recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forbinde soundbar,, Streaming og projektor.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forbinde soundbar,, Streaming og projektor.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Niels Chr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 176
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Niels Chr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forbinde soundbar,, Streaming og projektor.
    Sendt: 26-Januar-2022 kl. 23:22
Hej jeg har et aktivitetsrum hvor jeg har placeret projektor (med hdmi indgang) på bagvæggen over sofa. Under lærrede placere jeg en 5.1 soundbar som har trådløse baghøjtalere og trådløs sub, dvs relativt nemt at sætte op blot de får strøm.
Til at levere indhold til projektor og lyd har jeg en Nokia 8000 Google TV boks.
Jeg tænker om der er nogen her i Forum som kan rådgive lidt i forhold til tilslutninger.
Der er relativt langt fra bagvæggen (projektor) langs loft, vægge og rundt om dørkarme m.m. Før jeg kan komme til soundbar under lærred - jeg måler det til ca 13 meter, og praksis vil det nok kræve 15 meter.

Jeg tænker umiddelbart at det vil være forkert at forsøge at få hdmi over- det vil både være et dyrt kanel og også relativt tykt / synligt - soundbar er en jbl 5.1 fra 2018, så ikke nyeste hdmi mm.
Jeg tænker derfor at placere nokia boksen lige ved siden af projektor med et kort (1m) hdmi kabel til at forbinde de 2.
Mit spørgsmål til jer angår primært lyden. Skal jeg:
1. tilslutte med et langt toslink på 15 meter
2. blot forbinde lyd via Bluetooth (nokia kan tilslutte en højtaler over bt og højtaler kan bruge det som source)
3. Anvende et 15 m hdmi kabel og placere Nokia boks ved siden af soundbar.
4. Forsøge noget andet.

Umiddelbart er det jo oplagt at bruge bt, da jeg så helt undgår kabler mellem bag/front.
Er det en skidt ide, og kan bt overhoved bære et 5.1 Dolby signal fra F.eks. Netflix, Disney eller ligne.

Jeg testede toslink med et kort kabel, og her justere nokia boksen desværre ikke soundbarens lydstyrke.(man kan god skrue op/ned, men soundbar niveau ændres ikke og i praksis skal man justere begge steder. Med bt styre nokia soundbarens lydstyrke. Det er jo en klar fordel at styrken ikke justeres uafhængigt på de 2 enheder…
Så set i det lys har bt en fordel, og så et. T jo også gratis da jeg ikke skal købe kabel.

Hvis i anbefaler toslink, er 15 meter så et problem for et `billigt` optisk kabel ?. Ved hdmi på 15 meter kan der jo være stor forskel på om det virker stabilt.
Side note: huset udlejes og derfor er stabilitet og easy of use også parametere som er vigtige.



Redigeret af Niels Chr - 27-Januar-2022 kl. 00:04
Til top
Niels Chr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 176
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Niels Chr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2022 kl. 00:07
Ja beklager, men jeg kunne måske have ulejliget mig med at Google først. Kan se at bt kun understøtter 2 Chanel…
.Da jeg primært skal bruge til film, og højtaler er 5.1 så virker det ikke som et oplagt valg at forbi de via BT
Toslink eller hdmi virker mere det rigtige.
Har jeg overset noget, og længden taget i betragtning bør jeg vel bruge toslink.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2022 kl. 06:18
hdmi kablet skal blot være af optiske udgaver.  

Så bliver det ikke tykt  og virker 
Til top
Dammeren Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dammeren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2022 kl. 18:42
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

hdmi kablet skal blot være af optiske udgaver.  

Så bliver det ikke tykt  og virker 

Enig…jeg havde selv brug for et på 15m og købte dette:
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu