recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fordel ved DVI/HDMI fremfor VGA
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFordel ved DVI/HDMI fremfor VGA

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Gooferen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 505
Direkte link til dette indlæg Emne: Fordel ved DVI/HDMI fremfor VGA
    Sendt: 01-Maj-2006 kl. 08:55

Hey

Da jeg snart får samsungs LE32R71B hjem, vil jeg høre om der er nogen fordel ved at benytte DVI fremfor VGA, når man skal overføre billedet fra sin PC, er der overhovedet nogen synlig forskel?

Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 842
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2006 kl. 08:59

Der bør ikke være forskel i kvaliteten, så frem du ikke har nogle støjkilder, der kan genere det analoge signal. F.eks. ved at trække et 20 meter VGA-kabel, bagved din vaskemaskine og komfur.

Grunden til du skal have et digitalt signal for det er HD-redy, er udelukkende pga af nogle regler omkring kopibeskyttelse. Det har intet med kvaliteten at gøre.

Hvis folk siger der er forskel, er det 100% fordi miljøet det er i, er for belastet til et analogt signal. Der bør ikke være forskel.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2006 kl. 09:59

Oki, det tænkte jeg nok. Jeg har min computer stående under tv'et med ca 30 cm afstand og det eneste støj må være de ledninger der går ud fra computeren til andet udstyr.. tak for hjælpen :)

Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2006 kl. 10:08

Der må jeg godtnok erklære mig noget uenig. Ikke fordi jeg skal starte en religionsdebat, men jeg har gjort mig nogle erfaringer med mit nyindkøbte Hyundai Q321 LCD TV.

Ved VGA tilslutning kan skærmen ikke køre i panelets native opløsning, dvs. der foretages både en skalering og en konvertering x2 fra digitalt til analogt til digitalt. Der er generelt dårligere farver og mere slør på billedet, som dog stadig ser firnuftigt ud og man kan stadig læse alm. tekst på desktoppen.

Ved tilslutning til DVI porten (mit tv har ikke HDMI, men DVI-D, hvilket blot betyder at jeg skal trække lyden til TV'et seperat) skifter grafikkortet selv til den optimale opløsning 1360 x 768, skærmen slukker for 6 pixelrækker og billedet står knivskarpt uden antydning af støj og med fantastisk flotte farver.

Ud over det er det også korrekt at der kræves en digital tilslutning for at anvende rettighedsbeskyttet indhold, men såvidt jeg ved kommer det først med Windows Vista.

Så mit budskab er altså at med anvendelse af digitale tilslutninger undgår man indtil flere konverteringer og dermed forringes signalet ikke i samme grad.

Med venlig hilsen

Henrik Badsted

Til top
povlhp Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 27-April-2006
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2006 kl. 11:47
Samsung R7x understøtter kun 1360x768 fra VGA stikket. Ikke fra HDMI stikket der er reserveret til 720p / 1080i / 1080p.

Men om det kan betale sig at køre HDMI kabel fra computeren (mindre stik) frem til TV og lave om der til VGA igen, det ved jeg ikke.
Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2006 kl. 11:54

Når det forholder sig sådan, så er jeg enig med povlhp, da det er i konverteringen, at det største tab findes.

Jeg mener endda at have læst at DVI skulle være mere påvirkeligt overfor lange kabler end VGA.

Med venlig hilsen

Henrik Badsted

PS. Jeg mener, at der er nogle grafik kort på vej med HDMI udgang. Det var måske noget? Du undgår ikke skalering i TV'et, men 'mister' 2 x konvertering.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2006 kl. 12:46

Men vil der være problemer med at fører signalet fra computeren gennem dvi og ind i tv'ets hdmi port på det omtalte tv samsung LE32R72B?

Nogen der har erfaringer med det?

Skal dvi porten indeholde noget specielt?

Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2006 kl. 12:54

Jeg har ikke selv prøvet det, men der findes DVI - HDMI kabler, f.eks. her:

http://www.av-connection.com/Functions/ProductView.asp?Group ID=74&ClassID=167

Med venlig hilsen

Henrik Badsted

PS. Det der står i artiklen om farver, kontrast og skarphed kan jeg fuldt ud tilslutte mig.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2006 kl. 13:59
Hvad for et grafikkort har du henrik, når du overføre billedet til fjernsynet gennem dvi'en?
Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2006 kl. 14:13

De fleste grafikkort i dag har DVI output. Jeg har to maskiner, den ene har et onboard Nvidia GeForce 6150 grafikkort med DVI-D udgang, den anden har et ældre Nvidia GeForce 5600 grafikkort. Begge skifter til 1360 x 768 opløsning, når de kobles på fjernsynet.

Det skal lige sige at der også er ulemper, da BIOS opløsningen ikke er understøttet af mit TV, dvs. går der noget galt ved boot af maskinen, så skal jeg ha' fat i en anden skærm, men det er til at leve med.

Med venlig hilsen

Henrik Badsted

PS. Grafikkort med HDMI:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=201096

Redigeret af Badsted - 01-Maj-2006 kl. 14:16
Til top
povlhp Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 27-April-2006
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2006 kl. 15:39
Goofer, hvis du kører signalet ind i TV'ets HDMI indgang, så kan du kun køre 4 opløsninger:

NTSC
PAL
720p
1080i

Alle disse opløsninger medfører en del skalering, og vil ikke se godt ud. Du bør derfor konvertere DVI kablet om til VGA med et simpelt stik, og køre 1360x768 i stedet (det tætteste på native opløsning du kan komme.)
Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2006 kl. 15:45

Oprindeligt skrevet af povlhp povlhp skrev:

Du bør derfor konvertere DVI kablet om til VGA med et simpelt stik, og køre 1360x768 i stedet (det tætteste på native opløsning du kan komme.)

Jeg forstår ikke, hvordan du vil gøre dette med mindre du anvender en DVI-I udgang, hvor de analoge signaler også føres. Men så kan man ligesågodt køre rent VGA, da kabellængden ikke var mere end 1 meter.

Så hvis jeg forstår dig ret, så taler du om kabler og deres tilslutninger, hvorimod jeg har diskuteret signalets type (analogt - digitalt). Der er mig bekendt ikke nogen mulighed for at koble en digital udgang på en analog indgang.

Og bortset fra det, er jeg enig med dig i at det vigtigste er at undgå skalering mere end ét sted, i dette tilfælde i computeren.

Med venlig hilsen

Henrik Badsted

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu