recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forskel på billedkvali i MCE vs MPlayer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForskel på billedkvali i MCE vs MPlayer?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2008 kl. 19:29

Først: Beklager, at jeg er lidt længe om at svare i perioder - men arbejdet har gjort et vist indhug på det seneste.

Dernæst: Mange tak for GraphEdit - et særdeles nyttigt værktøj.

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Men jeg ville kigge mere grundigt på afspilnings graphen førend jeg gik til kalibrering. Du kalibrerer jo altid i forhold til noget, og hvis ikke du kan skabe den samme graph hver gang er kalibrering omsonst IMHO.

Absolut. Du har som helt ret - jeg har dog bare valgt at fokusere på hvidbalance og gamma-forløb for udvalgte kilder - typisk DVD eller BD - og her regner jeg med, at grafen er den samme hver gang (for det samme medium). Det betyder, at jeg bruger DVD/BD-medier med testmateriale/prøvebilleder.

Jeg ville naivt antage, at hvidbalancen er tilnærmelsesvis korrekt for korrekt mastered materiale af anden oprindelse - men du har ret i , at man aldrig kan vide sig sikker - og specielt gamma-forløbet er ganske givet ikke perfekt for en del kildemateriale (heller ikke farverummet etc.).

Problematikken er næsten analog med den udfordring man har med kalibrering af TV-tunere, hvor man kan være sikker på, at TV-kanalerne ikke levere samme billedkvalitet. Jeg synes dog ikke, at det absolut skal afholde en fra at opnå den bedst mulige gengivelse af materiale, som opfører sig pænt - eller som er mastered bare tilnærmelsesvis efter en standard.

Da jeg sad og legede med GraphEdit, fik jeg en idé, som du måske har noget input til: Kunne man indsætte et objekt i en graf, som triggede, at en applikation loader en brugerdefineret 1D-LUT? I praksis ville de betyde  afvikling af en .bat/.vbs-fil eller kalde en .exe-file med en parameter.

På denne måde kunne man loade en dedikeret hvidbalance/et gamma-forløb for en given graf/kildetype.

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Med VMC er du nød til at vælge Connect to running graph... Derefter kan du give os lidt screenshots...

Samme problem for mig - kan ikke connect'e til MCE (har kun dog forsøgt XP MCE 2005 p.t.). Jeg oplever og måler dog ikke forskel på MCE og WMP på XP med de indstillinger, der køres med i skærmdriveren, DVD-dekoderen og afspillerne.

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2008 kl. 07:43
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Da jeg sad og legede med GraphEdit, fik jeg en idé, som du måske har noget input til: Kunne man indsætte et objekt i en graf, som triggede, at en applikation loader en brugerdefineret 1D-LUT? I praksis ville de betyde  afvikling af en .bat/.vbs-fil eller kalde en .exe-file med en parameter.

Der findes/fantes faktisk et eksisterende værktøj, der kan kalde et script, nemlig programmet Reclock.

Reclock hentes her

Redigeret af Patriarken - 26-Oktober-2008 kl. 10:25
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2008 kl. 10:21

Tak for tippet.

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu