recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forklaring af 24hz..
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForklaring af 24hz..

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1368
Direkte link til dette indlæg Emne: Forklaring af 24hz..
    Sendt: 27-Juli-2009 kl. 09:42

Har i lang tid gået og haft problemer med at kunne outputte 1080p/24hz ordentligt gennem min computer..

Problemet er at når jeg sætter den i 24hz så begynder billede at hakke temmelig meget som det jo faktisk skulle forhindre..

Når jeg sætter opløsningen til 1080p/60hz er der ingen problemer..

Men så læste jeg en tråd et eller andet sted om noget at det skulle passe sammen? noget med 2:2 at hvis man havde 120hz fjernsyn så skulle man bruge 60hz pga så gik regnstykket op i 2..

Ved ikke om det giver nogen mening og kan self ikke finde den side igen.

Men det kunne måske forklare mit problem da min projector (sanyo z3000) viser i 120hz..

nogen bud?

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4962
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2009 kl. 10:25
Det er rigtigt at panelet skal passe til opdateringsfrekvensen på materialet.

Men det klarer tv'et selv og det skal du ikke koncentrere dig om. Så hvis du sender 1080p50 ind i tv'et så bliver det automatisk vist ved 100Hz.

Det store spørgsmål er om dit tv understøtter 24 frames hele vejen igennem. I den periode hvor PX70 er fra, der kunne mange tv godt modtage 24 frames pr. sekund, men de kunne kun vise dem på panelet som kører 60Hz eller 100Hz.

Jeg tror desværre at du skal op i PX80 før du kan afspille 24 frames pr. sekund korrekt. Den afspiller 24 frames pr. sekund ved 96Hz på panelet, så det ikke hakker.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2009 kl. 10:33
Tidligere var amerikanske film, som blev udgivet i Europa, 4% kortere fordi de er skruet fra 24 frames op til 25 frames i sekundet.

Der findes et værktøj som hedder ReClock som Slysoft har købt videreudviklingen på. Det er i en beta version og stadig gratis, jeg tror ikke den færdige version, når den kommer, vil koste mere end 150-200 kr.

http://forum.slysoft.com/showthread.php?t=19931

Fordelen ved ReClock er at den tilpasser filmafspildningen præcis til den frekvens som dit grafikkort spytter ud til dit tv. Så hvis dit grafikkort kører 49.95 frames i sekundet, så bliver filmen ikke afspillet ved 50 frames.
En anden fordel er at den er i stand til at skrue hastigheden op på 24 frames materiale, så det kører 25 frames i sekundet og passer med dit output på 1080p/50Hz.

Det virker også på multichannel lyd, hvis man benytter noget software til at decode lyden først, så kan ReClock speede alle kanalerne op i hastighed så de matcher billedet og smide det ud igennem HDMI eller reencode det til Dolby Digital 5.1

Redigeret af Cyberguyen - 27-Juli-2009 kl. 10:34
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2009 kl. 12:12
Det drejer sig udelukkende om hvorvidt din skærm kan håndtere 24hz, 48hz 72hz, 96hz og så fremdeles.

Det handler om at din opdateringshastighed i hz skal være deleligt med antal frames. Således vil skærmen tænde og slukke i takt med billedeskift(frameskift)

Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2009 kl. 12:24

slet

Redigeret af xcardman - 27-Juli-2009 kl. 12:26
Til top
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2009 kl. 14:31

Tak for forklaringerne.. Det drejer sig dog ikke om mit PX70 skærm men om min Sanyo Z3000 projector som understøtter 24hz..

Men vil lige kikke nærmere på det reclock program..

Så der skal vælges 25hz og ikke 24 når nu de fleste film er amerikanske eller har jeg helt misforstået det?

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2009 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af nitrotg nitrotg skrev:

Tak for forklaringerne.. Det drejer sig dog ikke om mit PX70 skærm men om min Sanyo Z3000 projector som understøtter 24hz..

Men vil lige kikke nærmere på det reclock program..

Så der skal vælges 25hz og ikke 24 når nu de fleste film er amerikanske eller har jeg helt misforstået det?

Altså du skal stille din opdateringsfrekvens på computeren og på PJ så den korresponderer med det materiale du afspiller. Det drejer sig om at have en hel kæde hvor 24 er fællesnævneren(hvis kilden er i 24fps) så at sige.

Der er ikke noget med at 24hz er bedre eller dårligere end fx 25hz/50hz. Det drejer sig som sagt om at have en opdateringshastighed der korresponderer med kilden.

Det reclock kan er at forc'e kilden til det ene eller det andet, og evt lave pitch correction mv.

Hvis du spørger mig er 24p egentlig noget lort og det betaler sig ikke så meget at gå op i det. 24p 2:2 pull down virker fint på en PAL opdateringshastighed, med den rette DXVA optimering, den rette decoder, den rette renderer, det rette grafikkort, og den dertilhørende driver. Jeg tror egentlig du vil give mig ret hvis du får det prøvet...
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2009 kl. 16:14

[/QUOTE]

Altså du skal stille din opdateringsfrekvens på computeren og på PJ så den korresponderer med det materiale du afspiller. Det drejer sig om at have en hel kæde hvor 24 er fællesnævneren(hvis kilden er i 24fps) så at sige.

Der er ikke noget med at 24hz er bedre eller dårligere end fx 25hz/50hz. Det drejer sig som sagt om at have en opdateringshastighed der korresponderer med kilden.

Det reclock kan er at forc'e kilden til det ene eller det andet, og evt lave pitch correction mv.

Hvis du spørger mig er 24p egentlig noget lort og det betaler sig ikke så meget at gå op i det. 24p 2:2 pull down virker fint på en PAL opdateringshastighed, med den rette DXVA optimering, den rette decoder, den rette renderer, det rette grafikkort, og den dertilhørende driver. Jeg tror egentlig du vil give mig ret hvis du får det prøvet...
[/QUOTE]

Så med mindre man går virkelig op i den kan dety måske slet ikke betale sig på divx/mkv film men self sætte det til sin bluray hvis muligheden er der..

Så meget forskel er der vel heller ikke at det kan betale sig at gå ud og købe helt nyt hardware bare for at få det til at passe sammen..

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 12:44
Min projektor kan ikke køre 24 frames pr. sekund, så jeg lever fint med at sætte hastigheden op til 25 frames. Nogle vil mene at det er blasfemi, da alting får en 4% hastighedsforøgelse og instruktørens klipning bliver hurtigere end tiltænkt. Stemmerne kan også få en lidt højere pitch.

Men jeg vil hellere leve med de ulemper end at det hakker, indtil at jeg får taget mig sammen til at købe en projektor der kan vise 1080p24.

Jeg dekoder lyden på mit materiale til de kanaler det er lavet i og sætter hastigheden op sammen med billedet. Herefter sender jeg lyden som multikanal ud til min reciever igennem HDMI. Så jeg mister så lidt som muligt ved at lyden ikke bliver genpakket i f.eks. Dolby Digital 5.1 format.
Til top
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 14:27

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Min projektor kan ikke køre 24 frames pr. sekund, så jeg lever fint med at sætte hastigheden op til 25 frames. Nogle vil mene at det er blasfemi, da alting får en 4% hastighedsforøgelse og instruktørens klipning bliver hurtigere end tiltænkt. Stemmerne kan også få en lidt højere pitch.

Men jeg vil hellere leve med de ulemper end at det hakker, indtil at jeg får taget mig sammen til at købe en projektor der kan vise 1080p24.

Jeg dekoder lyden på mit materiale til de kanaler det er lavet i og sætter hastigheden op sammen med billedet. Herefter sender jeg lyden som multikanal ud til min reciever igennem HDMI. Så jeg mister så lidt som muligt ved at lyden ikke bliver genpakket i f.eks. Dolby Digital 5.1 format.

Hvis nu man køber en media streamer som feks Xtreamer ordner den så alt det for en med opsætning eller er det kun noget man kan gøre manuelt?

Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2005
Point: 2050
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 14:30

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

hvordan gør du dette helt konkret? altså sender 24p materiale ud som 25hz?

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10993
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af nitrotg nitrotg skrev:

Hvis nu man køber en media streamer som feks Xtreamer ordner den så alt det for en med opsætning eller er det kun noget man kan gøre manuelt?

Hvilke former for opsætning mener du?

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu