recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - forskel i lydstyrken på tv kanaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

forskel i lydstyrken på tv kanaler

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Benny From Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 11-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 816
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benny From Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: forskel i lydstyrken på tv kanaler
    Sendt: 31-Juli-2020 kl. 08:15
Jeg har fornyligt fået fibernet fra Fibia ( Waoo) med til hørende tv pakke igennem en Waoo Airties 7410x boks.

Boksen blev udskiftet pga. hdmi problemer, dum som jeg var troede jeg at det var min gamle Yamaha receiver som havde et problem, så jeg købte en ny receiver inden udskiftningen af Tv boksen

Nu til problemet, som er opstået efter tilslutningen af den nye boks og receiver.

Lyden har forskellig styrke når jeg imellem de forskellige kanaler. Det er faktisk ret meget forskel i lydstyrken.

Hvor kan problemet ligge ?

På den gamle receiver og tv boks var der ikke dette problem, heller ikke i starten da jeg fik den nye Tv boks.

Mit setup: 

Tv boks Airties 7410x, 
Yamaha rx- d485 med dab +  
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2020 kl. 08:55
Det er stationerne der bestemmer lyden. Der er intet at gøre
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2020 kl. 09:15
Jeg har det samme problem med Yousee boksen... Det er faktisk temmeligt irriterende🙄
Ning
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2020 kl. 12:16
Hvis ikke boksen har individuel lydstyrke-niveau pr. kanal, så er der intet du kan gøre. Din receiver har ingen chance for at vide, hvilken kanal du ser, og kan derfor ikke indstilles til at justere lydstyrken individuelt.

Det er også meget normalt, at kanaler med reklamer sender den "normale" lyd lavt, og når så reklamerne kommer, så skruer de lige 5-10 dB op for lydstyrken... De mener, at så hører med bedre efter, når det interessante vises

Redigeret af HeartWare - 31-Juli-2020 kl. 12:16
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Benny From Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 11-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 816
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benny From Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2020 kl. 13:35
Foreløbig tak for svarerne, men jeg mener ikke problemet har været der tidligere, hverken igennem Fibia/Waoo eller da jeg havde boxer tv
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2020 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det er også meget normalt, at kanaler med reklamer sender den "normale" lyd lavt, og når så reklamerne kommer, så skruer de lige 5-10 dB op for lydstyrken... De mener, at så hører med bedre efter, når det interessante vises

Undskyld mig, men det er altså noget sludder. Det handler blot om dynamik, og den gøres der meget ud af at komprimere på reklamer, både på radio og tv. På TV høres forskellen dog meget tydeligere, da der ikke er så kraftig dynamik-reduktion på tv-programmer og film (heldigvis).
Der er i øvrigt temmeligt hysteriske regler for de niveauer, der må udsendes med. 
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2020 kl. 12:00
Hvordan det end teknisk set gøres, så er faktum, at hvis du sidder og ser en film på TV på "normal" lydstyrke-niveau, så risikerer du at blive blæst omkuld (figurativt) når reklame-blokken starter.

Om det gøres ved at der "skrues op for dB" eller "dynamik-komprimeres" er i denne sammenhæng ligegyldigt. Resultatet er, at reklameblokke ofte opleves som havende væsentlig højere lydstyrke "all-round" end programmerne har.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2020 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Om det gøres ved at der "skrues op for dB" eller "dynamik-komprimeres" er i denne sammenhæng ligegyldigt.

Det et vel ikke ligegyldigt, at det du skrev er noget vås?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2020 kl. 12:29
Jo, det er...

Gå efter bolden - ikke manden...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2020 kl. 12:59
Det var jo netop det jeg gjorde i mit første indlæg, ved at forklare lidt om dynamik-reduktion ...Ermm Jeg kan jo ikke gøre for, at du tog det personligt.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2020 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Undskyld mig, men det er altså noget sludder.

Dette vil jeg ikke kalde at "gå efter bolden, ikke manden", og hvis jeg ikke skal tage det personligt, hvordan skal jeg så tage det?

Uden den linie havde jeg ikke reageret på den måde jeg gjorde...

Redigeret af HeartWare - 04-August-2020 kl. 13:21
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2020 kl. 13:11
Hvis du kan ændre lyd setting fra Dolby digital/bitstream, til PCM så vil det blive lidt bedre og mikro marginalt nedgang i lydkvalitet på de kanaler som sender god Dolby digital som feks TV3+ Prøv selv at lytte. HVIS du kan ændre det ;-) 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu