recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Flyt af data fra NAS1 til NAS2
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flyt af data fra NAS1 til NAS2

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Flyt af data fra NAS1 til NAS2
    Sendt: 18-Marts-2012 kl. 17:03
Jeg har måttet bide i det sure æble og købe mig en ny 4-bay NAS, da min 2'er er blevet for lille til mine BD-rips. Næste skridt er nu at få alle mine GB fra den ene Synology til den anden. Da min PC kun kører 100 MBit i øjeblikket (sidder på en GB switch), så er en almindelig windows-copy ikke lige det mest oplagte valg, men hvis jeg kigger i Synologys forslag til migrering af data, så er de øvrige muligheder enten ubrugelige (genbrug af diske i det nye setup) eller også er de en anelse for avancerede (Linux SSH og NFS shares...).

Hvordan får jeg mest effektivt flyttet mine 2 TB filer fra den nuværende DS209'er til den nye DS411'er? Jeg havde lidt håbet på, at man kunne mounte drevene fra 209'eren direkte på 411'eren og så bruge webinterfacet til at flytte filerne, men jeg kan ikke lige gennemskue hvordan jeg gør det. Den eneste løsning jeg pt. kan se for at klare alt direkte i linket mellem de to NAS er ved at bruge backup-funktionen, som så dumper mine filer et et backup-direktorie på 409'eren (tror jeg...).

Nogen erfaringer?

PS. Grunden til, at jeg ikke bare kan flytte mine diske over i den nye NAS er, at de pt. ikke kører RAID da det er en 1 TB og en 2 TB disk jeg benytter. Den nye kommer til at køre med 4x2 TB, som sættes op til at køre SHR.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Point: 9427
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2012 kl. 17:30
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Jeg har måttet bide i det sure æble og købe mig en ny 4-bay NAS, da min 2'er er blevet for lille til mine BD-rips. Næste skridt er nu at få alle mine GB fra den ene Synology til den anden. Da min PC kun kører 100 MBit i øjeblikket (sidder på en GB switch), så er en almindelig windows-copy ikke lige det mest oplagte valg, men hvis jeg kigger i Synologys forslag til migrering af data, så er de øvrige muligheder enten ubrugelige (genbrug af diske i det nye setup) eller også er de en anelse for avancerede (Linux SSH og NFS shares...).

Hvordan får jeg mest effektivt flyttet mine 2 TB filer fra den nuværende DS209'er til den nye DS411'er? Jeg havde lidt håbet på, at man kunne mounte drevene fra 209'eren direkte på 411'eren og så bruge webinterfacet til at flytte filerne, men jeg kan ikke lige gennemskue hvordan jeg gør det. Den eneste løsning jeg pt. kan se for at klare alt direkte i linket mellem de to NAS er ved at bruge backup-funktionen, som så dumper mine filer et et backup-direktorie på 409'eren (tror jeg...).

Nogen erfaringer?

PS. Grunden til, at jeg ikke bare kan flytte mine diske over i den nye NAS er, at de pt. ikke kører RAID da det er en 1 TB og en 2 TB disk jeg benytter. Den nye kommer til at køre med 4x2 TB, som sættes op til at køre SHR.
Kan du ikke lave en direkte sync fra NAS1 til NAS2.

Gå ind i Sikkerhedskopier og gendan -> Sikkerhedskopier -> Opret -> Netværksbackup (Synology-server)

Lav evt en lille test med de 2 NAS'er.

Alternativ så log ind på den via ssh, mon ikke du så kan fyre en rsync kommando af.

Redigeret af lahan - 18-Marts-2012 kl. 17:51
Til top
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2012 kl. 20:02
Netværksbackup'en er den option jeg nævner til sidst, som kunne være én af løsningerne. Jeg hælder nok mest til den i øjeblikket.

Løsningen med SSH er lige en tand mere avanceret end jeg pt. kan se mig vej igennem - Synology nævner det selv i deres vejledning til migrering, men de vil ikke give en step-by-step guide, så jeg er lidt på bar bund i den sag.

NAS'en ankommer først midt i næste uge, hvor der så går en aftens tid med formattering og opsætning i SHR.
Til top
Lightyear Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 527
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lightyear Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2012 kl. 07:59
Jeg har 2 Synology NAS bokse, hvor den ene tager backup af den anden, og den funktion lahan nævner virker super!
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2012 kl. 11:47
Det lyder som et projekt som kommer til at tage en del tid, (jf. Synology´s specs og mine egne erfaringer).
Jeg ville bruge backup funktionen, og så ellers vente i sikkert temmelig mange timer.

Jeg sad  dog lige og tænkte på, om ikke du kunne flytte diskene rent fysisk over i den anden. Det forudsætter selvfølgelig, at du skal beholde dem, og ikke mindst hvordan de er sat op i din 209ér.
Til top
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2012 kl. 12:28
Den med tiden har du ret i. Jeg endte med at lave backup fra den ene til den anden, hvilket kun trak 20 MB/s selvom de begge sad på en Gbit switch. Det tog derfor godt 24 timer at få flyttet alle mine data.

Grunden til, at jeg ikke kunne flytte diskene var, at de ikke kørte RAID i 209'eren og det skal 411'eren gøre. 209'eren har to forskellige størrelser diske (1 TB og 2 TB), som kører selvstændigt - pladsen var simpelthen for trang til at køre RAID, da mine film fylder 1.5 TB allerede - foruden alt det andet jeg har liggende.

Jeg er dog færdig med flytningen nu og alt lader til at spille. Det er nu altså et lækkert system Synology har banket sammen med deres DSM-software.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu