recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forbere lyden med lidt bedre højtalerkabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForbere lyden med lidt bedre højtalerkabel

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Direkte link til dette indlæg Emne: Forbere lyden med lidt bedre højtalerkabel
    Sendt: 24-April-2010 kl. 01:05
Jeg har købt et Sony HTP-718DW surround anlæg og der er der ikke 5 men 6 passive højtaler, til fronten er der 3x3 meter og til baghøjtalerne er der 2x 8 meter (25 meter) til subben som også er passiv,forestiller jeg mig at der også er 3 meter så derfor skal jeg have ca 30 meter højtalerkabel ialt, men hvad vil i anbefale ?synes at 500kr er er alt for meget men vil gerne forbedre lyden med  noget lidt bedre højtalerkabel end det der som standard er med anlægget:
 
Signalkabel,hdmikabel som jeg b.la kan få hos av-connection odense,hvor ca 10 meter godt Hdmi kabel koster ca 250kr, hos hifiklubben koster argon ca 1000kr også for 10 meter,så jeg køber nok mine hdmi kabler hos av-connection,for priserne er yderst rimelig.
 
Min fladskærm er iøvrigt en Panasonic TX-PG20E.
 
 
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 07:01
HDMI kabler overfører digitalt, så her vil der ikke være forskel bare det virker. Med et kabel på 10 m kan man være uheldig og de billige kabler virker ikke, men så må bare få det byttet.
 
Mht. højtalerkabler, så kunne Harald Nyborg være en mulkighed: http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp?n=10&Produkt=h%F8jttalerkabel 
Så må du undersøge, hvor tykke kabler dine stik understøtter.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 12:05
Det er så lige akkurat ikke nok, da jeg renger med at skal have over 25 meter...... prisen må godt være over 200kr men ikke 500kr det for meget

Redigeret af gasolin - 24-April-2010 kl. 12:10
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Det er så lige akkurat ikke nok, da jeg renger med at skal have over 25 meter...... prisen må godt være over 200kr men ikke 500kr det for meget

Huh?

Hvis 25 meter ikke er nok, køber man to ruller.

Og hvorfra får du 500,-? Den dyreste rulle på siden koster 129,-, så du skal faktisk op på 4 ruller for at nå 500,-.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 12:23
Så kan du købe 2 pakker. Hos Harald koster 25 m 2,5mm2 129 kr. Samme kvalitet hos AV-kabels koster 10 pr m. Dvs. 28 m er 280 plus porto, hvor du giver 258 for 2x25 m hos Harald.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 12:50
Jeg for de 500kr fra at jeg synes at ofre 500kr er for meget på noget højtaler kabel, til et anlæg der koster under 4000kr normalt og som jeg købte i bilka til 1999kr (det lyder godt, har en behalig lyd og forstærkeren er kraftig) og jeg køber ikke 50 meter når jeg kun skal have ca 30 meter, har så meget andet kabel i diverse længder men bare ikke ca 30 meter ens kabel og det skal det være, lige som de 5 højtaleren i et surround skal være ens for at få så god lyd som muligt.
 
(forstår ikke dem der har et surround anlæg med forskelle højtaler for og bag, forskellige mærker,modeller) 
 
Selve anlægget(flytter den 28-4 og for først opstillet anlægget den dag) har en diskant der ikke er agressiv og høj som mange billige surround anlæg, en neutral mellemtone og bassen virker til at være neutral og samtidig dyb, men aldrig for svag eller for kraftig. Synes lyden generalt er neutral ikke mørk men heller ikke lys lydkarakteristik.
 
Den lyd vil jeg godt bevare, så jeg vil ikke købe noget der påvirker lyden negativt. 


Redigeret af gasolin - 24-April-2010 kl. 13:00
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

 
(forstår ikke dem der har et surround anlæg med forskelle højtaler for og bag, forskellige mærker,modeller) 
Det er ikke altid at man har plads til 4 gulv højtaler Wink
 
Nu kommer det meste af lyden ud af fronterne og køber man højtaler i samme serie, så lyder de tit meget ens, så det er ikke noget problem.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

jeg køber ikke 50 meter når jeg kun skal have ca 30 meter,

Jamen, så finder du da bare et andet sted, der sælger samme kvalitet i metermål til den dobbelte pris pr. meter.

Så kan du bagefter tænke lidt over, hvor smart du har været.


Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 13:27
Ikke for at fornærme dig, men til det anlæg, vil du ikke kunne høre forskel om du så brugte 5 forskellige højttalerkabler Wink

Find noget 1,5 - 2,5 mm2 ledning, til billigst mulig pris. Jem og Fix har også noget billigt højttalerkabel.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 15:15
Pallec jeg vil gerne have noget lidt bedre højtaler kabel, fordi noget af det der ofres mindst på(er det svageste led ) i et billigt surround anlæg, er højtalerkablet.

Redigeret af gasolin - 24-April-2010 kl. 15:16
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 15:39

Man skal altså op i en helt anden liga før man kan høre forskel på kabler. Du får bedre lyd hvis kabel pengene bruges på et dyre anlæg.

Brug almindelig lampeledning. Der er en brun og en blå ledning. Det er klart mere vigtigt at man ikke fasevender højtalerne i et surroundanlæg.
 
PS. jeg har forskellig center, front, subwoofer og baghøjtaler. De spiller fantastisk sammen.
 
Center er monteret med Harald Nyborg kabel, Front er monteret med noget fancy 4 polet højtalerkabel, subwooferen er aktiv og baghøjtalerne er monteret med lampeledning.
 
Skulle lige hilse og sige at min anlæg sparker røv. Det er i hvert fald ikke kabler jeg tænker på når musikken spiller.Tongue
 
Selv fruen er begyndt at vrænge på næsen af andres anlæg.Wink
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Pallec jeg vil gerne have noget lidt bedre højtaler kabel, fordi noget af det der ofres mindst på(er det svageste led ) i et billigt surround anlæg, er højtalerkablet.

Skal vi lige opsummere:
 - du vil gerne have noget bedre højttalerkabel.
 - du vil gerne betale 7 kr/m.
 - du vil ikke betale 17 kr/m.
 - du vil ikke købe i hele ruller, for så skal du smide væk.

Du er altså i gang med at gøre livet rigtigt svært for dig selv. I den prisklasse, du ønsker, kan det blive svært at finde højttalerkabel, der udmærker sig ved andre gode egenskaber end et stort kobbertværsnit. Den slags kabel køber du billigst i hele ruller.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu