recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forhindre Standby
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForhindre Standby

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 452
Direkte link til dette indlæg Emne: Forhindre Standby
    Sendt: 13-August-2008 kl. 22:48

Hej..

Jeg har været inde på noget lign. før, men har lige et spørgsmål:

Er det muligt at forhindre en anden computer på netværket i at gå i standby hvis den man bruger er tændt?

Mit problem er flg. Jeg bruger mediaportal tvserver og klienter. Når jeg sætter en af klienterne ud af standby har jeg fået den til at sende en magic packet der vækker serveren. Dette virker også ganske fint, men hvis jeg så feks. ser en film som ligger lokalt på klienten går tvserveren i standby igen efter de 5 min. jeg har sat den til. Hvis jeg ser tv eller andet indhold via serveren på klienten er der ingen problemer.

Men kan man på en eller anden måde nulstille den tæller på serveren der bestemmer hvornår den skal gå i standby fra klienten? Så kunne man jo bare sende kommandoen fra klienten en gang i minuttet eller noget lign.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2008 kl. 10:56

Hvis du alligevel ikke bruger serveren (når du altså bruger klienten), hvorfor må serveren så ikke gå på standby?

Jeg forstår ikke helt problemet. Du udnytter jo netop standby som det skal udnyttes, omend at 5 minutter måske ikke er meget. Men det må du jo så kunne rette på, hvis det er det du vil.

Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2008 kl. 11:18

Det der er problemet er at når feks. en film som IKKE ligger på serveren er færdig så fryser mediaportal fordi den ikke kan komme i kontakt med serveren da den jo går i standby efter de 5 min. Og så er den eneste mulighed enten at bevæge sig ind i stuen hvor serveren står og tænde den manuelt eller også at tvinge mediaportal til at lukke og så sende en magic packet fra klienten for at starte serveren igen.

Men ville jo gerne have at så snart at en klient var tændt så skulle serveren også altid være tændt. Og når ingen klienter var tændt skulle serveren gå i standby.

Det må næsten kunne lade sig gør at sende en eller anden kommando til serveren om at den ikke må gå i standby så længe en klient er tændt...

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2008 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af stefanb stefanb skrev:

Det der er problemet er at når feks. en film som IKKE ligger på serveren er færdig så fryser mediaportal fordi den ikke kan komme i kontakt med serveren da den jo går i standby efter de 5 min. Og så er den eneste mulighed enten at bevæge sig ind i stuen hvor serveren står og tænde den manuelt eller også at tvinge mediaportal til at lukke og så sende en magic packet fra klienten for at starte serveren igen.

Altså, hvis klienten (vi kalder det klient for god ordens skyld nu), ikke benytter serveren, så er det da ganske naturligt, at denne går i standby. Der er i princippet ingen grund til at serveren står og "spiller" med, når den ikke er i brug.

Hvis du ikke kan "vække" serveren fra klienten, når du skal bruge den, så må det efter min opfattelse være en fejl i programmet, eller så har udvikleren helt misforstået ideen med det at bruge klient/server del.

Men ville jo gerne have at så snart at en klient var tændt så skulle serveren også altid være tændt. Og når ingen klienter var tændt skulle serveren gå i standby.

Det er også en måde at gøre det på. Men det er fordi du blander to ting sammen (begreber).
Du kalder din klient for klient, selv når den kun køre lokalt, (dvs. du bruger slet ikke serveren). I det tilfælde er klienten slet ikke en klient, efter min mening. Så er det en selvstændig enhed.
Klienten er først en klient, når den bruger serveren. Og det er der den skal "vække" serveren, i såfald den er gået i standby. Aldrig før, under eller efter, for det giver ingen mening.

Det svare lidt til, at man vil have sit media center stående tændt, når man bruger sin extender til alt muligt andet end at streame fra media centeret. Det funger da sikkert udemærket, men er ikke så genialt rent strømmæssigt.

Det må næsten kunne lade sig gør at sende en eller anden kommando til serveren om at den ikke må gå i standby så længe en klient er tændt...

Næ, du skal sende en magicpacket, når du skal have vækket din server, når du skal bruge den. Hvis den går kold på det, så er det programmet som har en fejl

Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2008 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvis du ikke kan "vække" serveren fra klienten, når du skal bruge den, så må det efter min opfattelse være en fejl i programmet, eller så har udvikleren helt misforstået ideen med det at bruge klient/server del.

Kan kun give dig ret. Men dette er nok snarere en manglende feature i Mediaportal. For man kan faktisk få det til at virke hvis man sætter sit netkort på serveren til at vække den ved "link change" eller "pattern match".

Men problemet i det er at så snart der er den mindste aktivitet på netværket så tænder og slukker serveren konstant hvilket man jo hurtigt bliver træt af. Så den eneste løsning jeg kan se er at det eneste der kan få lov til at vække serveren er en "magic packet" for så tænder den kun når man sender sådan en...

Så det korte af det lange er at selvfølgelig burde der være en feature i Mediaportal hvor man kunne indtaste mac adressen på serveren hvor klienten så selv skulle finde ud af hvornår den skulle sætte serveren ud af standby. Men det er der altså ikke....

Så det var egentlig derfor at jeg stillede spørgsmålet om det var muligt at holde serveren i live så længe klienten var tændt. Og er nu ret sikker på at det kan lade sige gøre på en simpel måde hvis man nu lige ved lidt mere om div. kommandoer end jeg gør.....

Redigeret af stefanb - 14-August-2008 kl. 13:50
Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2008 kl. 16:01
Ingen bud??
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2008 kl. 12:46

Jeg havde det samme problem som dig, og endte med at overgive mig, samle en strømbesparende server og så bare lade den køre hele tiden.

Jeg fandt dog en løsning som virkede nogenlunde, inde på MPs forum.

Når klienterne startede op, så sendte de en Magic packet til serveren, så den vågnede.

Det var så noget med at køre et program på serveren som pingede alle klienterne på netværket. Hvis der kom svar, så startede den et lille "dummy"-program (hvis det ikke allerede kørte), som ikke gjorde noget som helst andet, end at køre indtil det blev stoppet. Dette program (dummy) tilføjede man så i TVserverens standby-del som et program der forhindrede standby.

Det program der pinger, bliver ved med at gøre dette. Når den på et tidspunkt ikke længere fik svar, så stoppede den "Dummy"-programmet, hvorefter at Serveren gik i standby.

Jeg tror det endte med at fungere nogenlunde, men der var vist stadig et par problemer. Anyway, så gav jeg som sagt op, da serveren også blev brugt som lager for alt vores musik, som vi streamer til Squeezebox, hvilket lige gjorde det en tand mere besværligt med alt den WOL og standby.

Som en sidenote, så er MP jo ikke designet til at køre med en server som skal gå i standby og vågne automatisk. TVserveren er designet til at (når du kører et klient-server setup) at køre på en server som altid er tændt og til rådighed for klienten, hvilket er grunden til at der ikke er support for det andet som standard. Lige nu er de jo i feature-freeze indtil de når version 1.0 final, grundet at de lige nu satser mere på at fjerne bugs og få det til at køre stabilt, end at tilføje nye features.

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2008 kl. 13:12
Edit: Ups. Jeg fejllæste spørgsmålet.

Redigeret af Allan Olesen - 16-August-2008 kl. 13:14
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2008 kl. 13:32
Du kan lave det med Girder....."Girder to girder" og evt lidt lua scripts...Eller endnu nemmere "states"...
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2008 kl. 14:04

Hmm lyder ikke til at det er så simpelt som jeg havde håbet..

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Det program der pinger, bliver ved med at gøre dette. Når den på et tidspunkt ikke længere fik svar, så stoppede den "Dummy"-programmet, hvorefter at Serveren gik i standby.

Kan dette så gøres med et lille batch program? Hvis det kan er der så nogen der kan strikke det grundlæggende sammen så jeg kan se hvilke kommandoer der skal bruges? Jeg er ikke lige den store programmør når det kommer til pcer Og det der dummy program kunne vel bare være lommeregner eller et andet tilfældigt?

Jeg ville godt nok helst ungå at at have serveren til at stå tændt hele tiden.

Og så lige et tillægsspørgsmål: Kan man så få klienterne til at køre et bestemt program (til at sende en magic packet) hver gang man sætter dem ud af standby? Sådan som jeg har lavet det nu har jeg lavet en windows scheduled task der sender en magic packet en gang i minuttet, men der er jo kun behov for at sende 1 hvis man kan få det andet med at pinge klienterne fra serveren til at virke.....

Redigeret af stefanb - 16-August-2008 kl. 14:16
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2008 kl. 15:50
Jeg ved ikke hvordan det skal laves præcist. Det jeg brugte, var noget jeg fandt som nogle andre havde kodet på forhånd. Kan ikke huske linket, men det var et sted inde på MPs forum.
Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2008 kl. 16:51

Okay Jeg må lede efter igen.

Men mange tak

Fandt det og nu virker det helt efter hensigten