|
FM radio fastholder kanalen |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||||
Duelund ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 381 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 06-April-2018 kl. 12:50 |
|||
Hvad hedder nu det system, der sørger for at en FM (bil)radio selv skifter frekvens for at fastholde en kanal, når man kører ind i et nyt sendeområde ?
|
||||
![]() |
||||
ClausJ ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 559 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
RDS
Redigeret af ClausJ - 06-April-2018 kl. 13:02 |
||||
Sony Bravia KD-55X8505B, Samsung 3126, Pioneer VSX-922, Pioneer BDP-150, Mission 733, Mission 732, Jamo Center 100, B&W AS2 Sub
|
||||
![]() |
||||
Duelund ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 381 |
|||
Jeg mente ikke det var RDS, men et ældre og helt analogt. Men det står der jo i Wiki'en. /Duelund
Redigeret af Duelund - 06-April-2018 kl. 13:10 |
||||
![]() |
||||
|||
Findes noget tilsvarende på DAB+ ?
Jeg synes jeg selv må skifte MUX når jeg kører mellem landsdelene, for at fastholde DR kanaler. /Duelund
|
||||
![]() |
||||
Deschain ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-August-2017 Sted: San Junipero Status: Offline Point: 983 |
|||
Ved ikke hvad det hedder, men i min bil holder den DAB-kanalen på en tur fra den ene ende af landet til den anden (Nordsjælland til Nordjylland).
|
||||
![]() |
||||
|||
Ok, det kan være der findes en indstilling i min bilradio, bare så besværligt at teste ;-)
/Duelund
|
||||
![]() |
||||
Thomas.T ![]() Bruger ![]() Oprettet: 25-Juni-2016 Status: Offline Point: 196 |
|||
Selve funktionen hedder AF (alternative frequencies) og udsendes i RDS-signalet.
De fleste bilradioer har mulighed for AF on/off - enten på en knap, eller i en menu. |
||||
![]() |
||||
|||
Også DR kanaler, der ligger på DAB-2, som ikke er landsdækkende ?
|
||||
![]() |
||||
Deschain ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-August-2017 Sted: San Junipero Status: Offline Point: 983 |
|||
Ved ikke hvilke DR kanaler du henviser til?
Hører hovedsaligt P6 Beat og P3, og de holder hele vejen. |
||||
![]() |
||||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|||
Der tænkes formentlig på de regionale P4 stationer på DAB+ Og da alle de regionale stationer er til rådighed i alle regioner, vil det være muligt at høre f.eks. P4 Trekanten hvorhen man kører i hele landet. Det er i modsætning til FM, hvor man kun kan modtage den region man er i. Redigeret af Kampus - 12-April-2018 kl. 15:45 |
||||
![]() |
||||
|||
Ja, det er nok primært lokale DR kanaler jeg tænker på.
Jeg har søgt lidt mere info. Jeg kan se på kanallisten at på den nationale MUX 12C: DAB1 (227,360 MHz) ligger der kun reklamekanaler (+ BBC Worldservice). Alle DR's kanaler ligger på de regionale MUXer 13B: DAB2 N (232,496 MHz) 11C: DAB2 OE (220,352 MHz) 8B: DAB2 S (197,648 MHz) DR P4 København ligger kun på 11C: DAB2 OE Det er nok den der 'snød' mig sidst jeg kørte fra Sjælland til Jylland. Jeg troede (havde hørt) at på DAB kunne alle DR's lokale stationer høres overalt i landet, men det gælder altså ikke. Og da jeg så ville høre P3 i stedet måtte jeg 'tune' ind på en ny MUX. Burde DAB ikke selv skifte MUX ('frekvens') når man f.eks. vil høre P3 i en anden region end den hvor man har 'tunet' den ind ? |
||||
![]() |
||||
|||
Måske er det afhængigt af radioen? I vores 2 biler (en med standardmonteret Nissan DAB-radio og en med eftermonteret Pioneer DAB-radio), holder den som sagt f.eks. P3 på tværs af landet, så det må være radioerne der selv kan finde ud af at skifte (hvis nødvendigt).
|
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |