recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fordeling af internet i huset
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fordeling af internet i huset

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
SuneKeller Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SuneKeller Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2014 kl. 12:23
Hvis det var mig, så ville koble alle mine "faste" enheder (AppleTv, Reciever m.m.) på nettet via en kablet forbindelse. Med kablet mener jeg kablet fra routeren og ikke kablet fra en evt. extender.

Man har i dag typisk mange så forskellige mobile enheder (telefoner, tablets, bærbare pc'ere m.m.), at ens Wi-Fi er rigeligt belastet af dette. Derfor synes jeg at man bør kable alt hvad der kan kables (dvs. de ting der er stationære). Skal man eksempelvis streame film eller lignende så er den kablede forbindelse klart at foretrække.

Jeg synes du skal få et netværksstik i stuen ved dine enheder eller få lavet et telefonstik der (som andre har skrevet). På denne måde vil du ikke "fylde" dit Wi-Fi med "ikke-mobile" enheder. Netværksstikket er selvfølgelig den "pæneste" løsning da du slipper for at have routeren i stuen.

Extender løsningen vil i praksis betyder at alle enheder i huset benytter det samme trådløse netværk og du vil få langt bedre performance med den kablede løsning.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2014 kl. 12:31
Når du har fået købt et nyt hus formoder jeg du skal til at lave lidt om hen af vejen (Males/tapeseres) Jeg ville tænke en færdig løsning ind i helheden.

0,5. GLEM trådløse extendere eller powerline, de er alt for ustabile.
1. Træk et netværkskabel fra din router/modem til et kommende samlingspunkt (X felt)
2. Træk kabler til ALT stationært udstyr fra X feltet.
3. Træk kabler ud til 1 eller 2 steder hvor det ville være optimalt at opsætte trådløse accesspoints (Kan være samme steder som noget af dit stationære udstyr.
4. Køb en fornuftig gigabit switch og et/et par fornuftige accesspoints og sæt op i dit hus.
5. Læn dig tilbage og nyd et solidt og stabilt netværk mange år ud i fremtiden.

Mvh BS
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1235
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2014 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Når du har fået købt et nyt hus formoder jeg du skal til at lave lidt om hen af vejen (Males/tapeseres) Jeg ville tænke en færdig løsning ind i helheden.

1. Træk et netværkskabel fra din router/modem til et kommende samlingspunkt (X felt)
2. Træk kabler til ALT stationært udstyr fra X feltet.
3. Træk kabler ud til 1 eller 2 steder hvor det ville være optimalt at opsætte trådløse accesspoints (Kan være samme steder som noget af dit stationære udstyr.
4. Køb en fornuftig gigabit switch og et/et par fornuftige accesspoints og sæt op i dit hus.
5. Læn dig tilbage og nyd et solidt og stabilt netværk mange år ud i fremtiden.

Mvh BS

Clap
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2014 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

.... etc etc

Mvh BS

Clap

Clap
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Sivasli_ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-September-2008
Point: 88
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sivasli_ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2014 kl. 15:41
OK, jeg kan næsten fornemme at det der med extender osv ikke lige er det fedeste.

Jeg må hjem og rode i loftet for at finde hoved og hale i hvad han har lavet..

Han har umiddelbart flyttet tlf stik i et andet rum, men om kablet derfra er ført op i loftet aner jeg ikke. Ellers ville jeg have placeret routeren på loftet..

Tak for alle inputs..

p.s. hvis der er nogen der vil/kan lave det for mig, kan vi evt. aftale nærmere :-))
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5330
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2014 kl. 15:58
Oprindeligt skrevet af Sivasli_ Sivasli_ skrev:

p.s. hvis der er nogen der vil/kan lave det for mig, kan vi evt. aftale nærmere :-))
Så skal du nok lige antyde hvor i landet du bor.  Smile

Mvh. JørgenT
Til top
Sivasli_ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-September-2008
Point: 88
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sivasli_ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2014 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Sivasli_ Sivasli_ skrev:

Så skal du nok lige antyde hvor i landet du bor.  Smile

Mvh. JørgenT

Hov - selvfølgelig..

Bor i Storkøbenhavn :-)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19650
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2014 kl. 22:50
Gør dig selv den tjeneste at træk et kabel. Eller betal dig fra det.

Men, overvej først, hvor du vil have din router til at stå, den skal vel dække hele huset med det trådløse signal?

Og skal du i det hele taget have internet via telefonstikket - hvad med fiber?

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Steffen32 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2006
Sted: Hadsten Denmark
Point: 771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steffen32 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2014 kl. 23:38
Jeg har prøvet en del trådløse extendere efterhånden. De giver altid problemer. Det taber ofte signalet eller mister indstillinger m.m. Så kan det være et bøvl at få dem på spøret igen. Sørg for at kable så meget som muligt. Som en tidligere skrev, er det en fornuftig løsning, at bruge lidt penge på det her og nu, og så nyde at det kører stabilt mange år frem.
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2006
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 10:31
Som andre skriver bør du trækker kabler. Det er en investering som du bliver glad for i mange år frem.

Vi renoverede selv hus i 2010, hvor jeg fik sat netstik op i alle rum og er ubetinget en af de bedste investeringer i forhold til hvor meget det bliver benyttet i det daglige.

Find et sted, hvor dit internet kommer ind og få derefter trukket kabler dertil og lav et lille mini krydsfelt, hvor du kan fordele signalet fra. Når du først har kabel ud til flere rum giver det dig også langt større frihed til at udvide et trådløst netværk hen ad vejen med flere acesspunkter såfremt det bliver nødvendigt.

Sæt kabel på alle faste installationer som mediecenter, tv, spilkonsoller etc, så du er sikker på det kommer til at køre 100% stabilt.

Det koster lidt, men det er en investering som kommer til at give glæde og holde mange år fremover. Hvis ikke selv du kan, så kontakt en elektriker.

Redigeret af tobywan - 29-August-2014 kl. 11:01
Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 11:34
Jeg har et 128m2 stort vinkelhus, (med fladt tag).
Min routere, severe, switch og fiberboks er placeret i hjørnet af vinklen. Det har den ulemper at netop min router, selvom det er den bedste Asus RT-N66), ikke kan få signalet helt ud i vinkelerne i en ordentlig kvalitet.
Fordi det aldrig er nemt at trække kabler, og slet ikke når man i mit tilfælde ikke har noget loftrum, så har jeg i stedet trukket et kabel på ydersiden af huset, og ned igennem den ene vinkel. Her fører jeg så kablet ind direkte i et værelse, hvor jeg har bygget et skab og placeret en switch i. Dvs. der er kablet Gigabit net til switchen, og switchen er selvfølgelig også Gigabit.

Denne switch er samling for kablet net i den vinkel, men den skal også tilsluttes en ekstra AP (Access Point). Og dermed kan jeg opretholde et kraftigt trådløst signal i den ende af huset. 

Ligeledes i den anden vinkel, har jeg trukket et kabel. Heldigvis kunne jeg i dette tilffælde bruge et rør, som tidligere ejer har fået lagt i gulvet, til noget højtalere af en art. Så det er trukket inde i huset.
For ende af dette kabel sidder endnu en switch, som også der er samlingspunkt. Og såfremt jeg føler et behov for det, så kan jeg også opsætte en AP der.

Fordelen ved at føre det ud på den måde, og opsætte en switch er, at jeg har alle muligheder fra disse switche. Jeg kan opsætte APére, eller kable videre derfra. Samtidig er Switchene placeret strategisk, så det passer med, at der står udstyr i nærheden, som er forbundet med kabel, eksemplevis computere, PS3/4ere, TV (smart) osv.
De trådløse enheder, (mobiltelefon, tablets osv), er jo ligeglad med, hvilken AP de tilslutter sig. De vil tilslutte sig den kraftigeste. Så når jeg tager min mobil med fra den ene ende af vinklen til den anden, så vil min mobiltelefon automatisk skifte AP, alt afhængig af signalets styrke.

Her er en hurtig simpel tegning af det. De røde streger er kabler. 3 stk i alt. Håber du kan se ideen med det. Jeg mener selv, at det er den mest optimale måde at gøre det på, i mit tilfælde, når man ikke har et loftrum hvorfra man kan trække kabler direkte fra samlingspunkt og ud i de respektive værelser.

Til top
Kjeldbjerg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-Februar-2004
Sted: Middelfart, DK
Point: 257
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kjeldbjerg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 12:32
Kandersen, har du gjort noget for at frostsikre det kabel der løber udvendigt?
Win if you can, lose if you must, but always cheat
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu