recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forebygge lynnedslag?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForebygge lynnedslag?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
JPED Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Emne: Forebygge lynnedslag?
    Sendt: 11-Juni-2007 kl. 22:21

Som bekendt er lyn og elektronik ikke den bedste blanding. Her på egnen havde vi fornyligt en ordentlig omgang tordenvejr, og det resulterede i at mange har måttet udskifte fladskærme, pc osv.

MIt spørgsmål er om der er noget man kan gøre (udover at hive stikket ud) for at forhindre at ens efterhånden store arsenal af elektronisk udstyr bliver påvirket af tordenvejr. Det er jo ikke altid at man er hjemme, og kan hive stikket ud.

Mvh

JPED

Til top
Tubii Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Oktober-2006
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2007 kl. 23:41

En ups skulle vel være nok.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2007 kl. 01:23

Oprindeligt skrevet af JPED JPED skrev:

MIt spørgsmål er om der er noget man kan gøre (udover at hive stikket ud) for at forhindre at ens efterhånden store arsenal af elektronisk udstyr bliver påvirket af tordenvejr. Det er jo ikke altid at man er hjemme, og kan hive stikket ud.

Det kommer an på, om det er et lynnedslag i og omkring hjemmet, eller "bare" et lynnedslag i byen.

Et lynnedslag i og omkring hjemmet vil kunne ramme hårdt - uanset hvordan i sikrer jer.

Men hvis du tænker på spændingshop på lysnettet (el-nettet) o.lign. så kunne en UPS måske hjælpe (som allerede foreslået). Dernæst skal i have fokus på hvad der iøvrigt har fat i omverdenen, det kunne være en antenne eller kabel-TV. Man kan sikre sig mod overspænding her også, men ikke mod egentlige lynnedslag.

Den billigste sikring er nok i virkeligheden en god forsikring. Altså overfor selve udstyret - jeg er godt klar over at den ikke erstatter de uerstattelige ting hvis der f.eks. opstår brand.

/Lars

Redigeret af Lars - 12-Juni-2007 kl. 01:24
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
JPED Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-November-2005
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2007 kl. 07:06

Det er mest overspændig jeg er nervøs for. Direkte nedslag kan man ikke sikre sig mod.

Hvad er en ups?

Mvh

JPED

Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 30-November-2005
Point: 2048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2007 kl. 07:22
Oprindeligt skrevet af JPED JPED skrev:

Det er mest overspændig jeg er nervøs for. Direkte nedslag kan man ikke sikre sig mod.

Hvad er en ups?

Uninterruptible Power Supply

Til top
Pokerface Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-December-2003
Point: 1357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2007 kl. 07:34

Hej.

Jeg har gentagne gange hørt, at en god beskyttelse mod lynnedslag "ude i omegnen", skulle være at få skiftet sit gammeldags HFI-relæ i sikringsgruppen ud med et moderne HPFI-relæ... Dette nye relæ, skulle give en meget bedre beskyttelse mod fejlspændinger i el-nettet, og afbryder straks, hvis noget unormalt opserveres.

Mvh. Frede.

[COLOR=BLUE]TV: "Pana" TH-37PX70

Afspiller: "Pana" DMP-BD80
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3847
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2007 kl. 08:15

Firmaet Belkin producerer strømskinner af forskellige art hvor der er indbygget overspændingsbeskytter. Jeg har købt et 8-stik som også indeholder telefonstik og et 4 stik. De hedder SurgeMaster. Du kan se dem her : http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=80& Sort=Wanted&Parent=46&Soegeord=belkin+SurgeMaster

Jeg fik strømforsyningen brændt af i mit TV for 2 år siden og fandt derefter disse strømskinner - utolig at anlæg + recordere ikke også brændte af da de sad i samme strømstik/antenne.

Men det er en billig forsikring mod lynnedslag, og firmatet har en form for forsikring - dvs hvis dit apparat alligevel brænder af kan du få det erstattet af Belkin.

Redigeret af kim.t - 12-Juni-2007 kl. 08:16
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2007 kl. 08:36

Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Firmaet Belkin producerer strømskinner af forskellige art hvor der er indbygget overspændingsbeskytter.

Det ser fornuftigt ud. Sådan en må jeg hellere bestille.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2007 kl. 11:28

HPFI relæet har intet med (eller mod) lynnedslag at gøre. Den eneste fordel ved et nyere HPFI relæ er, at det ikke så nemt slår fra ved en induktiv spænding. Og det er lige præcis det sidste som er mest interessant eller skal vi sige, mest interessant at snakke om, for mange aner ikke hvad det er. Et direkte lynnedslag er ganske konkret. Der er tydelige tegn efter et sådan, (oftest brand). Det kan man kun forsøge at garderer sig imod ved brug af en lyn afleder, og ellers er det en håbløs opgave.

Induktiv spænding (som det også hedder i forsikrings regi), er spænding fra omkring liggende spændinger. F.eks et lynnedslag i nærheden der vil der være en enorm spænding i luften. Dette er en induktiv spænding.

Den er stort set umulig at gøre noget som helst ved induktiv spændinger. De kan komme fra alle steder (ikke bare lynnedslag, men oftest er det kun i forbindelse med lynnedslag at de er interessante, fordi der er tale om en så massiv spænding). Man kan evt. jorde sit elektriske ting i huset, og på den måde håbe at det hele suser i jorden. Men ikke alt er muligt at jorde, eller det er meget besværligt. F.eks et fladskærmstv skal man oftest ind i for at kunne få fat i stel forbindelsen.

En ups er også mulig at benytte til overspændinger. Men igen tager den ikke induktive spændinger medmindre de kommer i kablerne.

Der findes overspændingsventiler man kan montere i sin tavle, som tager overspændinger der kommer udefra. Men de funger kun, hvis overspændingen kommer i stikledningen. De monteres umiddelbart efter HPFI relæet.

Jeg har selv 2 gange været ude for, at alt udstyr, tv, stereo anlæg osv. er røget pga. induktive spændinger ved lynnedslag. Den sidste gang slog lynet ned få meter fra vinduet (og underboen som stod i sin terassedør og "nød" udsigten blev forbrændt på sine ben).
Begge gange kostede det forsikringsselskabet temmelig mange tusiende kroner, men KUN fordi jeg har det som man i forsikringsverden kalder for ´Udvidet elskade dækning´. Har man ikke dette, så er man ikke dækket af induktive spændinger.

Jeg kan kun bakke Lars og op sige, sørg for at have en god forsikring. At kæmpe mod lyndnedslag, det er en unfair kamp.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2007 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Men det er en billig forsikring mod lynnedslag, og firmatet har en form for forsikring - dvs hvis dit apparat alligevel brænder af kan du få det erstattet af Belkin.

Den forsikring vil jeg meget gerne se. Ved du om den findes online et sted?

Jeg har meget svært ved at se Belkin gå ind og erstatte pga. induktiv spænding. Du skal sandsynligvis på een eller anden måde redegøre for overspænding på ledningsnettet, og Belkins stikdåse derfor har fejlet (deres overspændingsventiler), og det vil de så erstatte. Men jeg er ret overbevist om, at de sikkert har et forbehold mod induktiv spændning, for der tror jeg simpelthen ikke den virker.

Til top
Circon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2005
Point: 299
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2007 kl. 11:49

Hej

Der er den bedste på marked.

http://www.mediamarkt.de/hb/ps/brennenstuhl/

Husk at skrue ned for lyden

Redigeret af Circon - 12-Juni-2007 kl. 11:50
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3847
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2007 kl. 12:28

Ved ikke om der kan findes noget på Belkin's hjemmeside, men generelt står der ved deres produkter : "This model comes with £25,000 Connected Equipment Warranty and our standard Lifetime Product Warranty. "

Hvis man søger efter "Belkin Connected Equipment Warranty" giver det nogle resultater.

Redigeret af kim.t - 12-Juni-2007 kl. 12:34
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu