recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - For dyrt ikke at købe nyt TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

For dyrt ikke at købe nyt TV

Besvar Besvar Side  <1 78910>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 33 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 996
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 33 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2014 kl. 22:49
Det gamle koster 2x365=730 Kw. 730x2,10=1533kr citat k

Det gamle koster med mine ca tal 2.5kr pr kwh som bare er grebet lidt ud af luften. Men mit regnestykke
Det står også. 2.5kr pr kwh = ikke ca denne gang men nøjagtig 912,5 + 800kr for afbetaling af tv. = 1712,5
Kr. Om året for et helt nyt køleskab om året.
Det gamle forudsat det bruger 2 kwh og ikke 1 kwh som det nye
2*365= 730. 730*2.5kr pr kwh =1825kr altså er det gamle stadig dyrest så kan du selv lave kwh prisen om eller lave kwh forbruget om på de 2 køleskabe men der skal ganges med de samme kwh priser hvisndermskal sammenlignes og
Nu ser det jo pludselig ud til det godt kan betale sig rent økonomisk at købe et nyt selv om det går i stykker hvert 5 år
Om det så kan betale sig for miljøet må du godt regne ud for det kan jeg ikke
Til top
Thomas Jensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-November-2013
Sted: Slagelse, DK
Point: 457
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2014 kl. 23:24
Her er vi to voksne og vi har tre fladskærme, to stationære, tre bærbare, to iPads og et par smartphones.
Min signatur omhandler jo kun mit primære udstyr.
Fladskærme bliver skiftet ca. hver 18. måned (og dog, for jeg køber nyt TV og lader min mor få det "gamle". Hendes nu tre år gamle TV bliver så smidt på genbrugspladsen, og sådan har vi kørt siden 2006.)
Bærbare en gang om året.
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 08:18
Tja, hvis man ikke har andet at bruge penge på, så er det at smide et 3 år gammelt tv ud, da en glimrende idé.
Til top
C K N Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Marts-2005
Sted: Sønderborg
Point: 218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C K N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 09:06
Skiftede mit 2009 Panasonic V10 plasma tilbage i oktober, til et ST60 plasma. Mine forældre fik det gamle, og gik dermed fra 42" til 50", hvilket de er glade for da de er oppe i alderen... Min svigerinde fik mine forældres gamle, og gik fra 32" til 42" som hun også er glad for. For at slutte cirklen endte hendes 32" på knægtens værelse, da han ikke havde tv i forvejen :-)
Til slut kan siges at min elmåler rimeligt konstant har ligget ca. 40 kWh lavere hver måned, siden jeg fik nyt tv... :-)
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 18:14
Et 42" Panasonic PX80, bruger strøm for ca. 700 - 750,- pr. år!

M.v.h.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 21:04
Altså ca 2 kr om dagen . Sgu da OK når man tænker på hvor meget bedre billedet er vs LCD/ LED . . .
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Mr Andreasen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 10-Januar-2008
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr Andreasen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2014 kl. 14:31
Ok. Lesson learnt: Man skal passe på med at starte et lettere kontroversielt emne op, hvis ikke man har god tid til at følge op på det. Smile

Jeg takker for alle kommentarerne til emnet, og selvom miljøet er nok så interessant og væsentligt at bringe ind i debatten, så var min oprindelige interesse placeret direkte i læderet i baglommen. Jeg vil gerne lige knytte en kommentar hertil, som jeg kan se nogle har regnet ud, men som primært gik hen i det skjulte.
Hvis i lægger mærke til (de økonomiske) beregninger, så er strømforbruget kun en lille del af den samlede besparelse til forrentning af nyt tv. Den store besparelse ligger i de teknologiske landvindinger på 'smart'-tv fronten som ved hjælp af en harddisk og apps stort set gør plus-abonnementet hos yousee overflødigt. Den største besparelse er derfor på sparet abonnement og strøm til yousee-boks.

Men som jeg skrev i en tidligere kommentar, så er jeg på trods af det økonomiske aspekt, alligevel i tvivl om jeg skal have nyt eller ej:
For det første, synes jeg stadig at jeg har langt bedre billede på mit aldrende plasma end det jeg ser på nye LED tv.
Og for det andet, så har jeg en vildbasse på halvandet år, og derfor er jeg rigtig glad for at have (beskyttende) glasoverflade på skærmen.
Så kan jeg selvfølgelig komme noget af vejen ved at skifte til nyt plasma, hvorved jeg også kan spare yousee-boksen.
Så forsvinder en del af den økonomiske fordel naturligvis, og de besparelser der vil være på dette setup er selvfølgelig ikke nok til at forrente indkøbsprisen i løbet af den forventede levetid.

Det store spørgsmål er jo så i sidste ende: skal man kun købe nyt når det er 'fornuftigt' ??? Her er svaret naturligvis holdningsbaseret, men for mit vedkommende kan jeg sige rungende: NEJ
Smile
Denon AVR-3805, Denon DVD-3930, B&W DM 6 serie surround, JVC billedrørs-TV
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12433
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2014 kl. 16:00
Køb et nyt tv hvis du vil have et nyt tv. At slippe for en YouSee-boks (som jo er noget værre lort) kan være en fuldstændig legitim årsag herfor.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2014 kl. 16:58
Oprindeligt skrevet af Mr Andreasen Mr Andreasen skrev:

Ok. Lesson learnt: Man skal passe på med at starte et lettere kontroversielt emne op, hvis ikke man har god tid til at følge op på det. Smile

For det første, synes jeg stadig at jeg har langt bedre billede på mit aldrende plasma end det jeg ser på nye LED tv.

Det fik du så hurtigt lukket ned igen Smile
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
ehrnberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-April-2011
Sted: Holstebro
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ehrnberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2014 kl. 00:16
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Og så tager vi den engang til for prins Knud
Jeg er helt bevidst om at det i realiteten ville være bedst for miljøet, hvis ingen af os købte noget som helst - sådan er verden ikke indrettet. Verden er indrettet med gensidig handel og udveksling af serviceydelser. Og der er altså ingen der får mig til at tro, at fordi jeg ikke købte et Pana TV, så havde Pana produceret 1 stk TV mindre, og det samme gælder i øvrigt for alt hvad jeg ejer og har. Bevares forhandleren har måske måtte hjemtage en dims mere når jeg har købt, men overordnet set så har producenten planlagt x-antal dimser i deres produktion.

Og sjovt nok, så har jeg ikke hørt om hvad andre har gjort for miljøet - tvært i mod. Nu er det jo også nemmest at "Køre" på andre.

Jeg er fuld bevidst om alle de miljø hensyn der er ved produktion, transport, brug og sluttelig destruktion af et hvilket som helst produkt.

Men, når jeg så selv køber noget nyt, så vil jeg gerne have det så energibesparende som muligt, dels af hensyn til min egen pengepung, men også pga et lavere energiforbrug.

Naturligvis køber jeg det som jeg mener er det bedst, og fordi jeg gerne vil have det  - det har jeg gjort opmærksom på i et tidligere indlæg "Bedre billede og lyd".

Og jeg er sgu ked af det Torben, jeg mener som tidligere nævnt ikke at vi kommer sagen nærmere, og jeg vil ikke spilde mere af min tid på denne sag.

Er lidt overrasket Hother, du plejer at være meget fornuftig efter min mening. Men her synes jeg godt nok du har "tabt sutten" fuldstændig med dine meldinger.

Der vel ikke nogen der har fået kaffen galt i halsen over at du gerne vil have nyt grej, jeg har i hvert fald ikke

Men at du begynder at forklare nyindkøb af elektronik med at den gode moral dikterer at du skal/kan redde miljøet og beskæftigelsen i Asien på den måde er jo helt i hegnet.

Så køb gerne diverse grej fordi du har lyst til det!
Men lad være med at bruge miljøhensyn/beskæftigelse som den "gode forklaring"

Jeg mener nu ikke at jeg forklare ny-indkøb alene med miiljøhensyn, men generelle forbedringer i almindelighed, men jeg vælger gerne den enhed der bruger mindst energi. Jeg købte dog en gang en soundbar af den årsag, at lyden på mit VT50 var ganske elendig. Og jeg mente så samtidig ikke at det kunne være rigtigt, at jeg skulle starte hel mit surround system op for at se TV, og det var godt nok fordi jeg ikke ønskede at bruge så meget energi, når jeg kunne klare mig med mindre.

Eks.: Hvis du står overfor 2 TV som rent billedmæssigt yder det samme - samt på andre områder. Det ene TV bruger 300 Watt - og det andet 150Watt. Blot et eksempel.

Hvilket vælger du?

Jo der er nu slået mig, at der kan være et par enkelte der har ondt et vist sted, og det kan der være flere årsager til - det er deres problem.

Jeg har aldrig, heller ikke i min biotråd lagt skjul på at jeg går efter forbedringer, og det bedst opnåelige. At jeg så glæder mig over, og vælger gerne det mest energi rigtige står jeg ved, og det har jeg måske lidt svært ved at se noget galt i. Jeg har såmænd også energirigtige lamper hvor det er muligt.

Jeg har også lidt svært ved at se at jeg skal sables ned, når jeg ikke lige kan se at  jeg har den store indflydelse alene på verdens problemer, og at det overordnet set intet betyder når jeg køber et nyt TV. Det betyder noget når vi er mange der gør det - endnu et eksempel. Men jeg tvivler nu stadig på, at Panasonic ændre sin produktplanlægning når jeg har et købt et TV - eller at det overhovedet har den store indflydelse. Igen det har indflydelse når mange køber - men her har jeg jo ligesom ingen indflyldelse. Det kræver nok en mentalitets ændring.

Jeg har nu heller skrevet om miljøhensyn og produktion i Asien. Jeg har skrevet om, at verden bygger på handel, og hvis vi alle stopper med at købe nyt, så går det galt alle steder, også her hjemme. 

Så som enkelt person kan man intet gøre? Nu skal der jo mange enkelt individer til at skabe en større masse, som så vil give en effekt. Så hvis du mener, at du er fuldstændig helt og aldeles usynlig i det regnestykke, jamen så er du uden for pædagogisk rækkevidde. Håber og krydser fingre for, at du har haft kigget lidt dybt i flasken, da du gik i gang med at skrive din komplet ulogiske og ligegyldige smøre.

Hov mangler lige en ;) Dem er du jo glade for.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2014 kl. 01:19
Oprindeligt skrevet af Thomas Jensen Thomas Jensen skrev:

Her er vi to voksne og vi har tre fladskærme, to stationære, tre bærbare, to iPads og et par smartphones.
Min signatur omhandler jo kun mit primære udstyr.
Fladskærme bliver skiftet ca. hver 18. måned (og dog, for jeg køber nyt TV og lader min mor få det "gamle". Hendes nu tre år gamle TV bliver så smidt på genbrugspladsen, og sådan har vi kørt siden 2006.)
Bærbare en gang om året.

Forhåbentligt er det løgn at i smider et 3 år gammelt og fuldt funktionsdygtigt elektronik på genbrugspladsen. Håber heller ikke i smider et år gammel laptop ud.

Hvis det er tilfældet, så burde i som straf få frataget jer alt jordisk gods og ende i en jordhytte.
Det er da toppen af forbrugsvineri...
Til top
Thomas Jensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-November-2013
Sted: Slagelse, DK
Point: 457
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2014 kl. 10:27
Nej, det er fuldstændig korrekt. Det yngste TV, der røg i metalburet på Skovsø genbrugsstation, var mit 15 mdr. gamle 42" PX80E. Derefter var det mit 20 mdr. gamle P42V10E.

Det var pga. min mor ikke ville have et plasma-TV.

Lige nu har hun min Sony KDL-40HX75GBN, som jeg skiftede ud efter 15 mdr., og det ryger på genbrugsstationen om ca. 2 år.

Når jeg skriver, at vi har tre TV'er, så er det fordi det tredie er et reserve-TV, som kan sættes til, hvis der skulle komme en defekt på ét af de to andre, det er dog ikke sket endnu, men man kan jo aldrig vide.

Så når jeg skifter TV næste gang, får min mor mit 46F7005, og ovenstående Sony bliver reserve-TV, og det nuværende reserve-TV, UE32ES5505, ryger så på genbrugsstationen.

De bærbare, der ryger ud efter et års tid, har været deciderede fejlkøb. F.eks. for langsom processor i realiteten, for lille skærm, for dårlig batteritid osv.

Men bortset fra det, så beholder vi gerne vores hårde hvidevarer, indtil de går i stykker eller bliver 8-10 år gamle.

I øvrigt, det man her skal huske er også, at min mor er folkepensionist og jeg selv er langtidssygemeldt pga. en invaliderende hjertesygdom, så vi kommer ikke så meget ud, og vores TV'er bliver brugt flittigt hver dag fra morgen til sen aften, så i forbrugstimer er de nok 2-2,5 gange "ældre" end de fleste 2-3 år gamle apparater.

Redigeret af Thomas Jensen - 24-Februar-2014 kl. 10:37
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3
Til top

Besvar Besvar Side  <1 78910>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu