recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Formattere C-drev i Windows XP??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFormattere C-drev i Windows XP??

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Torben Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Oktober-2003
Status: Offline
Point: 122
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2005 kl. 15:08

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Kan den også bruges til at formattere en enkelt partition (C-drevet) - jeg har flere partitioner på den bærbare.

Ikke i "freewaremodellen". Det er vist enten/eller.

Men se på deres hjemmeside. Måske kan andre udgaver.

Torben

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2005 kl. 15:40
Denne her kan vist klare enkelte partitioner: http://www.active-eraser.com/download.htm ??
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2005 kl. 17:40
Active Eraser demoversion på en diskette kunne klare opgaven med at formattere og dræbe alle data på C-partitionen uden at røre data-partitionerne.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
tychsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 476
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2005 kl. 20:57

Smid nu bare den XP-skive i for f*****! Hvor svært kan det være kære brødre og søstre.

Snowatom har fuldstændig ret... For det første er det helt grotesk at spørge, hvordan man kommer ud i DOS på en XP-maskine... idet DOS ikke eksisterer. Godt nok kan man køre en DOS-emulator i XP (cmd.exe) - men ægte DOS er det ikke rigtigt.

Desuden er det klart nemmest og hurtigst og smartest bare at smide XP-skiven i... starte op og følge vejl.

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2005 kl. 08:12

Ja, tychsen du har ret - det vil sige både og... 

Problemet med den windows baserede formattering, er at data faktisk ikke forsvinder mere, end at de kan genskabes med den rigtige software - og ledig plads på harddisken er ikke tom, fordi der kan ligge spor af slettet data.

Det jeg ville, det var, at dræbe alle data på C-drevet, for at teste om det kunne være noget ødelagt data på C-drevet, der gjorde min computer ustabil. For at dræbe data, således, at de aldrig nogensinde kan genskabes, selv med den bedste software - er man nødt til at bruge noget formatteringssoftware, der populært sagt ensretter alle nuller og et-taller.

Derfor....

Bortset fra det er computeren ustabil. Om det så kan skyldes nogle filer på data partitionerne finder jeg ikke ud af før jeg dræber hele harddiskens data med Killdisk - men først når mine dokumenter med videre er overført til en ny computer.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Holmstedt Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Anmelder

Oprettet: 17-Januar-2005
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2005 kl. 09:31

Det lyder som du vil wipe din disk. Et godt værktøj er Acronis Privacy Expert Suite 7.0. Du kan prøve den gratis i 15 dage. Fra programmet kan du generere en bootdisk, så du problemfrit kan wipe dit C-drev. Der er 8 data destruktions metoder at vælge i mellem. Se: http://www.acronis.com/homecomputing/products/privacyexpert/

 

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2005 kl. 10:11

Tak for linket, Holmstedet, men jeg har brugt Active Eraser Demoversion, men det kan jo være jeg får brug for dit link senere.

Desuden så virkede testen ikke - det vil sige computeren er stadig ustabil, selv efter at C-drevet er "wiped" - så det tyder på, at det ikke er et software problem - desværre.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
tychsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 476
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2005 kl. 13:11

Det mest normale er nok, at hente sin HD-producents egen low-level format-utility som så lægges ud på en diskette. Derfra booter man så op, og har oftest en hel del muligheder for, at reparere sin HD.

Jeg havde selv en Maxtor (gammel 20 GB) der nægtede at virke. PC'en ville simpelthen ikke starte op, hvis den var master... og som slave kunne den ikke ses i windows... jeg forsøgte at få den byttet/rep. prof, men det krævede alt for meget rent økonomisk.

Så downoadede jeg Maxtors low-level utility og bootede op på denne. Så bedte jeg om en low-level med ang. af dårlige blocke på HD. Derefter har der ALDRIG været noget... den kører den dag i dag. De clusters eller dele der var beskadiget er for evigt blevet "black-listed".

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2005 kl. 15:13

Aha, det lyder interessant.

Men kan det være det samme problem hos mig - for nogle gange kan computeren godt starte op og køre i flere timer, andre gange ikke.

Så skal jeg bare finde ud af hvem producenten af harddisken er. Måske via harddisk check boot diskette. Eller kan jeg se det i Windows, eller hvor??

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
snowatom Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 234
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2005 kl. 18:54

Nååå...

Hvis du vil check om der er noget data der er beskadiget bruger du "DOS" util'en som er i windows XP.

Du bevæger dig ud i dos, og skriver

chkdsk x: /R

Herefter vil den sige at næste gang du genstarte vil den checke hele den partition du beder om.

Når den så engang er færdig kan du skrive

chkdsk x:

en gang til for at køre den hurtigt og for at kunne se status på hvad den fandt i den første test. Denne ser du ikke da den rebooter efter den er færdig. Jeg har aldrig selv gide forske i hvor den lægger sin log fil. Så jeg bruger bare ovenstående metode.

Den skal nok helt klart fortælle dig hvis der er beskadigede sektore på din harddisk

P.S. Du kan jo eventuelt skrive chkdsk /? for selv at se de valgmuligheder du har.

snowatom



Redigeret af snowatom
Til top
tychsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 476
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2005 kl. 20:30
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Aha, det lyder interessant.

Men kan det være det samme problem hos mig - for nogle gange kan computeren godt starte op og køre i flere timer, andre gange ikke.

Så skal jeg bare finde ud af hvem producenten af harddisken er. Måske via harddisk check boot diskette. Eller kan jeg se det i Windows, eller hvor??

Det er svært at sige... men i Windows enhedshåndtering kan du muligvis se navnet på din HD. Ellers så ta et kig ind i maskineriet og se, hvilket klistermærke der er på HD'en.

Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 733
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2005 kl. 23:42
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Så skal jeg bare finde ud af hvem producenten af harddisken er. Måske via harddisk check boot diskette. Eller kan jeg se det i Windows, eller hvor??

Start, Kontrolpanel, System, Fanebladet Hardware, knappen Enhedshåndtering, Klik på "+" ud for Diskdrev så vil navnet på harddisken(e) sikkert stå der.

Har du forresten overvejet at opgradere BIOS på den?

mvh

Henrik
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu