er heldig kommer der nogle brugbare produkter i mellemtiden :-)
Tak for alle kommentarerne og forslagene.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu