recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Floes Win7 XBMC Box
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Floes Win7 XBMC Box

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
floe Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 134
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér floe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Floes Win7 XBMC Box
    Sendt: 29-Oktober-2012 kl. 22:06
Halløjsa!

Efter at have streamet mine mediefiler fra min NAS til mit WD TV Live i et års tid, og egentlig været nogenlunde tilfreds med denne løsning, har jeg kastet mig ud i at bygge et decideret mediecenter. 

Jeg var fuldstændig grøn ud i dette da jeg startede, men har dog relativt solid teknisk snilde - dog mest i Mac-verdenen, som flittig Mac-bruger gennem de sidste 8 år. Alligevel er det lidt af en mundfuld at komme igang med synes jeg. 

Jeg har bevidst fravalgt et dedikeret grafikkort i HTPC'en, dels for at se om jeg kunne nøjes med den indbyggede videoacceleration som Ivy Bridge arkitekturen tilbyder, og dels for at få plads til en digital tuner, i den ene PCI-E port som det Mini-ITX bundkort jeg har valgt har at gøre med.

Jeg har sigtigt imod at opfylde følgende krav til mediecenteret:

1. Lille og pænt kabinet som gerne måtte ligne en seriøs AV-enhed - gerne med display
  2. Så tæt på 100% set-top box experience som muligt
  3. Derfor også et krav at skidtet kan tændes og betjenes via remote
  4. Støjsvagt og relativt strømbesparende
  5. Intuitiv betjening
  6. Så alsidig som mulig indenfor afvikling af videomedie, DVD, blu-ray mv.
  7. Sleek og lækkert UI
Jeg er således end ud med følgende hardware:

• OrigenAE M10 Black kabinet
  • ASUS P8H77-I bundkort
  • Intel Core i3 3225 CPU
  • Kingston HyperX 8 GB DDR3 1600 MHz ram
  • OCZ Agility 4 64 GB SSD
  • SONY SlimLine Bluray drev
  • Logitech diNovo Mini "remote"
Systemet er blevet installeret med Windows 7 og XBMC Eden, og kan 100% fjernbetjenes, enten med diNovo Mini, en almindelig multifunktionsremote, eller XBMC-app'en til iOS. Det lader også til at CPU'en afvikler 1080p materiale flawless, omend jeg lider af det berygtede ~200 ms audio sync issue på XBMC, som dog relativt let lader sig fixe.

Nå til spørgsmålet...

Jeg står og mangler en digital tuner til boxen, da mit Pioneer PDP-4270 kun har analog tuner. Jeg har kigget på Hauppauge WinTV-HVR-4400 og Hauppauge WinTV-HVR-5500 HD, men aner reelt set intet om hvad der er hvad, og hvad der duer.

Jeg kunne derfor godt bruge nogle indspark omkring valg af tuner. Smile

Det er vigtigt for mig at den spiller sammen med XBMC, så jeg kan se TV herigennem, og den må også meget gerne have 2 tunere, så jeg kan optage samtidig med at jeg ser TV.

Regner med at kaste et par billeder op af kassen når jeg får tid. Indtil da skal I da ikke snydes for et stock billede af skønheden Wink

OriginAE M10

Redigeret af floe - 29-Oktober-2012 kl. 22:15
JM.Lab Focal Electra 1007 Be
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime
Til top
floe Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér floe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2012 kl. 11:25
Bump.

Ikke nogen forslag til valg af TV tuner? Smile
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime
Til top
Jesper Keller Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 31-Januar-2012
Sted: Taastrup
Point: 326
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Keller Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2012 kl. 11:45
Hej Floe,

Sikke en flot sag du har fået bygget dig der! Føler mig helt inspireret til at bygge en magen til! Satme et lækkert kabinet :)
Jeg har desværre ingen erfaring med tv-tunere, så dette kan jeg desværre ikke hjælpe med.

Vil dog anbefale at tage et kig her inde: 
Der er nogle mennesker her på forummet som har fået bygget nogle imponerende maskiner! Her snakker de også om oplevelser med tv-tunere mm. 

Held og lykke med boksen :)

Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-August-2006
Point: 2066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2012 kl. 12:03

Rigtig flot løsning !!!

Det afhænger sikkert af dit behov C/S/T? Har du overvejet HDHomerun, hvis dit behov er C/T? - så får du også en ledig port.

miri
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2012 kl. 12:58
Det kommer an på hvilken type tv du skal se og om det kræver kort.

Man kan som tidligere nævnt vælge en HD Homerun løsning, men denne kan ikke ud af boksen dekryptere kanaler som kræver kort. Hvis man ønsker dette skal man køre med en softcam løsning, hvor man har en kort-server som via en USB kortlæser kan dele kortet ud til mediecentret. Det kræver dog at din software i mediecentret kan forstå MD-API som de fleste softcam clienter bruger.

Alternativt er Digital Devices toppen af poppen, de kan eksempelvis levere en 4 x tuner med hardware CAM som vil passe i dit kabinet. Der er faktisk én herinde som i sidste uge satte det til salg herinde. Måske kan du få det billigere af ham.

Jeg har selv denne med 4 stk DVB-C tunere og den skifter kanal lynhurtigt:
Min blev købt direkte på hjemmesiden og jeg havde den 2 dage efter.

Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Keller Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2012 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Sikke et monster :D 
Hvorfor 4 tuner om jeg må spørge?
Til top
floe Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér floe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2012 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af Jesper Keller Jesper Keller skrev:

Hej Floe,

Sikke en flot sag du har fået bygget dig der! Føler mig helt inspireret til at bygge en magen til! Satme et lækkert kabinet :)
Jeg har desværre ingen erfaring med tv-tunere, så dette kan jeg desværre ikke hjælpe med.

Vil dog anbefale at tage et kig her inde: 
Der er nogle mennesker her på forummet som har fået bygget nogle imponerende maskiner! Her snakker de også om oplevelser med tv-tunere mm. 

Held og lykke med boksen :)

Tak skal du have :)

Jeg synes også at det er et af de pæneste HTPC-kabinetter jeg har kunne finde. Det er ikke billigt, men til gengæld vil det kunne agere base for eventuelle opgraderinger et godt stykke ud i fremtiden. Man er naturligvis begrænset af størrelsen, men nutidens CPU'er kræver heldigvis ikke den store køling :)

Samtidig har det LCD display i fronten, og infrarød modtager, så boxen kan fjernbetjenes med enhver universal remote, eller eventuelt den medfølgende (som dog ikke er top noch, men stadig fungerer fint).

Tak for rådet, den tråd vil jeg kigge i :)
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime
Til top
floe Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér floe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2012 kl. 13:31
HDHomerRun ser super interessant ud. Integrerer den med XBMC?

Jeg modtager TV via Yousee kabel TV, og har derfor ikke brug for dekoder. Jeg har sådan set bare brug for 2 tunere, så jeg kan optage og se TV samtidig, som integrerer med XBMC, og skifter hurtigt.

Altså user experience fremfor features, dog med et krav om at det fungerer perfekt indenfor de rammer kortet er beregnet til :)
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2012 kl. 15:17

Jeg har behovet for 3-4 tunere, så derfor købte jeg kortet med 4.

Mit mediecenter optager altid 3 min før programstart og 10 min efter programslut. Så hvis jeg optager 2 programmer efter hinanden, så lægger det beslag på 2 tunere.
Så vil jeg gerne kunne se noget andet imens og nogle gange ser konen tv fra sin computer via mediecenter, så hun bruger den 4. og sidste tuner.

Men det her er da et monster kort - de skriver 10 kanaler samtidig:

Til top
floe Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér floe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2012 kl. 08:16
Så har jeg læst lidt op på HDHomeRun og XBMC. Det virker umiddelbart som et fornuftigt valg for mig.

Dog lader det til at man er lidt begrænset ift. brugervenligheden ift. at skifte kanal i XBMC, da hver kanal oprettes som en stream på samme måde som alle andre sources i XBMC, og man derfor skal ud og vælge ny kanal hvergang man vil skifte, og ikke fx kan bruge tallene på sin remote til dette.

Har jeg misforstået noget her, eller er der nogen der kan komme med indspark på tweaks til HDHomeRun på XBMC? Smile
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Keller Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2012 kl. 08:36

Mit mediecenter optager altid 3 min før programstart og 10 min efter programslut. Så hvis jeg optager 2 programmer efter hinanden, så lægger det beslag på 2 tunere.
Så vil jeg gerne kunne se noget andet imens og nogle gange ser konen tv fra sin computer via mediecenter, så hun bruger den 4. og sidste tuner.

Undskyld jeg lige hijacker din tråd Floe.

Det vil sige at du simpelthen optager ALT du gerne vil se, og så spiller det fra din 'server' til din HTPC? Det må da kræve en væsentlig stor harddisk, for at have plads til alle udsendelser? :P
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2012 kl. 08:51

Undskyld jeg lige hijacker din tråd Floe.

Det vil sige at du simpelthen optager ALT du gerne vil se, og så spiller det fra din 'server' til din HTPC? Det må da kræve en væsentlig stor harddisk, for at have plads til alle udsendelser? :P

Nu får du det til at lyde så voldsomt LOL

Jeg optager alt det som jeg vil se, men det er jo ikke det samme som at jeg har bjerge af optagelser liggende.
Et eksempel er "Pawn Stars" og "Storage Wars" der kommer efter hinanden på History Channel HD. Men da de fylder en halv time hver og sendes midt i nyhederne, så vælger jeg at optage dem og se nyhederne i stedet. Så ser jeg dem bagefter eller på et andet tidspunkt. Der kan trods alt ligge nogle timer på den interne 1 TB disk, som spinder op når den skal bruges.
Jeg har ikke nogen storage server til optagelser og de fleste optagelser bliver slettet når de er set.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu