recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forbedre dialog i 2.0 setup?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forbedre dialog i 2.0 setup?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Hindsberg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-November-2008
Sted: Søborg, Kbh
Status: Offline
Point: 332
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hindsberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2013 kl. 17:52

Fandt lige ovenståene fra en tråd i 2006....forklarer en del ...trods alt !! 

Wink

Til top
Juiceren Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-November-2007
Sted: Aalborg
Point: 259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Juiceren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2013 kl. 19:18
Jeg har kørt kalibrering, og receiver ved godt jeg kun har 2.0, som er bi-amped og sat til full band :)
Det er ikke et problem.

Direct og Mono lyder elendigt, det eneste der giver god lyd er at sætte den på Theater Dimensional... har kun de 3 muligheder og kan så vidt jeg kan se ikke rigtig indstille TD settings, udover at vælge wide/narrow.

Så vil det så sige at den eneste måde jeg får andet end flad og kedelig lyd ud af en Onkyo med 2.0 setup er at bruge Theater Dimensional setting? Virker lidt underligt..

Kæmpe omgang Hindsberg, det vil jeg da læse for sjov skyld :)

Redigeret af Juiceren - 28-Januar-2013 kl. 19:22
Sonos Beam + Sub + 2x One SL - LG C8 55" - Nvidia Shield 2015
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Denmark
Point: 845
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2013 kl. 19:23
Ja det er jo smag og behag hvad man kan li. Personligt kan jeg ikke li Theater Dimensional, men det kan være det lyder bedre hos dig end hos mig Smile.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hindsberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2013 kl. 19:30
Oprindeligt skrevet af Juiceren Juiceren skrev:

Jeg har kørt kalibrering, og receiver ved godt jeg kun har 2.0, som er bi-amped og sat til full band :)
Det er ikke et problem.

Direct og Mono lyder elendigt, det eneste der giver god lyd er at sætte den på Theater Dimensional... har kun de 3 muligheder og kan så vidt jeg kan se ikke rigtig indstille TD settings, udover at vælge wide/narrow.

Så vil det så sige at den eneste måde jeg får andet end flad og kedelig lyd ud af en Onkyo med 2.0 setup er at bruge Theater Dimensional setting? Virker lidt underligt..

Kæmpe omgang Hindsberg, det vil jeg da læse for sjov skyld :)

Har du prøvet stereo....sørg for dine kilder også står til stereo eller bedre endnu bitstream......hvis du har denne mulighed....for så det din forstærker der styrer lyden og ikk din kilde

Den skal kunne afspille stereo perfekt hvis din kilde afspiller stereo signal.....

Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Juiceren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2013 kl. 08:29
Oprindeligt skrevet af Hindsberg Hindsberg skrev:

Har du prøvet stereo....sørg for dine kilder også står til stereo eller bedre endnu bitstream......hvis du har denne mulighed....for så det din forstærker der styrer lyden og ikk din kilde

Den skal kunne afspille stereo perfekt hvis din kilde afspiller stereo signal.....

Jeg kan ikke vælge "Stereo" på noget tidspunkt. 
I OSX indstillinger på min Mac Mini kan man ikke vælge noget som helst, og i XBMC er der så vidt jeg kan se ikke nogen indstillinger der toggler mellem surround/stereo. 
Man kan slå DTS og AC3 til/fra, men det ændrer ikke noget mht. valgmuligheder på receiveren. 

Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hindsberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2013 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af Juiceren Juiceren skrev:

Jeg kan ikke vælge "Stereo" på noget tidspunkt. 
I OSX indstillinger på min Mac Mini kan man ikke vælge noget som helst, og i XBMC er der så vidt jeg kan se ikke nogen indstillinger der toggler mellem surround/stereo. 
Man kan slå DTS og AC3 til/fra, men det ændrer ikke noget mht. valgmuligheder på receiveren. 

Selvfølgelig kan du ændre i XBMC...

Gå ind under system, og derefter indstillinger....under indstillinger går du til system mappen, og vælger lydudgang,  der finder du højttaler konfiguration og sætter den til 2.0

Imens du er i lydudgang mappen så gå ned til den der hedder enhed til lydudgang og vælg wasapi så det er din forstærkers dac der er i brug og ikk din Mac Wink

Så sku der ske ting og sager ......nu sku det vist lykkedes...og jo er sikker på din forstærker ka afspille stereo......bare gå væk fra surround indstillingerne ....

Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2013 kl. 20:56
Hvis det er et opsætningsproblem som bliver nævnt i tråden, så kan det måske løse problemet. Det vil jo være fint.

Jeg har selv prøvet en hel del surround receivere og jeg kan sagtens kende din beskrivelse. Nogle receivere gør ikke et særligt godt stykke arbejde med, at "mixe" centerlyden ind i lydsporet til fronterne.

"Centerlyden" bliver efterfølgende ofte flad og udynamisk og som du nævner, så bibeholdes dynamikken nogle gange i fronterne, hvilket kan give et lidt mærkeligt samspil mellem det der er "center" lyd og det som fronterne oprindeligt skal spille.

Jeg er selv lige gået over til, at bruge to fronthøjttalere uden center og NAD M15'eren gør et fint stykke arbejde med, at mixe centerkanalen ind i fronterne, men jeg har aldrig hørt et system der ikke får et dynamik tab på denne konto.

Der er mange fordele ved, at få en decideret centerhøjttaler.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Juiceren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2013 kl. 08:07

Selvfølgelig kan du ændre i XBMC...

Gå ind under system, og derefter indstillinger....under indstillinger går du til system mappen, og vælger lydudgang,  der finder du højttaler konfiguration og sætter den til 2.0

Imens du er i lydudgang mappen så gå ned til den der hedder enhed til lydudgang og vælg wasapi så det er din forstærkers dac der er i brug og ikk din Mac Wink

Så sku der ske ting og sager ......nu sku det vist lykkedes...og jo er sikker på din forstærker ka afspille stereo......bare gå væk fra surround indstillingerne ....

Jeg prøver lige at kigge ekstra godt efter (indrømmet, det gik lidt hurtigt den anden dag), du lyder til at være sikker i din sag ;) 

Vender tilbage med mine erfaringer!

Iron Man: 
Ja jeg ville godt nok også foretrække en center, men der er ikke plads pt. og den bliver svær at overtale damen til når det kommer til at se så klodset ud som det står nu.

Redigeret af Juiceren - 30-Januar-2013 kl. 08:08
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Juiceren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2013 kl. 08:13
Så fik jeg rodet lidt med det i går aftes, og "fejlen" bestod i at jeg i XBMC havde valgt 2.1 som højtaler setting.
Den er nu sat til 2.0, og så kan jeg vælge Stereo. Dog er Stereo ikke muligt når man trykker igennem på "Movie" knappen, men på Music knappen kommer den frem, og det ser ikke ud som om det har noget at sige at det er en "Music" knap. 

Jeg ender jo med at blive habil til dette :) Tak for hjælpen allesammen! 
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hindsberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2013 kl. 17:52

Super......man lærer lidt hver gang man piller på ens elektronik Wink

Go førnøjelse 

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu