recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forlænge netværk...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForlænge netværk...

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Highway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-Januar-2007
Sted: Dominican Republic
Status: Offline
Point: 299
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2010 kl. 11:08

Tak for svar igen:)

Ift bschmidt's opsætning:
Jeg har en d-link dl-524 wireless router, 802,11 g/2,4GHz (havde skrevet forkert) Så har den gigabit switch indbygget?
Under pkt nr 2 skriver du DHCP server - mener du det er den jeg har fået tilsendt fra telenor? Den har jeg fået af vide også fungerer som router.
Det leder mig til pkt nr 4: Du skriver jeg skal forbinde til router i garage... Men jeg har tidligere forsøgt mig med endnu en trådløs router koblet på og det blev noget rod eftersom den fra telenor også fungerer som router. Derfor mener jeg at når jeg forbinder den trådløse router (d-link dl-524) skal det være med et accesspoint i garagen. Er det ikke korrekt?

Pt. er der kabel fra ROUTER FRA TELENOR ethernet udgang til wlan indgang på d-link router. Dertil tænker jeg at trække et kabel (cat7) fra d-link lan udgang 1 til garagen ind i lan indgang 1 i et trådløst accesspoint.

Dertil er jeg stadig i tvivl om:

Hvilket accesspoint jeg skal vælge (ift gigabit, d-link router osv)?
Er min d-link router med gigabit (tvivler når der står 2,4GHZ)? Hvis nej hvordan gør jeg så ift valg af kabel og accesspoint i garagen? Jeg vil jo foretrække at bruge cat7 kabel - det skal jo graves ned og det at det er klar til fremtiden er jo godt da jeg helst ikke gider lave det om i den nærmeste fremtid..:)
Er det ok at vælge cat7 kabel?
Hvis jeg vil opnå hastighed i gigabit kvalitet skal jeg så skifte d-link router ud - bschmidt skriver lidt om det? Hvilken router ville være at foretrække og hvilken accesspoint ville passe til? 

Håber i fortsat vil hjælpe mig på vej:)

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2010 kl. 11:29
DHCP skal slås fra i din d-link. DHCP tildeler IP-adresser, og det er der kun én router, der kan gøre ad gangen. Så behøver du ikke andet AP - du kan bruge din d-link.
Du skal ikke sætte kablet i wan/internetporten - det skal i en anden port.
Venligst
Søren
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2010 kl. 11:42
Som belært vil jeg (prøve) at svare klart.

Din di-524 har IKKE gigabit switch iflg. DLINK kun 10/100 mbit. Hvis du så køber en router med/uden gigabit switch (afh. af pengepung/planer til fremtidigt netværk/andet?) og slukker for DHCP server i denne (nye router) vil den fungere som accesspoint og switch som krævet. Punkt 4 siger >Forbind din DLINK fra en LAN port til en LAN port på din nye router i garagen. < Jeg mener >forbind din gamle dlink routers LAN port MED ET KABEL til den nye router du køber's LAN port< om det er cat5e - cat6 - cat6A - cat7 bestemmer DU. JEG ville grave et cat6 kabel ned! Det vigtige er at du køber et kabel der er beregnet til nedgraving det er et alm. installationskabel IKKE. Man kunne lade være at opfinde den dybe tallerken igen og grave er fugttæt rør ned og afslutte dette indenfor i begge ender og så trække sit alm. installationskabel i dette som senere, når kablet ikke kan overføre nok data, let kan skiftes til sidste nye standard (er det set før?).

Jeg tror du har som følger:  router fra telenor med kabel fra LAN port til - dlink port WAN. dette vil bervirke at telenors netværk bliver skilt fra dit lokalnetværk af din dlink (god løsning) du fortsætter så fra din dlink LAN porte til dit lokalnetværk (LAN = Local Area Network) hvor du blandt andet vil montere et ekstra AP (den nye router du køber) som ved at koble DHCP serveren fra og IKKE benytte WAN porten fungerer som AP.

Hvilken router/ap du skal købe vil jeg ikke blande mig i. Jeg ville lave en søgning på edbpriser med kriterier som a-g-n trådløstnetværk - gigabit switch og krydstjekke om den kan køre med wrt firmware (linux - et must) og vælge ud fra pris/anmeldelser. så ville jeg købe en eller to afh. af om jeg havde brug for gigabit til garagen. Jeg forventer ikke du har de behov men som du kan se er det individuelt hvad man vil betale/har brug for. Skriv endeligt tilbage for mere hjælp (hvis det var en hjælp :-)

BS

Håber det går gennem webpolitiets net :-)

PS: det er kun venligt ment selvom store bogstaver og fed skrift

PPS: undskyld Breddam men der kan sagtens være to eller flere DHCP servere på et netværk men hvis det ikke er sat rigtigt op bliver det noget rod .

Redigeret af Bschmidt - 03-Januar-2010 kl. 11:46
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2010 kl. 16:48
Nu skal du ikke forvirre begreberne her, Brian. Hvorfor skal han købe en ny router? Den bestående vil da fungere fint!
Jeg tvivler på, at der vil være megen ide i at køre med to DHCP-servere i sådan et netværk. Det må du vist lige forklare ideen i!
Alternativet til at trække et kabel til garagen er jo at sørge for ordenlig netværksdækning fra det trådløse net. Man vil måske med fordel installere dd-wrt på routeren og skrue lidt op for sendestyrken.
Hvad er det, som er Telenors netværk? Der sidder da en router, gør der ikke?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2010 kl. 18:30
Jeg siger behold telenors router (eller hvad det er) og behold dlinken til at adskille telenor's og eget netværk (det er sku da rart at kunne administrere sin egen sikkerhed) samt lave trådløs dækning i huset og fungere som DHCP server. Træk et kabel til garagen. Stil en router i garagen der fungerer som AP/switch IKKE DHCP.

Jeg skriver ikke Highway skal køre med 2 DHCP servere kun at det sagtens kan lade sig gøre og bliver brugt mange steder.

Jeg kan se din ide med en trådløs bro men det kan være langhåret at få til at køre stabilt og med nogenlunde hastighed IMHO.

MVH BS

Redigeret af Bschmidt - 03-Januar-2010 kl. 18:32
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2010 kl. 18:44
Det vil jeg så anbefale at lade være med! Det lyder da som noget tosset noget Pinch
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2010 kl. 19:05
Brian, er du bange for, at der er nogen, der bryder ind i huset og hacker ind på netværket? Jeg tror, at man har andre ting at bekymre sig om i den sammenhæng.
Den trådløse sikkerhed er jo noget helt andet, og den er jo ikke afhængig af, om man adskiller sit net eller ej. Mystisk råd, som jeg slet ikke kan følge.

Michael, prøv først at sætte et kabel i din trådløse router, som tidligere nævnt. Få den sat op, så den ikke er DHCP-server. Det kan gøres i administrationsmodulet. Hvorvidt den kan få en ip-adresse fra din Telenor-router, må jo komme an på en prøve. Jeg kender ikke routeren, men det kan den nu nok.
Derefter prøver du at flytte den trådløse, så den står så tæt på garagen. Se, om den kan levere et rimeligt signal. Installer evt. dd-wrt for at tune din sendestyrke. Vupti: Du har netværk, så du kan komme på nettet uden, at det har kostet en krone. Husk sikkerhed: WPA eller WPA2.
EDIT: Hvis ikke det virker, kan du stadig trække et kabel, men for enden af det skal du jo bare bruge din d-link. Det andet er ikke nødvendigt IMO.

Venligst
Søren

Redigeret af Breddam - 03-Januar-2010 kl. 19:11
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2010 kl. 19:56
God arbejdslyst, det var bare mine 5 cents Smile EOD!
MVH BS
Til top
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2006
Sted: Denmark
Point: 923
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2010 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Hvis du ønsker en varig, fast forbindelse til din garage, skal du være opmærksom på, at kabler i jord er omfattet af andre regler, end dem der trækkes inde i huset...

Venligst Søren

Hvad for regler ?

BS
[/QUOTE]

Jeg vil nok tro det at følge producentens anvisninger, hvad produktet er lavet til... Hvis man er ligeglad med at kablet også lever om 30år eller bare 4år så kan man jo prøve at bruge man vil, og grave have op igen når det ikke virker længere...
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2010 kl. 21:26
Nu skal man også bruge det anbefalede dd-wrt firmware med et gran salt.
Det er da smart nok at forøge routerens sendestyrke, men det hjælper lige så meget som at pisse mod vinden hvis pc'en ikke kan sende lige så langt den anden vej.

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2010 kl. 23:36
Det fungerer ellers fint Thumbs Up
EDIT: Du skulle tjekke det ud, justrace.
Det er jo ikke noget mirakelmiddel, men det kan måske hjælpe til at få garagen billigt på nettet, ligesom jeg har fået gæstehuset i haven på nettet...

Redigeret af Breddam - 04-Januar-2010 kl. 00:04
Til top
Highway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-Januar-2007
Sted: Dominican Republic
Point: 299
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 00:46
Hej. Tak for svarene igen!! Super med noget dialog...!

Lige for at afklare hvad jeg har nu: Den router jeg har fået fra telenor (DHCP) hedder Zyxel model nr: p-660r d1. Der løber kabel fra tlf stik ind i dsl indgang på den. Ellers er der en udgang der hedder ethernet - og ikke andre udgange el indgange. Derfra løber ethernet kabel til wlan indgang på min d-link wireless router. Sådan er det nu,

Fra d-link regner jeg med at trække et ethernet kabel (cat6e) fra lan udgang 1 til lan indgang 1 på det ap jeg får fat i og som skal stå i garagen. Det skal være gigabit hastighed så jeg regner med at finde en anden router end den d-link jeg har nu.. eller er det ligemeget? Det ap jeg køber til garagen skal være gigabit.
Jeg går ud fra at jeg derefter kan tænde eks. ap i garagen, tænde min comp og væe online. Det ap jeg køber og bruger i garagen er der vil ikke det store setup problem i..?
Og husk på at jeg stadig vil have d-link router stående inde i stuen..:)
Så jeg kan vel gå fra garagen og ind i stuen med comp og stadig være online uden at skulle lave noget om osv ikk?

Det var lige for at jeg har styr på min ide om hvordan jeg tror det kan sættes op ud fra jeres råd.

Og igen tak for alt feedback::)

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu