recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forskel på Ambilight?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forskel på Ambilight?

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Zullu Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-August-2012
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zullu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2012 kl. 22:39
Har også ambilight, synes at det giver en bedre oplevelse at se en film, eller spille ps3.
Men alt er jo smag og behag.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2012 kl. 22:51
Oprindeligt skrevet af Zullu Zullu skrev:

Har også ambilight, synes at det giver en bedre oplevelse at se en film, eller spille ps3.
Men alt er jo smag og behag.

Det er en kendsgerning og ikke en smagssag, at Ambilight er destruktiv i forhold til korrekt billedgengivelse . Men ingen kan  tvinges til at synes om optimal gengivelse af kildematerialet Confused.


Redigeret af Lennon - 27-November-2012 kl. 22:51
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 00:04
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

For det første, så kan man godt udtale sig om en ting uden at have prøvet den. Der er masser af eksempler på emner man sagtens kan udtale sig om, uden at have prøvet. Jeg behøver ikke smage på en hundelort for at udtale mig om hvorvidt hundelorte smager godt.


Hej Otto, jeg er næsten altid enig med dig, men her synes jeg nu du trodser alt logik.

Hvis alle havde din holdning, så var vi døde af sult.
Du har taget et godt sagligt argument og lavet en rasmus modsat.

Du behøver lige NETOP at smage på en hundelort for at udtale dig om det smager godt. Alt andet er jo rene spekulationer uden hold i virkeligheden!
Det er dog ikke det samme som at man godt kan TRO at den ikke smager godt.

Dine argumenter for hvorfor ambiligt ikke er godt for tv oplevelsen er derimod sunde og saglige.

Det skal dog nævnes at jeg har haft ambiligt 3 i 1 år, før tv'et undergik 3 reparationer og blev tilbageleveret.
Min erfaring med ambiligt er god, hvis man indstiller det til at skifte stille og roligt.
Vi havde på det tidspunkt dannebrogs-farvede vægge og hvidt loft, men det ødelagde ikke oplevelsen. Hjernen kan sagtens abstrahere for en rød væk med eksempelvis blåt lys.

Jeg har i mange år overvejet at lave ambiligt via mediecentret og et directx filter til mit Pioneer 5090 tv. Det vil efter min mening give et ekstra løft, men det er for besværligt at implementere korrekt, hvis tv'et ikke er købt med det.
At opleve eksempelvis en ubådsfilm, hvor loft og vægge virker som en del af vandet giver en helt speciel virkning.

Jeg kunne dog ikke finde på at vælge et Philips tv igen, ambillight eller ej...!


Redigeret af Cyberguyen - 28-November-2012 kl. 00:05
Til top
Bøje_fra_nr_16 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-August-2012
Status: Offline
Point: 333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bøje_fra_nr_16 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 00:33
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af Zullu Zullu skrev:

Har også ambilight, synes at det giver en bedre oplevelse at se en film, eller spille ps3.
Men alt er jo smag og behag.

Det er en kendsgerning og ikke en smagssag, at Ambilight er destruktiv i forhold til korrekt billedgengivelse . 

Som Ambilight dog sniger sig ind i billedet og ødelægger det Confused  Ganske som dagslys sniger sig ind på billedet og ødelægger det - ved visse TV.
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 07:35
Ambilight skal slås fra fordi det er et lysshow uden lige. Det er ren og skær T-hansen gejl.

Man anbefaler dog alligevel lys bagskærmen, men det skal være neutralt og det er Ambilight ved gud ikke..
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 08:16
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Som manden sagde : " . .  Philips har med andre ord taget et rigtigt godt og seriøst koncept, og smadret det til ukendelighed så det blev til legetøj. . . "

Har Philips  patent på featuren ? Det kunne da være interessant hvis en seriøs producent lavede det optimalt for billedet,  - i stedet for Philips destruktive tilgang til ambilight.

Uden at jeg på nogen måde er sikker, så har jeg opfattelsen af at Philips har patent på dét koncept at farven skifter i takt med billedets indhold. De har IKKE patent på konceptet i at have lys bag skærmen. Det benyttes i alle studier, og der har været TV på markedet med hvidt lys bag skærmen. Metz gjorde det på billedrørs-tv i gamle dage. Viewnet (producenten bag bl.a. Jamo, nogle NAD og nogle Zepto tv) har det også på nogle modeller.

I takt med at folk vil have tyndere og tyndere skærme, bliver det dog sværere og sværere at implementere.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 08:17
Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Ambilight har en funktionel og praktisk funktion - dels godt for øjet ikke at se et lyst billede i et for mørkt rum, dels hæves øjets "blænde" og dermed opfattes sort som sortere - dvs man kan købe billigere model og få samme sortniveau - medmindre man ser TV i mørk rum, som ikke anbefales af øjenlæger pga det kan give øjentræthed og måske skader. 

Alt hvad du skriver i dette indlæg er korrekt, så længe du holder dig til fast hvidt lys.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 08:27
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:



Hej Otto, jeg er næsten altid enig med dig, men her synes jeg nu du trodser alt logik.

Hvis alle havde din holdning, så var vi døde af sult.
Du har taget et godt sagligt argument og lavet en rasmus modsat.

Du behøver lige NETOP at smage på en hundelort for at udtale dig om det smager godt. Alt andet er jo rene spekulationer uden hold i virkeligheden!
Det er dog ikke det samme som at man godt kan TRO at den ikke smager godt.

Det er ikke korrekt. Det er dét vi har lugtesansen til. Hvis noget lugter af lort, så kan vi godt tillade os at antage at det også smager af lort. Hvis vi alle skulle smage på fluesvamp for at forstå at det er en dårlig idé, så var det nok netop at vi skulle være bekymret for menneskehedens fremtid.

Men ingen analogi er perfekt, indrømmet. Man skal forstå tankegangen i den, ikke analysere den bogstav for bogstav.

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Dine argumenter for hvorfor ambiligt ikke er godt for tv oplevelsen er derimod sunde og saglige.

Det skal dog nævnes at jeg har haft ambiligt 3 i 1 år, før tv'et undergik 3 reparationer og blev tilbageleveret.
Min erfaring med ambiligt er god, hvis man indstiller det til at skifte stille og roligt.
Vi havde på det tidspunkt dannebrogs-farvede vægge og hvidt loft, men det ødelagde ikke oplevelsen. Hjernen kan sagtens abstrahere for en rød væk med eksempelvis blåt lys.

Jeg har i mange år overvejet at lave ambiligt via mediecentret og et directx filter til mit Pioneer 5090 tv. Det vil efter min mening give et ekstra løft, men det er for besværligt at implementere korrekt, hvis tv'et ikke er købt med det.
At opleve eksempelvis en ubådsfilm, hvor loft og vægge virker som en del af vandet giver en helt speciel virkning.


Jeg er enig i at det er en speciel virkning. Det var også en speciel virkning at få vand i hovedet da jeg var i 4D bio i Legoland for nyligt. Det eneste jeg siger er bare at det er en virkning der er utilsigtet fra filmproducentens side. Hvis man er ligeglad med at få gengivet filmen optimalt, så er det jo helt fint. Jeg bliver bare provokeret når folk kalder det "bedre" at gå væk fra dén oplevelse som filmskaberen har forsøgt at skabe. Du kan kalde det noget andet, du kan kalde det noget specielt, men det bliver aldrig "bedre".
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 08:31
Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

 

Som Ambilight dog sniger sig ind i billedet og ødelægger det Confused  Ganske som dagslys sniger sig ind på billedet og ødelægger det - ved visse TV.

Ikke "ganske", men dagslys ødelægger også billedet, ja. Det gør det på alle tv, nogle dog mere end andre. Derfor bør dagslys ikke ramme fjernsynet hvis man er interesseret i god billedkvalitet - uanset hvilket tv man har. Sollys hører ikke hjemme i en billedentusiast's setup, "ganske" som farveskiftende ambilight.

Der er dog en væsentlig forskel. Sollys i rummet kan være en ulempe man vælger at leve med fordi det medfører for store praktiske eller økonomiske ulemper at løse problemet. Farveskiftende ambilight er en forringelse af billedet som folk betaler ekstra for at påføre billedet med vilje, på grund af uvidenhed.

Jeg kan jo godt lide one-liners, så her kommer endnu én: Hvis du vil have at "oplevelsen" af filmen skal fylde hele væggen - så køb et større TV!
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 08:38
Oprindeligt skrevet af Zullu Zullu skrev:

Har også ambilight, synes at det giver en bedre oplevelse at se en film, eller spille ps3.
Men alt er jo smag og behag.

"Alt" er ikke smag og behag. Det er smag og behag om du kan lide det, det er smag og behag om man ønsker at se filmen sådan som filmskaberen synes den skal se ud, men det er IKKE smag og behag at farveskiftende Ambilight er en forringelse HVIS du ønsker at se filmen som den er skabt. Dét er et objektivt faktum, som bunder i øjets (og hjernens) måde at se farver på. Jeg har som sådan ikke noget imod at man godt kan lide tivoli-lys rundt om sit tv. Jeg reagerer på at nogle mennesker argumenterer for at det er en BEDRE måde at opleve en film på. Jeg vil til hver en tid argumentere for at den bedste måde at opleve en film på, er at opleve dét som filmskaberen har forsøgt at vise dig (inden for de begrænsninger der nu engang er i alle led af kæden). Jeg har diskuteret dette i 10 år, og jeg mangler stadig at høre et fornuftigt argument for hvorfor dét at gengive kildematerialet optimalt, IKKE er målet for god billedkvalitet.
Til top
Bøje_fra_nr_16 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-August-2012
Status: Offline
Point: 333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bøje_fra_nr_16 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 12:46
Ambilight er patenteret.

Kan altså ikke se hvordan ambilight kan ødelægge billedekvaliteten - langt mere ødelæggende er at se film i dagslys på et TV der ikke er egnet til dagslys.

Hvad bliver det næste, at det er ødelæggende for filmoplevelsen at have et billede af Jimmy Hendrix hængende, eller at der står blå lysestager og ikke hvide, eller om rammen omkring er sort, hvid, sølvfarvet - at man ikke hedder Otto til fornavn, at man spiser popkorn eller ej -  har en søde pige ved siden af eller ej ????

Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Ambilight er patenteret.

Kan altså ikke se hvordan ambilight kan ødelægge billedekvaliteten - langt mere ødelæggende er at se film i dagslys på et TV der ikke er egnet til dagslys.

Hvad bliver det næste, at det er ødelæggende for filmoplevelsen at have et billede af Jimmy Hendrix hængende, eller at der står blå lysestager og ikke hvide, eller om rammen omkring er sort, hvid, sølvfarvet - at man ikke hedder Otto til fornavn, at man spiser popkorn eller ej -  har en søde pige ved siden af eller ej ????

Det ville da være ødelæggende for filmen at have et billede eller 3 af Halle B hængende for mit vedkommende.
Må altså give Otto ret. Hvad vil i med det Amb. Dem jeg kender der har det bruger det ikke.
Mens der selvfølgelig er nogen der gør.
I ville da også blive træt af høj musik og diskolys på arbejdet, men når vi er stive gør det ikke noiget de få timer.
SVP03
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu