recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > DVD afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forskel i billed og lydkvalitet ved HDMI
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForskel i billed og lydkvalitet ved HDMI

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jhansen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Emne: Forskel i billed og lydkvalitet ved HDMI
    Sendt: 19-November-2006 kl. 22:09

Kan nogen mon give en forklaring på følgende spørgsmål:

Er der kvalitetsforskel hvad angår billed- og lydkvaliteten for forskellige HDMI opkoblede DVD afspillere ?

Selv har jeg en glimrende Surround forstærker der er i stand til at udtrække lyden fra HDMI signalet til mine 5+1 højtalere, og mit fladskærmstv er ligeledes tilkoblet via HDMI...

Som man ser det til computere koster et dvd-drev jo grundlæggende ikke mere end nogle få hundrede kroner... Hvorfor skal man så investere i dyre dvd-afspillere med avancerede digital til analog dekodningkredsløb for lyd og billede når de tilsvarende digital til analog dekodninger efterhånden også udføres af AV-forstærkere og fladskærms-tv...

Jeg er selfølgelig klar over at man med fordel kan vælge en dyrere model alene af den grund at man ofte vil få bedre brugerinterfaces og længere holdbarhed... Men hvis nu ikke det var en nødvendighed...

Hilsen

Jakob Anker Hansen

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2006 kl. 22:54
Oprindeligt skrevet af jhansen jhansen skrev:

Kan nogen mon give en forklaring på følgende spørgsmål:

Er der kvalitetsforskel hvad angår billed- og lydkvaliteten for forskellige HDMI opkoblede DVD afspillere ?

Selv har jeg en glimrende Surround forstærker der er i stand til at udtrække lyden fra HDMI signalet til mine 5+1 højtalere, og mit fladskærmstv er ligeledes tilkoblet via HDMI...

Som man ser det til computere koster et dvd-drev jo grundlæggende ikke mere end nogle få hundrede kroner... Hvorfor skal man så investere i dyre dvd-afspillere med avancerede digital til analog dekodningkredsløb for lyd og billede når de tilsvarende digital til analog dekodninger efterhånden også udføres af AV-forstærkere og fladskærms-tv...

Glimrende spørgsmål! Lad os tage en ting ad gangen:

Lyd. Hvis afspilleren bruges som rent løbeværk, hvor signalet overføres digitalt til receiveren, så er der som oftest ikke synderligt stor lydforskel mellem forskellige afspillere. Der KAN imidlertid sagtens være forskel, for rigtigt mange afspillere sender ikke, som man skulle tro, bare signalet på skiven direkte videre uden at pille ved signalet først. Derudover er der et fænomen der hedder "jitter". Mange tror at der ikke er forskel på at digitalt lyd-signal, bare 1'erne og 0'erne kommer helskindede frem. Det er ikke korrekt. Digital lyd består i princippet af to elementer: 1'erne og 0'erne, dvs. bit-dybden, afgør lydstyrken. Jo højere bit-dybde, jo større dynamik-område. Hastigheden som 1'erne og 0'erne afleveres med, beskriver frekvenskurven. Jo højere hastighed, jo højere frekvens kan man beskrive digitalt, uden interferens. Hvis der er fejl i timingen som bits'ne afleveres med, så vil det overføres til frekvenskurven når det digitale signal bliver konverteret til analogt. Alt efter kvaliteten af receiveren, så kan fejl i afspilleren til dels korrigeres i receiveren. Jo bedre receiver, jo mindre forskel giver jitter-fejl. På den anden side:  Jo bedre anlægget er generelt, jo mere hører man jitter-fejl. Såvel jitter som diverse konverteringer som visse afspillere laver, påvirker generelt høje frekvenser mest (eller måske rettere mest hørbart). En dårlig afspiller vil derfor ofte levere en "hård", øretrættende lyd, også på digital-udgangen.

DVD-afspillere vil ofte have problemer med at levere et jitter-frit signal, fordi der benyttes komponenter der ikke er optimeret til et 44.1 kHz signal, men også skal kunne håndtere f.eks. 48 kHz.

Udover ovenstående, som  ret beset ER at betragte som forskelle som en almindelig forbruger ikke vil mene er særligt væsentlige, så er det helt store argument for at købe en high-end DVD eller CD-afspiller, netop at _undgå_ at overføre signalet digitalt mellem afspiller og forstærker. Ved at køre analogt imellem dem, flytter du D/A konverteringen fra forstærkeren til afspilleren. Da der i surroundreceivere oftest er brugt penge på mange andre ting end god D/A konvertering, skal der faktisk oftest ikke specielt meget til, før du kan opnå en forbedring ved at køre analogt fra afspiller til forstærker. Dette gælder først og fremmest stereo-lyden ved CD-afspilning, de færreste DVD-afspillere har surround-dekodere der matcher gode surround-receivere.

Kort sagt, så er det ikke sikkert at man får en forbedring, hvis man bare blindt køber sig fattig i en dyr DVD-afspiller og smider HDMI kablet i, hvis det ikke gøres med omtanke kan det meget vel være penge ud af vinduet. Men det _behøver_ ikke være penge ud af vinduet at købe en god afspiller.

Billedet er en helt anden historie. En lyd-afspillers opgave er, når den skal aflevere signalet digitalt, kort sagt bare at fyre signalet fra skiven videre til forstærkeren. Sådan er det _langtfra_ på billed-siden. Når man overfører billedet digitalt, så sender man ikke bare 1'er og 0'er fra skiven videre. Afspilleren skal "skabe" billedet ud fra den information der ligger på skiven. For det første, så skal afspilleren levere et korrekt niveau for sort/hvid niveau, farvemætning osv, for det andet så ligger der i afspilleren oftest en række billedbehandlings-ting, som i princippet lige så godt kunne ligge i tv'et. Den mest betydningsfulde er formentligt progressive scan. Det nytter ikke noget at overføre billedet digitalt mellem DVD og tv, hvis afspilleren laver progressive scan forkert. Opskalering er en anden ting som det efterhånden er ret populært at ligge i afspilleren, i stedet for i tv'et (hvor det i princippet ret beset hører mere hjemme).

Dette er årsag til at der på billedsiden kan være _markant_ forskel på kvaliteten, alt efter afspilleren. Det interessante omkring dét er at måden god billedkvalitet opnås på digitalt, ikke er den samme som måden god billed- eller lydkvalitet opnås analogt. I det analoge domæne drejer det sig langt hen ad vejen om kvalitetskomponenter. Du kan stort set altid forbedre ydelsen ved at benytte bedre (og dyrere) komponenter. I det digitale domæne er det i langt højere grad "bare" et spørgsmål om at gøre tingene rigtigt. Det problematiske ved dét er at visse producenter jagter forbedringerne på dén måde de er vant til: Skifte komponenter ud, teste, og lave en konklusion om hvilken komponent der fungerer bedst. Men ofte er de ganske enkelt ikke bevidste om hvordan man gør tingene _rigtigt_, og så længe det ikke er _rigtigt_, så kan man jagte forbedringer i det uendelige, uden at komme i nærheden af noget der er godt. Derfor er der ingen garanti for at bare fordi afspilleren er bygget som en kampvogn og konstrueret med topklasse komponenter, så er billedet rent faktisk godt. Du KAN rent faktisk komme i en situation hvor en 2000,-s afspiller giver bedre billede end en 40.000,-s afspiller. Noget tilsvarende vil du aldrig - eller i hvert fald yderst sjældent - opleve på den analoge lyd-udgang, hvor det i langt højere grad drejer sig om kvaliteten af komponenterne. 

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
jhansen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2006 kl. 23:20

Tak for dette glimrende og fyldestgørende svar.. Det giver på mange niveauer stof til eftertanke når man skal vælge udstyr...

Hilsen

Jakob

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2006 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af jhansen jhansen skrev:

Tak for dette glimrende og fyldestgørende svar.. Det giver på mange niveauer stof til eftertanke når man skal vælge udstyr...

Hvis det havde været så nemt som at dyrere grej per definition giver bedre ydelse, så ville jeg være arbejdsløs...

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
martinc Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2006 kl. 00:21

Hmm... spændene læsning, Otto er jo så sød at sende mig et 42PV60E imorgen, så skal jeg have sat min nye Marantz DV4001 dvdafspiller til. Jeg håber det er en af "de gode" til 2000 kr

På lydsiden vil jeg dog forbinde den med min reciever via coax udgangen da min Marantz SR7400 reciever ikke har nogen HDMI in/output. Jeg har købt Supra HDMI kabel til overførselen mellem dvd og tv, håber på det bliver godt.

Det er vel den rigtige måde at gøre det på?

LG 50PK950N, Audiovector S3 Super, Primare I22Dac, Sonos, PS3,
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2006 kl. 00:35
Oprindeligt skrevet af martinc martinc skrev:

Det er vel den rigtige måde at gøre det på?

Jep.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
martinc Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2006 kl. 00:44

Otto, har i fået prøvet jeres DV4001? er der noget godt i den opskalering i forhold til f.eks. et PV60e som i min situation, eller er DV4001 simpelthen for billig til at gøre noget godt ved det?

Jeg har hørt om andre afspillere så som Denon med Faroudja kredsløb, men aner ikke helt hvad dette kredsløb rent faktisk gør? Har det overhovedet noget med HDMI at gøre?

Nogen der har erfaring med DV4001 og PV60E, mht. bedste opløsning?

LG 50PK950N, Audiovector S3 Super, Primare I22Dac, Sonos, PS3,
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2006 kl. 08:51
Oprindeligt skrevet af martinc martinc skrev:

Otto, har i fået prøvet jeres DV4001? er der noget godt i den opskalering i forhold til f.eks. et PV60e som i min situation, eller er DV4001 simpelthen for billig til at gøre noget godt ved det?

Jeg ville køre 576P til PV60'eren, den skalerer alligevel videre på signalet selv om du opskalerer i afspilleren.

Oprindeligt skrevet af martinc martinc skrev:

Jeg har hørt om andre afspillere så som Denon med Faroudja kredsløb, men aner ikke helt hvad dette kredsløb rent faktisk gør? Har det overhovedet noget med HDMI at gøre?

Både og. Faroudja chipsettet er de-interlacer og upscaler. Det er et meget kendt chipset, bl.a. fordi det var et af de første der leverede god de-interlacing til få penge, men i dag er det lidt små-forældet (dog stadig blandt de førende på video-materiale). Det har ikke noget med HDMI at gøre som sådan, nej - du kan sagtens have Faroudja de-interlacer, uden at have HDMI.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
martinc Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2006 kl. 10:02

Hej Otto

Tak for svaret, jeg ser på det en af de nærmeste dage når jeg får sat det hele op. Jeg håber blot at jeg har smidt pengene efter en ok dvdafspiller, for vil ærge mig lidt hvis jeg skulle have købt Denon'en til små 600 kr mere (Denon 1930) for derimod at have fået et meget bedre billed. Marantz DV4001 er købt for at skulle matche min forstærker. Der er jo en upscaler i DV4001, men jeg har ikke kunne finde noget info om den, hverken godt eller skidt.

Jeg ville bare ikke skyde for mange penge efter en dvdafspiller, nu hvor hd-dvd og blueray krigen så småt er gået i gang.

Til gengæld har jeg aldrig prøvet progressive scan, så mon ikke jeg får en behangelig overraskelse der.

Tak for lån af tråden iøvrigt...

 



Redigeret af martinc - 20-November-2006 kl. 18:07
LG 50PK950N, Audiovector S3 Super, Primare I22Dac, Sonos, PS3,
Til top
kingglostrup Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2006 kl. 22:28

Jeg ville køre 576P til PV60'eren, den skalerer alligevel videre på signalet selv om du opskalerer i afspilleren.



Hej Otto og andre !



Jeg har et lille ( stort for mg ) problem med min Pana PV60 som jeg lige har købt hos TC.

Jeg har en Kiss DP 600 afspiller som jeg har tilsluttet med det HDMI kabel som medfulgte afspilleren.

Problemet er at jeg faktisk ikke kan se et billede, det lykkedes dog efter mange forsøg at få et meget lille billede frem på panaen, hvorfor det er småt forstår jeg ikke.


Panaen står til auto detect, og selve menuerne på panaen fylder hele billedet, lige indtil at jeg starter afspilning, så bliver billedet småt ??

Jeg har prøvet at ændre på output fra afspilleren fra 576 til 720 og 1080, dette flytter billedet på skærmen, men at få det til at fylde det hele kan jeg ikke, hvad er problemet ?
På et tidspunkt kunne jeg ikke se nogle af mine købte DVD'er så læste jeg i manualen at skærmen skulle understøtte kryptering for at kunne afspille via HDMI og prøvede derfor en " hjemmevideo" og den kunne fint vises ?
Jeg forstår det ikke helt må jeg tilstå.
Via scart fungere det fint, men så er det jo ligesom ligemeget at have købt en HDMI afspiller.

Udover at jeg ikke ønsker at beholde Kiss afspilleren da den støjer helt afsindigt, er det så et skærm problem eller afspilleren, eller blot fejl 40

Håber på et hurtigt svar.

Ps. har overvejet at købe en Panasonic DMR-EH65EC

Mvh KG
Til top
sommelle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-Januar-2005
Sted: Hjemme :)
Status: Offline
Point: 1365
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2006 kl. 08:15

Hej kingglostrup.

Der er din afspiller det er galt med. Min DP-600 har også gjort det. Den gør det af og til når jeg skifter udgang eller opløsning. Løsningen for mig er at slukke den og tænde igen.

Det er jo en Kiss

m.v.h.

Til top
kingglostrup Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2006 kl. 08:41
Oprindeligt skrevet af sommelle sommelle skrev:

Hej kingglostrup.

Der er din afspiller det er galt med. Min DP-600 har også gjort det. Den gør det af og til når jeg skifter udgang eller opløsning. Løsningen for mig er at slukke den og tænde igen.

Det er jo en Kiss

m.v.h.



sikke noget bras

Nå pt. mangler jeg min online faktura for at sende den retur så det kan være at det gir sig selv, den er købt hos MM-Vision.

Hvis de ikke vil være behjælpelige med at bytte den til den store panasonic de har så må jeg jo rode med skidtet igen.

Men du mener altså at hvis jeg tilslutter den igen så burde den virke ?

Hvad skal skærmen stå på 720/1080 I eller ikke I ???

er helt blank.

Syntes du ikke drevet larmer helt vildt ?

Tak for dit svar iøvrigt

Mvh Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu