recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forbedring af Pre-out/Main-in på NAD M3
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forbedring af Pre-out/Main-in på NAD M3

Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2013 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

jeg har fjernet de indlæg hvor der var farverigt sprogbrug, eller citeret farverigt sprogbrug.
Det er fint at være uening men hold lige kammertonen.

Clap

Enig.

Når man spørger folk på et forum risikerer man jo at blive modsagt.

Det giver ikke ret til at bruge grimme ord.Wink
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2013 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Jeg tror hr. Strandvasker og Klaus har misforstået noget. Når man lytter kabler, er det ikke noget man bare gør på 5 min med bind for øjnene. Det er noget der sker over en periode på 14 dage 3 uger, hvor man lytter en masse på det musik man kender, og notere sig sine indtryk, så skifter man tilbage og kører igen med de gamle i en periode.
Der er ingen der siger det behøver være test på 5 minutter.

Lad os sige du vil lave en blindtest af strømkabler. Du indkøber 10 meter fancy kabel og går på jagt i harald nyborg efter 10 meter billigt kabel der har samme tykkelse, samme vægt og samme bøjelighed som det fancy kabel. 

Klip begge kabler op i fem stk af 2 meter. Træk identiske kabelstrømper om de 10 stykker kabel og montér identiske stik på hele molevitten. Nu har du 10 stk 2 meter powerkabel der alle ser ens ud, føles ens, vejer det samme og har samme bøjelighed. Forlad rummet og lad din kone blande grundigt rundt på bunken med kabler, rent faktisk kan du bare lade dem ligge og flyde på spisebordet så skal hun nok blande dem helt automatisk når hun bliver træt af dit rod. Wink

Anyway, du har nu 10 stk strømkabler hvor du kun ved at 5 er gode og 5 er dårlige, men du aner ikke hvilke der er hvad. Brug nu det næste halve år (eller hvor længe du har lyst) på at lytte dig frem til hvilke 5 der er de gode og hvilke 5 der er de dårlige. Når du en dag har truffet endelig afgørelse og sorteret kablerne i en god bunke og en dårlig bunke skræller du kabelsokkerne af og får svaret på om du i virkeligheden kunne høre forskel eller om det hele bare var noget du bildte dig ind.

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Men er du villig til at overbevise mig om at du kan høre forskel?
Det er der vel ingen der kan, det kræver vel, at man selv kan høre en forskel.

Nope. Hvis du kan demonstere overfor Klaus at du har evnen til at høre hvilket kabel han har sat til dit anlæg så kan hverken han eller nogen anden benægte at du har den evne. Det er ikke vigtigt om Klaus også kan høre det eller ej. Hvis du i en blindtest hvor du ikke har andre hjælpemidler end dine ører kan høre en forskel så ER forskellen ganske virkelig og hørbar, også selv om andre måske ikke har lige så god hørelse som dig.

Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Hehe det skaber altid en ekstrem uenighed, når kabler kommer på banen.
Sådan er det altid når religion og videnskab mødes. 
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Oktober-2008
Point: 713
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2013 kl. 14:06
Lige præcis strømkabler har jeg ikke kunne høre forskel.

Har kun oplevet forskellen på analoge phonokabler samt coax. Og i øjeblikket leger jeg lidt med ht kabler. Hvis vi kigger på materialer, så leder hhv. Sølv og kobber ikke ens, og det giver altså forskelle i det analoge domæne
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2013 kl. 14:27
Undskyld forrige tomme post...

Hvis nu man skal se såden lidt nøgternt på det, så prøv at find et billede af indmaden i den der NAD m3 (som iøvrigt ligner en fed forstærkerSmile), jeg har klippet noget ud her:

Hvad sker der med signalet når det kommer ind i forstærkeren? Jo det bliver kørt på en print plade, sikkert lavet i et helt standard kobber materiale, som kan købes hos de fleste PCB fabrikanter. Det er derfor måske lidt utopisk at tro at et kabel til 1500 kr eksternt gør nogen forskel når designet inde i forstærkeren er som det er. 
Jeg har selv altid brugt bøjler, netop fordi de giver den korteste signalvej og derved mindst indstråling. Det er klart at hvis du har 2m uskærmet kabel, så får du problemer. Men tænk lige over hvor kraftigt signalet faktisk er her. Vi taler måske 5v pp ved normal lytte voulumen. Der skal dælme meget indstråling til på 1,5cm for at det overhovedet skal kunne registreres i støjgulvet. 

Jeg ved det ikke med sikkerhed, for jeg kender ikke NADs design, men jeg mener ikke min påstand er helt forkert og synes man skal have det med i overvejelserne. 
Det samme gør sig gældende (måske i lidt tydligere grad) når folk køber guld power kabler til en forstærker. Som om det hjælper på de 50 m billig installations kabel der løber fra El-tavlen i huset, til stik udtaget i stuen.

Jeg tror de fleste er enige. Køb ikke signal kabler til 1500 kr, men nogle til 300 kr måske. Jeg har aldrig prøvet at lytte på billige 25kr signal kabler. Jeg tvivler faktisk på om jeg kan høre forskel, men 300kr er ikke alverden, så jeg tager ikke chancen. Jeg ville være tryg ved at bruge bøjler i det setup trådstarter har (som i øvrigt er ret fedtWink)
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2013 kl. 14:30
Lækkert sagligt indlæg Antilles, netop også sådan jeg selv antager tingene, lidt videnskabligt. Det jo lidt det samme med højttalere, tror til tider folk ville få et chok, hvis de så hvilke kabler der er internt - selv oppe i større prislag.

Når der internt i tingene ikke er bedre dele, så det jo lidt åndssvagt at bruge voldsomme beløb udenom. :)
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2013 kl. 18:04

Lige præcis strømkabler har jeg ikke kunne høre forskel.

Har kun oplevet forskellen på analoge phonokabler samt coax. Og i øjeblikket leger jeg lidt med ht kabler.
Så lav kabelsokfinten på signalkabler eller højttalerkabler i stedet og efterprøv om du kan høre forskel der.

Hvis vi kigger på materialer, så leder hhv. Sølv og kobber ikke ens, og det giver altså forskelle i det analoge domæne
Forskellen på kobber og sølvs ledningsevne ligger i milliardendedele af ohm på en meters kabel, den ene er 1.59×10−8 og den anden er 1.68×10−8 ohm pr. meter. Vi snakker en forskel ude på 10−9 af en ohm.

I betragtning af at signalet til dine højttalerkabler kommer fra nogle halvfesne lodninger på en tynd printbane (det Antilles illustrerer) og i højttaleren ryger først gennem noget tynd elekronikledning, så en gang spoler og kondensatorer og endelig skal formidles gennem en ikke alt for følsom papmembran, så skal du ikke bilde mig ind at den smule forskel i højttalerkablets ledningsevne giver en hørbar forskel.

Glem alt teoribavlet og undersøg om du rent faktisk kan HØRE den forskel du mener bør være der, og med HØRE mener jeg som sædvanligt ved at udelukke at du bruger andet end ørerne til at opdage forskellen med. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2013 kl. 19:20
Oprindeligt skrevet af antilles antilles skrev:

Jeg har selv altid brugt bøjler, netop fordi de giver den korteste signalvej og derved mindst indstråling. Det er klart at hvis du har 2m uskærmet kabel, så får du problemer. Men tænk lige over hvor kraftigt signalet faktisk er her. Vi taler måske 5v pp ved normal lytte voulumen. Der skal dælme meget indstråling til på 1,5cm for at det overhovedet skal kunne registreres i støjgulvet.

1,5 cm er en ganske pæn antenne til eksempelvis mobilelfonifrekvenser og signalet mellem for- og effekt-forstærker er næppe meget over 0,5 volt peak to peak ved normal lytning.

Det der gør forskellen er at udgangsimpedansen på forforstærkerdelen er lav og den "æder" dermed næsten al den indstrålede støj, med mindre at det er alt for voldsomt.

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar Side  <1 345

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu