|
For dyrt ikke at købe nyt TV |
Besvar ![]() |
Side <1 78910> |
Forfatter | |||
Bruger udmeldt 33 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 996 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Det gamle koster 2x365=730 Kw. 730x2,10=1533kr citat k
Det gamle koster med mine ca tal 2.5kr pr kwh som bare er grebet lidt ud af luften. Men mit regnestykke Det står også. 2.5kr pr kwh = ikke ca denne gang men nøjagtig 912,5 + 800kr for afbetaling af tv. = 1712,5 Kr. Om året for et helt nyt køleskab om året. Det gamle forudsat det bruger 2 kwh og ikke 1 kwh som det nye 2*365= 730. 730*2.5kr pr kwh =1825kr altså er det gamle stadig dyrest så kan du selv lave kwh prisen om eller lave kwh forbruget om på de 2 køleskabe men der skal ganges med de samme kwh priser hvisndermskal sammenlignes og Nu ser det jo pludselig ud til det godt kan betale sig rent økonomisk at købe et nyt selv om det går i stykker hvert 5 år Om det så kan betale sig for miljøet må du godt regne ud for det kan jeg ikke |
|||
![]() |
|||
Thomas Jensen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 11-November-2013 Sted: Slagelse, DK Status: Offline Point: 457 |
||
Her er vi to voksne og vi har tre fladskærme, to stationære, tre bærbare, to iPads og et par smartphones.
Min signatur omhandler jo kun mit primære udstyr. Fladskærme bliver skiftet ca. hver 18. måned (og dog, for jeg køber nyt TV og lader min mor få det "gamle". Hendes nu tre år gamle TV bliver så smidt på genbrugspladsen, og sådan har vi kørt siden 2006.) Bærbare en gang om året. |
|||
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3
|
|||
![]() |
|||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8683 |
||
Tja, hvis man ikke har andet at bruge penge på, så er det at smide et 3 år gammelt tv ud, da en glimrende idé.
|
|||
![]() |
|||
C K N ![]() Bruger ![]() Oprettet: 20-Marts-2005 Sted: Sønderborg Status: Offline Point: 218 |
||
Skiftede mit 2009 Panasonic V10 plasma tilbage i oktober, til et ST60 plasma. Mine forældre fik det gamle, og gik dermed fra 42" til 50", hvilket de er glade for da de er oppe i alderen... Min svigerinde fik mine forældres gamle, og gik fra 32" til 42" som hun også er glad for. For at slutte cirklen endte hendes 32" på knægtens værelse, da han ikke havde tv i forvejen :-)
Til slut kan siges at min elmåler rimeligt konstant har ligget ca. 40 kWh lavere hver måned, siden jeg fik nyt tv... :-) |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
||
Et 42" Panasonic PX80, bruger strøm for ca. 700 - 750,- pr. år!
M.v.h. |
|||
![]() |
|||
Lennon ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
||
Altså ca 2 kr om dagen . Sgu da OK når man tænker på hvor meget bedre billedet er vs LCD/ LED . . .
|
|||
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm |
|||
![]() |
|||
Mr Andreasen ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 13 |
||
Ok. Lesson learnt: Man skal passe på med at starte et lettere kontroversielt emne op, hvis ikke man har god tid til at følge op på det.
![]() Jeg takker for alle kommentarerne til emnet, og selvom miljøet er nok så interessant og væsentligt at bringe ind i debatten, så var min oprindelige interesse placeret direkte i læderet i baglommen. Jeg vil gerne lige knytte en kommentar hertil, som jeg kan se nogle har regnet ud, men som primært gik hen i det skjulte. Hvis i lægger mærke til (de økonomiske) beregninger, så er strømforbruget kun en lille del af den samlede besparelse til forrentning af nyt tv. Den store besparelse ligger i de teknologiske landvindinger på 'smart'-tv fronten som ved hjælp af en harddisk og apps stort set gør plus-abonnementet hos yousee overflødigt. Den største besparelse er derfor på sparet abonnement og strøm til yousee-boks. Men som jeg skrev i en tidligere kommentar, så er jeg på trods af det økonomiske aspekt, alligevel i tvivl om jeg skal have nyt eller ej: For det første, synes jeg stadig at jeg har langt bedre billede på mit aldrende plasma end det jeg ser på nye LED tv. Og for det andet, så har jeg en vildbasse på halvandet år, og derfor er jeg rigtig glad for at have (beskyttende) glasoverflade på skærmen. Så kan jeg selvfølgelig komme noget af vejen ved at skifte til nyt plasma, hvorved jeg også kan spare yousee-boksen. Så forsvinder en del af den økonomiske fordel naturligvis, og de besparelser der vil være på dette setup er selvfølgelig ikke nok til at forrente indkøbsprisen i løbet af den forventede levetid. Det store spørgsmål er jo så i sidste ende: skal man kun købe nyt når det er 'fornuftigt' ??? Her er svaret naturligvis holdningsbaseret, men for mit vedkommende kan jeg sige rungende: NEJ ![]() |
|||
Denon AVR-3805, Denon DVD-3930, B&W DM 6 serie surround, JVC billedrørs-TV
|
|||
![]() |
|||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12433 |
||
Køb et nyt tv hvis du vil have et nyt tv. At slippe for en YouSee-boks (som jo er noget værre lort) kan være en fuldstændig legitim årsag herfor.
|
|||
![]() |
|||
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
||
Det fik du så hurtigt lukket ned igen
![]() |
|||
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
|||
![]() |
|||
ehrnberg ![]() Bruger ![]() Oprettet: 28-April-2011 Sted: Holstebro Status: Offline Point: 184 |
||
Så som enkelt person kan man intet gøre? Nu skal der jo mange enkelt individer til at skabe en større masse, som så vil give en effekt. Så hvis du mener, at du er fuldstændig helt og aldeles usynlig i det regnestykke, jamen så er du uden for pædagogisk rækkevidde. Håber og krydser fingre for, at du har haft kigget lidt dybt i flasken, da du gik i gang med at skrive din komplet ulogiske og ligegyldige smøre. Hov mangler lige en ;) Dem er du jo glade for. |
|||
![]() |
|||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
||
Forhåbentligt er det løgn at i smider et 3 år gammelt og fuldt funktionsdygtigt elektronik på genbrugspladsen. Håber heller ikke i smider et år gammel laptop ud. Hvis det er tilfældet, så burde i som straf få frataget jer alt jordisk gods og ende i en jordhytte. Det er da toppen af forbrugsvineri...
|
|||
![]() |
|||
Thomas Jensen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 11-November-2013 Sted: Slagelse, DK Status: Offline Point: 457 |
||
Nej, det er fuldstændig korrekt. Det yngste TV, der røg i metalburet på Skovsø genbrugsstation, var mit 15 mdr. gamle 42" PX80E. Derefter var det mit 20 mdr. gamle P42V10E.
Det var pga. min mor ikke ville have et plasma-TV. Lige nu har hun min Sony KDL-40HX75GBN, som jeg skiftede ud efter 15 mdr., og det ryger på genbrugsstationen om ca. 2 år. Når jeg skriver, at vi har tre TV'er, så er det fordi det tredie er et reserve-TV, som kan sættes til, hvis der skulle komme en defekt på ét af de to andre, det er dog ikke sket endnu, men man kan jo aldrig vide. Så når jeg skifter TV næste gang, får min mor mit 46F7005, og ovenstående Sony bliver reserve-TV, og det nuværende reserve-TV, UE32ES5505, ryger så på genbrugsstationen. De bærbare, der ryger ud efter et års tid, har været deciderede fejlkøb. F.eks. for langsom processor i realiteten, for lille skærm, for dårlig batteritid osv. Men bortset fra det, så beholder vi gerne vores hårde hvidevarer, indtil de går i stykker eller bliver 8-10 år gamle. I øvrigt, det man her skal huske er også, at min mor er folkepensionist og jeg selv er langtidssygemeldt pga. en invaliderende hjertesygdom, så vi kommer ikke så meget ud, og vores TV'er bliver brugt flittigt hver dag fra morgen til sen aften, så i forbrugstimer er de nok 2-2,5 gange "ældre" end de fleste 2-3 år gamle apparater. Redigeret af Thomas Jensen - 24-Februar-2014 kl. 10:37 |
|||
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 78910> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |