recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Flette analog og DVB-T signal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFlette analog og DVB-T signal

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2007 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Hvorfor skal det være den enkelte Tv tilsluttede som skal investere i dette udstyr . . . problemet burde jo afhjælpes i hele det berørte antennenet. Til glæde for samtlige tilsluttede, men sådan skal det altså ikke blive.

Antennenettet kan vel ikke være ansvarlig for at en kunde prøver at kombinere antenneforeningens signal med et DVB-T signalet hentet med egen antenne fordi kundens tv har både en analog og en digital tuner, men kun en antenneindgang.

Hvis nogen skulle "skældes ud" så synes jeg det er tv producenten, for at have sparet seperate antenneindgange væk.
Bag faceden er der garentaret en form for loop alligevel, så hvorfor ikke lave to antenne indgange og levere en 10cm antennekabel med, så kunden selv kan skabe dette loop, hvis man kun har brug for en antenneindgang.

Jeg ved ikke hvordan situationen er i andre lande, men her i DK er det vel nærmere reglen fremfor undtagelsen, at folk får deres analoge signal fra en kabeltv, og hvis man vil prøve at sælge tv med DVB-T indbygget, så synes jeg det var det mindste man kunne gøre.

Pioneer har vist fattet det, men det er jo langt fra nok.

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2007 kl. 14:29

OK Maggerholm.

Så har Du faktisk indirekte sagt det kun virker hvis kablerne er adskilte.

Det ER de vel når de skal kobles på to forskellige indgange. Eller hvis man har flere digitale tv i ens husstand skal man have to antennekabler til hvert 

Redigeret af moho - 10-Juli-2007 kl. 14:35
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2007 kl. 15:29

OK Maggerholm.

Så har Du faktisk indirekte sagt det kun virker hvis kablerne er adskilte.

Det ER de vel når de skal kobles på to forskellige indgange. Eller hvis man har flere digitale tv i ens husstand skal man have to antennekabler til hvert 

Hele problematikken i denne tråd (og mange andre) er, at man har købt et tv med indbygget DVB-T tuner og man modtager i forvejen det analoge signal fra kabeltv.

Så det analoge signal skal fortsat komme fra stikket i væggen, og det digitale fra egen antenne, så ja det kræver to kabler.

Og her vilel det gøre det hele meget lettere om de fladskærmstv med både analog og digital tuner havde seperate indgange.
Har man så egen antenne, og dermed kun behøver et kabel til både det analoge og digitale signal, kunne man nemt loope det med en stump antennekabel.

Problemet med kabeltv til analog signal, og egen antenne til digital signal og kun en antenneindgang, er jo så at man skal bruge denne boks for at filtrere en enkelt kanal fra sit kabeltv udbud (og give afkald på den tv-kanal der sendes på denne kanal) og lade denne ene kanal passere fra antennen til tv'et for at fodre den digitale tuner.
Bruger man ikke denne boks, vil denne kanal der konflikter være ubrugelig da signalerne bliver rodet sammen.

Men løsningen med at give afkald på en kanal fra kabeltv er jo ikke optimal, og med to seperate antenneindgange ville det slet ikke være nødvendigt.

Mvh Michael

Redigeret af Maggerholm - 10-Juli-2007 kl. 16:19
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
ExxKA Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 13-August-2007
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2007 kl. 16:26

Eller hvis man har flere digitale tv i ens husstand skal man have to antennekabler til hvert 

Hmm.. Jeg skal til at købe en modtager til min laptop, jeg flytter ind på et kollegie, men jeg var af den opfattelse at en kabel både kan bære et digitalt og et analogt signal!?

Jeg er nemmelig kommet i tvivl om hvad jeg skal købe af TV-tuner til min laptop, en analog? en digital (DVB-T) en til kabeltv DVB-C, eller en kombination!?

Jeg ved ikke præcist hvad kollegiet bruger, men jeg kan ikke forestille mig at de bruger noget som almindelige fjernsyn ikke kan tage "out-of-the-box".. Er der nogen der kan vejlede!?

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2007 kl. 18:51

Hvis det er et Kabelnet TDC eller Stofa, så er det DVB-C der anvendes.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2007 kl. 17:02

Oprindeligt skrevet af ExxKA ExxKA skrev:

, men jeg var af den opfattelse at en kabel både kan bære et digitalt og et analogt signal!?

Det er netop sådan det er ; men digitale signaler  er ikke en entydig størrelse.

Jeg er nemmelig kommet i tvivl om hvad jeg skal købe af TV-tuner til min laptop, en analog? en digital (DVB-T) en til kabeltv DVB-C, eller en kombination!?

Det må du spørge om.  Et 'tror jeg nok' svar dur IKKE.

men jeg kan ikke forestille mig at de bruger noget som almindelige fjernsyn ikke kan tage "out-of-the-box".. Er der nogen der kan vejlede!?

Analoge signaler kan alle TV købt i Danmark modtage; men med de digitale kan  jeg næsten ikke forestille mig andet end at der kan/vil være 'ugler i mosen'.

De fleste TV kan pt ikke selv modtage digitale signaler via indbygget tuner,  nogle kommer nu med DVB-T/MPEG2 tuner  til  DR/TV2 via antenne  og få har endnu indbygget DVB-C til kabeltv.

Lars     

Husk du skal også betale medielicens for en PC .

Redigeret af reslfj - 14-August-2007 kl. 21:54
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2007 kl. 19:06

Jeg mener ikke, at det er muligt at få en DVB-C tuner til en Laptop, en DTT er derimod nem at få fat på, f.eks denne:

DVB-T set top box til din PC
Lev. 1-2 dage
Fragtvægt: 1 Kg.
DVB-T set top box til din PC
UT804P er en terrestisk DVB-T receiver. Denne gør det nemt at se dine favorit programmer via din PC - stationær eller desktop. Du tilslutter den meget nemt til din USB indgang.

999,00 DKK 

Redigeret af Radiomanden - 14-August-2007 kl. 19:06
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu