recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Fælleskøb ®
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fælleskøb af LG 42" plasma ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFælleskøb af LG 42" plasma ?

Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
sommelle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2005
Sted: Hjemme :)
Status: Offline
Point: 1365
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2005 kl. 13:19

Hej Lars

Tak for svaret!

Det er helt det lille jeg er interreseret i.

Til top
SuneR Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 02-Juni-2005
Sted: Denmark
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2005 kl. 13:25
Det lyder virkelig interessant - men om jeg er med afhænger meget af prisen. (og jeg er næsten 100% sikker på prisen aldrig kommer så langt ned jeg vil være med..)

Men jeg troede faktisk at LCD var at foretrække frem for plasma? Eller er prisen stadigvæk for stor når vi snakker store skærme?
Til top
Gaffa Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Januar-2004
Point: 123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2005 kl. 13:26

Hvorfor gå efter et der har lav opløsning (852x480p) i stedet for et der er fremtidssikret dvs. klar til HDTV ????

Hilsen

Til top
sommelle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2005
Sted: Hjemme :)
Point: 1365
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2005 kl. 13:34

Hej Gaffa.

Fordi det vare så længe inden vi har gælde af det.

Til den tid vil jeg så købe et nyt for alle de penge jeg har sparet på strømforbruget.

m.v.h.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2005 kl. 13:35

Hej Gaffa

Oprindeligt skrevet af Gaffa Gaffa skrev:

Hvorfor gå efter et der har lav opløsning (852x480p) i stedet for et der er fremtidssikret dvs. klar til HDTV ????

Prisen...

Plasma med HDTV egenskaber (dvs. mindst 1280x720) er ikke til at betale. Så lige nu snakker vi om et valg imellem de 2 gængse opløsninger, et lille plasma til almindelig TV brug (852x480) og et HD-plasma med opløsning på 1024x768 (som er den almindelige indenfor større Plasma).

Rigtig HDTV kræver egentlig en opløsning på 1920x1080 for at kunne vise den HDTV standard som kaldes 1080i ... men det findes der vist slet ikke skærme til endnu.

Så regn med at dette plasma køb ikke er en fremtidssikring i HDTV - det vil være langt billigere (og formentlig bedre) at lade være med at tænke HDTV ligenu indtil vi rent faktisk har nogle HDTV kilder på markedet (TV stationer som DR og TV2 mv).

Så tag dette som et fladt TV til at hænge på væggen, og glæd jer over alle de features et TV som dette har. Men glem HDTV - der vil i kunne købe et langt bedre TV om en 4-5 år til det formål .... og meget billigere end de store HDTV fladskærme koster i dag.

/Lars

Redigeret af Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2005 kl. 13:47

Hej Sune

Oprindeligt skrevet af SuneR SuneR skrev:

Det lyder virkelig interessant - men om jeg er med afhænger meget af prisen. (og jeg er næsten 100% sikker på prisen aldrig kommer så langt ned jeg vil være med..)

Men jeg troede faktisk at LCD var at foretrække frem for plasma? Eller er prisen stadigvæk for stor når vi snakker store skærme?

Man kan kort skitsere forskellene på denne måde:

LCD skærmene er max. 37" i størrelse. De kan lave billeder hvor sort er sort. Der kan være problemer med at se dem fra siderne (altså se billedet når man sidder skråt for skærmen) da lyset falder kraftigt.

Plasma kan betragtes fra alle vinkler. Til gengæld har de problemer med at gengive sort (selv helt sorte ting i billedet indeholder et svagt lys). Plasma kan laves store, en god størrelse er 42", men de fås også i 50" og 60".

Men både Plasma og LCD bliver hele tiden bedre, så de problemer jeg nævner bliver mindre og mindre.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
mino Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-April-2005
Sted: Hvidovre
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2005 kl. 14:13
Mht HD eller ikke HD skærm, så synes jeg det interessante er følgende :

1: Der er næsten intet HD 'content'. Dvs (næsten) ingen film eller TV i dag
2: At købe fremtidssikret teknologi er en modsigelse i sig selv. Det er aldrig 100% muligt, og altid meget dyrt at forsøge.
3: ikke-HD skærme har LAVERE opløsning end det alm TV eller DVD (PAL) signal
4: dvs en ikke-HD skærm kan ikke vise 'hele billedet' som er på dine DVD'er (ca 25% mangler) og en HD skærm er overkill og er væsentligt mere kostbar

Jeg venter personligt på, at der enten kommer en skærm med PAL opløsning eller at HD skærmene kommer ned i den pris som 'NTSC' skærmene har i dag.

At købe en skærm der ikke kan vise mere end ca 80% af billedet synes jeg er uacceptabelt.

Til gengæld har jeg set en HD skærm til 15.000 så der er ikke så langt igen.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2005 kl. 15:15

Hej mino

Oprindeligt skrevet af mino mino skrev:

3: ikke-HD skærme har LAVERE opløsning end det alm TV eller DVD (PAL) signal

Både og. Godt nok er PAL 576 linier, men der er kun ca. 400 aktive linier fordi de resterende "ædes" op af interlace teknikken.

At købe en skærm der ikke kan vise mere end ca 80% af billedet synes jeg er uacceptabelt.

Hvis du forsøgte at tegne et grid på en PAL skærm - så ville du kun nå ca. 400 linier før de begyndte at flimre og flyde sammen. Så uden at have set det i virkelighedens verden, vil jeg mene at 480 linier er rigeligt til at tegne billedet fra et PAL signal. At der slet ikke kommer til at mangle noget i billedets opløsning.

/Lars

Redigeret af Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
mino Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-April-2005
Sted: Hvidovre
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2005 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Både og. Godt nok er PAL 576 linier, men der er kun ca. 400 aktive linier fordi de resterende "ædes" op af interlace teknikken.

Hvis du forsøgte at tegne et grid på en PAL skærm - så ville du kun nå ca. 400 linier før de begyndte at flimre og flyde sammen. Så uden at have set det i virkelighedens verden, vil jeg mene at 480 linier er rigeligt til at tegne billedet fra et PAL signal. At der slet ikke kommer til at mangle noget i billedets opløsning.

Ok, jeg kommer ud på mellem-dybt vand, men vil aligevel forsøge: [1a]Hvis PAL TV signalet har 576 linier på DVD'en som alle indeholder billede-data så er færre fysiske linier på et TV vel for lidt uanset interlace? [1b]Interlace kommer man vel også uden om via progressive fremvisning?

[2]Jeg kan ikke se/forstå hvorfor noget skulle 'flyde sammen'. Med et digitalt TV (som en fladskærm jo er) så kan pixels addresseres 100% nøjeagtigt, så hvis noget skal 'flyde' så kan det vel kun skyldes ringe decoder hardware.

Jeg betviler på ingen måde hvad du siger, men kunne mægtigt godt tænke mig en uddybning da netop denne problemstilling er dels årsagen til jeg ikke vil have et lavopløst plasma samt at jeg forsøger at købe PAL dvd'er for at få mere billed-data. (jeg ved godt, at jeg i stedet får pal-speedup, men det er så mit valg)

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2005 kl. 15:36

Hej Alle

Så har vi fået et rigtigt godt tilbud på de store model

LG RZ-42PX12X

• High-end 42" plasma med HD display.
  • PIP (Picture In Picture) med 2 tunere.
  • 2400 siders Tekst-TV hukommelse.
  • Indgange for Component og DVI (HDCD kompatibel).

Display

Display Flatron HD-Plasma
Picture Size 42"
Picture Format 16:9 Widescreen
Resolution 1024x768p (HD/XGA)
Brightness(Cd/m²) 1000
Contrast Ratio 5000:1 (Uppdaterad)
Response time (ms) Less than 1 micro sec
Pixel pitch 0,897x0,675mm
Supported signal PAL,Secam,NTSC,HD-TV,VGA-SXGA
OSD Language SE,FI,NO,DK,Eng,Fra,Spa,Ger

Picture

XD Engine Yes
DCDi Yes
Progressive Scan Yes
Color Temperature Control Normal/Warm/Cool/User
Picture Control Dynamic/Standard/Mild/user
Aspect Ratio Correction Auto/4:3/16:9/14:9/Zoom

Sound

Sound Type NICAM Stereo
Audio Output 2x15 W
Surround Dolby Virtual Surround
Sound Control Flat/Sport/Movie/Music/User
AVL (Automatic Volume Leveller) Yes

Function

Auto/Manual Programing Yes
Text TV with memory Yes / 2400 Pages
PIP (Pictuer in Picture) Yes
Twin Picture Yes
Zoom Yes / 0-300%
Index Display No
Clock Yes
On/Off Timer Yes
Sleep Timer Yes
Auto Off Yes
Key Lock Yes
Pivot (Vertical Display) No
Connections (Side)
A/V (Composite) 1 (AV 5)
S-Video 1 (AV 5)
Audio 1 (AV 5)

Connections (Rear)

Antena (Analog tuner) 1 (Twin tuner)
Euro Scart 3 (AV 1 in/out, AV 2 in/out, AV 3 in/out)
A/V (Composite) 1 (AV 4)
S-Video 1 (AV 4)
Component (Y/Pb/Pr) 1 (AV 4) 480i/480p/576i/576p/720p/1080i
Audio 2 (AV 4)
PC in Digital DVI-i (HDCP, 576p/720p/1080i)
PC in Analog D-Sub 15
PC Audio in 1 (Phone type)
Monitor out No
IR Jack Yes
RS-232c 1 (D-sub)
Head phone No

Power

AC input 100-240V, 50/60Hz
Consumption 370W
Stand-by 3W

Dimension

WxHxD (mm) with Stand 1210x699x290
WxHxD (mm) with out Stand 1210x645x96
Weight (Kg) with Stand 34,64
Weight (Kg) with out Stand 29,88

Pris

TV'et står til en vejledende pris på 29.999,- men sælges mange steder til 24.999,- . De billigste butikker jeg har set sælger det til 20.999,- + levering (link til pricerunner).

Vi har fået et super tilbud der lyder på 18.999,- alt incl. Det er med dansk reklamationsret, vægbeslag (ofte en option) og leveret til døren.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2005 kl. 15:42

Hej mino

Ok, jeg kommer ud på mellem-dybt vand, men vil aligevel forsøge: [1a]Hvis PAL TV signalet har 576 linier på DVD'en som alle indeholder billede-data så er færre fysiske linier på et TV vel for lidt uanset interlace? [1b]Interlace kommer man vel også uden om via progressive fremvisning?

Problemet er at billede-informationen allerede er tabt, når først signalet har været interlacet.

Det er rigtigt nok, at du kommer udenom interlace problemerne med progressive. Så hvis du har en DVD hvor indholdet aldrig har været i nærheden af PAL/NTSC, så vil du få den fulde opløsning. Især hvis du bruger HDMI/DVI i tilslutningen.

[2]Jeg kan ikke se/forstå hvorfor noget skulle 'flyde sammen'. Med et digitalt TV (som en fladskærm jo er) så kan pixels addresseres 100% nøjeagtigt, så hvis noget skal 'flyde' så kan det vel kun skyldes ringe decoder hardware.

Jeg tænker på TV-signalerne - her er skaden sket. Du kan ikke genvinde en tabt opløsning, ved at vise det på et digitalt display.

Jeg betviler på ingen måde hvad du siger, men kunne mægtigt godt tænke mig en uddybning da netop denne problemstilling er dels årsagen til jeg ikke vil have et lavopløst plasma samt at jeg forsøger at købe PAL dvd'er for at få mere billed-data. (jeg ved godt, at jeg i stedet får pal-speedup, men det er så mit valg)

Men det må vi hellere tage i et andet emne, og lade dette være snak om fælleskøbet

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
claus64 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Januar-2004
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2005 kl. 15:50
Hej

Jeg kender ovenstående TV og det er lækkert og der er Value For the money.

Men LG har haft visse problemer med deres DVI indgange. Dvs at de skal have en spænding på præcis 5 volt, selvom den officielle standard vidst nok hedder 5 V +/- 1 V.
Dette medfører der kan være problemer med visse grafikkort der skal tilsluttes (har ikke selv fået mit Geforce til at køre via DVI) samt hvis I sætter HDMI produkter til (via adapter stik) kan der være problemer. Ved at Pioneer 920 ikke kan køre på fx 42PX11, men det kunne jo være blevet rettet i denne model. Specielt nu da LG selv har fået varer (HDD-Recordere) på hylderne med HDMI out.
Dette er kun ment som et punkt evt. købere skal være opmærksommme på/undersøge inden, da jeg kan forestille mig der er mange der netop vil bruge DVI/HDMI tilslutning på dette TV.

VH CLAUS
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu