recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Flimmer/Judder" på DR
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket"Flimmer/Judder" på DR

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Emne: "Flimmer/Judder" på DR
    Sendt: 25-Oktober-2008 kl. 16:41
Jeg har gennem længere tid oplevet at DR1/2 "flimrer" ved egne studieoptagelser.

Flimmer er måske ikke den korrekte beskrivelse, men det virker som om der konstant mangler en frame eller to pr. sekund, og det er som sagt ved deres egne produktioner - f.eks. Reimer.

Andre der oplever det?

Redigeret af lunddal - 26-Oktober-2008 kl. 10:35
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2008 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Jeg har gennem længere tid oplevet at DR1/2 "flimrer" ved egne studieoptagelser.

Flimmer er måske ikke den korrekte beskrivelse, men det virker som om der konstant mangler en frame eller to pr. sekund, og det er som sagt ved deres egne produktioner - f.eks. Reimer.

Andre der oplever det?

Det er korrekt. Det ser ud som judder - Ret irriterende når først man får øje på det.


Redigeret af fast2night - 25-Oktober-2008 kl. 16:55
Mvh Hans
Til top
BorgHammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2008 kl. 08:41

Jeg har observeret det i lang tid (1 år måske) på udvalgte egen produktioner ja.

Tror det er en optagestil, uden jeg ved det.

Alt bliver vel optaget digitalt i TV byen, så hvis de hopper frames over som du skriver, skulle det være for at spare lager plads??

Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2008 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af BorgHammer BorgHammer skrev:

Jeg har observeret det i lang tid (1 år måske) på udvalgte egen produktioner ja.

Tror det er en optagestil, uden jeg ved det.

Alt bliver vel optaget digitalt i TV byen, så hvis de hopper frames over som du skriver, skulle det være for at spare lager plads??


Kan det tænkes at udsendelserne er produceret i HD, og det er deres scaler sammen med interlacingen der ødelægger billedet?
Mvh Hans
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2008 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af BorgHammer BorgHammer skrev:

Alt bliver vel optaget digitalt i TV byen, så hvis de hopper frames over som du skriver, skulle det være for at spare lager plads??

Det tror jeg simpelthen ikke på. Der er for lidt plads at hente i forhold til forringelsen ved at udelade en enkelt frame eller to.

Det vil være mere sandsynligt, at de f.eks. optager med et andet antal billeder pr. sekund, end de skal udsende, og derfor bliver de nødt til at skippe frames for at få det til at passe. Kører HDTV evt. med en anden frekvens end SDTV? (DR optager vist med HDTV-udstyr og skalerer til SD, som jeg har forstået det.)

Edit:
Nå, nu gentager jeg jo bare fast2night.


Redigeret af Allan Olesen - 26-Oktober-2008 kl. 12:04
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2008 kl. 12:13
Kanal5 og Kanal5 HD kører jo simultant, og op- og nedskalerer materialet alt efter om der sendes HD, og analyserer man de enkelte frames på et opskaleret signal, ser det mildest talt forfærdeligt ud. Hvis man afspiller med halv hastighed flyder alle bevægelser sammen, så der er nok ingen tvivl om at det ikke er problemfrit og implementere en scaler i broadcastet.
Mvh Hans
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2008 kl. 16:37
Kanal 5 HD sender 720p ikke? Så er det deinterlaceren der ikke er god nok når de skal gå fra 576i til 720p.

Måske optager DR i 720p og så interlacer de signalet forkert til 576i?
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2008 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Kanal 5 HD sender 720p ikke? Så er det deinterlaceren der ikke er god nok når de skal gå fra 576i til 720p.

Måske optager DR i 720p og så interlacer de signalet forkert til 576i?

Nej - Kanal5 HD sender i 1080i, og det er tydeligt at skaleren tilfører noget i de enkelte frames, som ikke er synligt ved normal hastighed, men først afsløres ved lavere framerates.


Redigeret af fast2night - 26-Oktober-2008 kl. 17:18
Mvh Hans
Til top
Bobben Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Maj-2007
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2008 kl. 18:24
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Jeg har gennem længere tid oplevet at DR1/2 "flimrer" ved egne studieoptagelser.

Flimmer er måske ikke den korrekte beskrivelse, men det virker som om der konstant mangler en frame eller to pr. sekund, og det er som sagt ved deres egne produktioner - f.eks. Reimer.

Andre der oplever det?


En del tv produksjoner utføres progressivt med 25 bilder pr. sekund. Om DR også gjør dette er jeg ikke sikker på men det ville ikke være usannsynllig.  25 progressive bilder pr. sekund blir bra men det kan lett sees "judder" dersom kamera panorerer for raskt.  Derfor er 25p godt egent til drama,serier men dårlig egnet til f.eks. live sport  ( film produseres jo fortsatt i 24p).

HD produksjoner kan godt være i 1080p 25fps (benyttes bl.a. av BBC og Discovery) men det er kun egnet til drama,film,serier osv. hvor det er mulig å unngå raske panoreringer. 

Har også sett noen flattv'er som sannsynligvis kjører med "native" 60Hz refreshrate slik at det skjer en konvertering fra 50->60Hz i TV'n. Det vil gi  katatrofale feil i bildet og resultatet blir ekstremt mye judder. 

Dersom innholdet er produsert progressivt i 25p så holder det sannsynligvis å kjøre heltall x framerate som refreshrate.  På min Pioneer så kan jeg velge 75Hz refreshrate i skjermen og det fungerer bra med film,serier,drama men fungerer dårlig med sport.  For vanlig 50Hz interlaced så er det en fordel å kjøre 100Hz for å minimere flimmer/judder.

I interlaced video så bør refreshrate sannsynligvis være et heltall x 50Hz.  Refreshrate bør også være nær 100Hz for å unngå flimmer.   100Hz burde derfor fungere bra med både film og sport.

Det kan være en grei sjekk å undersøke om skjermen kjører med 100Hz refreshrate. Gjør den ikke det så vil det antagelig føre til unødvendig mye judder pga. at skjermen får en ekstremt vanskelig prosesseringsjobb.
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2008 kl. 18:42
Det er lidt svært at forklare hvad der sker, men prøv og se programmet Reimers på næste fredag kl. 21.30 på DR1.

Jeg tvivler på at dit TV kan rette på fænomenet. Læg specielt mærke til når de f.eks. bevæger eller drejer hovedet. Det ser ret spøjst ud.
Mvh Hans
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2008 kl. 16:02

Fast2night

Må se Reimers her fredag.   Jeg burde tilføje noget med dette er helt glemt. 



Redigeret af moho - 28-Oktober-2008 kl. 16:02
Til top
Bobben Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Maj-2007
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2008 kl. 21:41

Har nå sett på Reimers og årsaken til "judder" er mest sannsynlig at programmet er innspilt i 576 25p  ( eller 1080p dersom det er en HD produksjon).

"Judder" effekten er helt lik den judder effekt 25p normalt gir (dvs. samme judder som på DVD plater)


Redigeret af Bobben - 31-Oktober-2008 kl. 21:42
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu