recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forkerte farver fra PC til TV?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForkerte farver fra PC til TV?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2007 kl. 15:36

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

HDMI er digitalt og kan ikke have noget at gøre med Component, der er analogt og sendes via component kabler, som på sin side ikke fragter digitale signaler.

HDMI understøtter ikke analoge signaler. Det er digitalt.  Og fragter ikke component.

Eller her jeg misforstået det hele?

Du har misforstået det hele...  Uanset om signalet overføres digitalt eller analogt, kan det overføres som RGB eller Component. YCbCr er component i digital form, YPbPr er component i analog form. RGB vs. Component fortæller groft sagt bare hvordan farverne er opdelt, om de overføres digitalt eller analogt ændrer ikke på denne opdeling.

Som eksempel: Billedet der ligger på en DVD-plade er YCbCr, dvs. et digitalt component-signal. Man benytter component, fordi det fylder mindre som lagerplads end RGB. Hvis du bruger de analoge component-udgange på din DVD-afspiller, så overfører du signalet som YPbPr til displayet. Hvis du kører digitalt, kan du på nogle afspillere vælge frit mellem RGB eller YCbCr.

At mange producenter så bytter rundt på YPbPr og YCbCr betegnelserne, det er så en anden ting, og af samme årsag så kalder jeg det oftest Component under én stor hat, det er teknisk set rigtigt men ikke særligt præcist - til gengæld er det som regel mere forståeligt end hvis jeg siger "YCbCr 4:2:2"...

Jeg kan iøvrigt anbefale denne artikel, hvis man vil vide mere om component vs. RGB:

http://www.projectorcentral.com/component.htm

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Det er svært at gennemskue hvad det er du skriver AV?  Hvad er "hand- shake systemet" i denne sammenhæng? 

Spørg endelig når jeg taler i tåger...  "Hand-shake" er husmands-betegnelsen for EDID systemet der ligger i DVI og HDMI. Dette system gør at displayet kort sagt fortæller afspilleren hvilke opløsninger og frekvenser det understøtter, og afspilleren sender så normalt den bedste opløsning som skærmen kan modtage (alternativ kan man på mange afspillere vælge opløsning manuelt). Nogle gange er der fejl i disse EDID-informationer, så der bliver kompatibilitets-problemer.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2007 kl. 15:37

Oprindeligt skrevet af AndersDGP AndersDGP skrev:

Har prøvet, at bytte om på de 2 indgang på gfx kortet og nu virker det sørme. Er det så den indgang der er problemet?

Jeg kender ikke grafikkortet, men det kunne godt lyde sådan.

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu