recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forskel på billig/dyr Surround receiver?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForskel på billig/dyr Surround receiver?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2009 kl. 20:20
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af johnjkj johnjkj skrev:

Nu kan man jo ikke tilslutte en effektforstærker til en 605, så vidt jeg ved.
Jeg vil dog mene at en SC-LX71 er "overkill", til de højtaler. Man kan aldrig får power nok, men mere prisen taget i betragtning.

Men den har jo også en lillebror. Så hvis du kan lide pio lyden, så kunne den jo være en mulighed http://www.pioneer.dk/dk/products/42/98/405/VSX-LX51/index.h tml

de er åbenbart ikke til at får fat på i øjeblikket.

der er ellers mange her på dette forum, der har udtalt at 605 stort set kunne trække alle højtaler. Det mener jeg ikke den, mens andre ser andeledes på den sag. Men en fin forstærker til prisen.

At den er overkill til mine højttalere giver jeg dig fuldstændig ret i, og den receiver du henviser til har jeg da også haft kig på.

Min primære grund til alligevel at se på en SC-LX71 er først og fremmest designet. Jeg synes simpelthen den er pænere end LX51 (som dog også er nydelig). Mange vil nok synes det er en åndsvag grund til at vælge som jeg gør og måske har de ret Den vejledende prisforskel på 3000 kr er ikke noget der afskrækker mig.

Desuden har den mulighed for internetradio, som jeg vil gøre brug af + nogle andre småting. Men igen, jeg kan godt se hvad du mener

Onkyo 605 er efter min mening bedre end sit rygte. Der hvor jeg i sin tid manglede noget var på mellemtoneområdet - og ikke effekten.

Det er i øvrigt ret umuligt at få fat i en Pioneer receiver lige pt. Min nye er bestilt for 14 dage siden, og jeg ved stadig ikke hvornår den kommer

der sidder jo sikkert en bedre strømforsyning i en 706 og derfor flere kræfter til din mellemtone. Men den diskussion har vi jo haft, men lade det nu ligge. Det er jo ikke det denne tråd handler om.

Nå for Søren havde da ellers læst at trådstarteren har en 605-

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2009 kl. 20:22
Hother havde jo en 706
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2009 kl. 20:38

Hother havde jo en 706

Jo da, men før det både en 605 og en 606, og Hother har en 706

Redigeret af Hother - 17-April-2009 kl. 21:01
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bruger udmeldt 8 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 05-August-2008
Point: 650
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2009 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af johnjkj johnjkj skrev:

Så har jeg lige et spørgsmål, for på mine B&W højttalere, er følsomheden opgivet til 85dB. Er det godt eller dårligt ift. en forholdsvis svag receiver (jeg har set andre højttalere som er oppe på 90 dB)? Hvis det er dårligt, så kan det vel være derfor at jeg ikke synes at Onkyoen spiller helt tilfredsstillende? 

Absolut, 85 dB er ret lavt. Det skal dog siges at ikke alle er lige ærlige omkring denne opgivelse.

Der eksisterer en udbredt misforståelse om at jo mindre højttalere man har, jo mindre forstærker behøver man. Et stykke hen ad vejen er det nærmest omvendt, jo mindre højttaler man har, jo større spark i rø... skal de have for at levere varen... Jeg er overbevist om at du vil opleve en markant forskel med en kraftigere forstærker. Når det er sagt, så ER det alt andet lige en design-højttaler, og højttalerens dimensioner sætter visse begrænsninger for hvor meget dynamik du kan hive ud af dem.

At følsomheden er lav betyder blot at B&W'erne er tunge at trække. En udbredt misforståelse er at fordi forstækeren har mange watt er den bedre til at trække en tung ht. Det der er afgørende er at den kan levere strøm nok under vanskelige forhold (impedans kurver mv). Derfor er det ikke sikkert Pioneeren er et optimalt valg, men du må prøve dig frem. Jeg har selv et par B&W DM7 og her var min hedengangne Tandberg 3012 på 100 Watt langt stærkere en de 140 Watt jeg har fra min Pioneer (dårligt bytte).

At der er mindre dynamik fra en lille ht er vrøvl fordi dynamikken er ikke kun er dybe toner men også mellem og diskant. Køb en sub til de dybe toner. Rogers lavede tidligere nogle skotøjsæsker af nogle ht og de var også tunge men havde den glimerende dynamik.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2009 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

At følsomheden er lav betyder blot at B&W'erne er tunge at trække. En udbredt misforståelse er at fordi forstækeren har mange watt er den bedre til at trække en tung ht. Det der er afgørende er at den kan levere strøm nok under vanskelige forhold (impedans kurver mv).

Nja, både og... Det er altid vigtigt at forstærkeren er strømstærk. Men følsomhed og udgangseffekt hænger nu engang sammen - om den er strømstærk eller ej, drejer sig mere om hvorvidt den kan holde udgangseffekten når belastningen bliver vanskelig, mht. impedansforløb. Så ja, en højttaler med lav følsomhed kan godt have et nemt impedansforløb og dermed stille små krav til forstærkerens strømstyrke (men der skal dog stadig være en høj effekt), omvendt kan en højttaler med relativt høj følsomhed godt have et gustent impedans-forløb, der stiller store krav til forstærkerens strømstyrke. Så ja, dybest set er vi enige i at det ikke er nok at kigge på følsomheden og effekten, for at vurdere om forstærkeren kan trække højttaleren ordentligt - jeg tror det var dét der var pointen? Men så lad mig omformulere det til at rigtigt mange små højttalere er tunge at trække, hvadenten det så skyldes følsomhed eller impedansforløb.

Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

At der er mindre dynamik fra en lille ht er vrøvl fordi dynamikken er ikke kun er dybe toner men også mellem og diskant. Køb en sub til de dybe toner. Rogers lavede tidligere nogle skotøjsæsker af nogle ht og de var også tunge men havde den glimerende dynamik.

Ja, det var lidt for kort formuleret. Hvis du vil have en lille enhed til at spille bas, så skal den bevæge sig længere, og det giver problemer i forhold til hvor meget dynamik du kan opnå. Rogers LS3 leverer ganske rigtigt en rigtigt god dynamik, netop fordi man lader være med at prøve at få den til at spille bas. Samme princip er årsag til at bl.a. M&K kan levere god dynamik i relativt små højttalere - man skrotter helt bevidst bassen, og sørger så får at matche med en vellydende subwoofer.

Vi er med andre ord helt enige, hvis man vil have en forstærker der er bedre til at trække højttalerne, er det ikke nok at se på hvor mange watt den har.

Jeg er iøvrigt stærkt uenig i at en SC-LX71 er overkill til højttalerne. At få en forstærker med tilstrækkelig effekt til at trække et sæt almindelige gennemsnits-højttalere, er dyrere end de fleste gør det til. Dét jeg synes mange misforstår, er at dét at pris og kvalitet skal hænge sammen, ikke behøver betyde at højttalere og forstærker skal koste det samme. Forstærkeren kan sagtens være dyrere end højttalerne, for at det hænger sammen. Eksempelvis benyttes M&K 150 systemet, der koster 50k for et komplet 5.1 system, ofte sammen med forstærker-setups i 200k klassen. En anden liga end dét debatten går på, det er jeg klar over, men princippet gælder for så vidt stadig - de fleste surroundforstærkere under 10k kan reelt ikke trække andet end meget følsomme højttalere tilstrækkeligt. Prøv at kigge på hvor mange ting der er proppet ned i en surround-receiver, og sammenlign så med hvad en ganske almindelig, ikke særligt voldsomt dimensioneret stereo-forstærker koster. En stereo-forstærker til 4000,- vil som regel fuldstændigt udklassere en surround-receiver til 10.000,-.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2009 kl. 14:36
da jeg skrev overkill hang det sammen med prisen. Hvis man har råd, kunne man jo også købe lx91 til 50.000 kr. nogen gange skal man også lige tænke på pris. Men ja køb altid den bedste forstærker man har råd til. højtalerne kan komme i anden række, hvis man kan bruge dem man har.

Redigeret af xcardman - 18-April-2009 kl. 14:36
Til top
Bruger udmeldt 8 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 05-August-2008
Point: 650
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2009 kl. 23:51

AV skrev:

Jeg er iøvrigt stærkt uenig i at en SC-LX71 er overkill til højttalerne. At få en forstærker med tilstrækkelig effekt til at trække et sæt almindelige gennemsnits-højttalere, er dyrere end de fleste gør det til. Dét jeg synes mange misforstår, er at dét at pris og kvalitet skal hænge sammen, ikke behøver betyde at højttalere og forstærker skal koste det samme. Forstærkeren kan sagtens være dyrere end højttalerne, for at det hænger sammen. Eksempelvis benyttes M&K 150 systemet, der koster 50k for et komplet 5.1 system, ofte sammen med forstærker-setups i 200k klassen. En anden liga end dét debatten går på, det er jeg klar over, men princippet gælder for så vidt stadig - de fleste surroundforstærkere under 10k kan reelt ikke trække andet end meget følsomme højttalere tilstrækkeligt. Prøv at kigge på hvor mange ting der er proppet ned i en surround-receiver, og sammenlign så med hvad en ganske almindelig, ikke særligt voldsomt dimensioneret stereo-forstærker koster. En stereo-forstærker til 4000,- vil som regel fuldstændigt udklassere en surround-receiver til 10.000,-.

Jeg er fuldstændig enig i din betragtning omkring pris og kvalitet når man taler stereo og surround og det var også min pointe. Man kan ikke bedømme de nævnte HT med den nævnte Onkyo model, den er simpelthen ikke god nok til at drive disse HT'er. Om den nævnte Pioneer er det vil jeg også  sætte spørgsmål ved, men det er udfra mine oplevelser med B&W DM7 og min rimeligt stærke Pioneer jeg udtaler mig. Pioneeren når ikke HT'erne til sokkeholderne. Mit valg var derfor at købe en meget dyr Surround forstærker eller købe nogle letdrevne HT'er nemlig Dali Ikon 6 som totalt set er billigere med en del dårligere end mine B&W'er.

Jeg er helt med på at mange engelske HT (B&W, KEF, Rogers, IMF og Quad) er tungtdrevne og derfor kræver en strømstærk forstærker (læs dyr). Hvis de ikke har det lyder de lukkede og udynamiske som i dette tilfælde men det er ikke HT'en skyld.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2009 kl. 08:37
manden har nogle B&W XT2 og dem vil han beholde. Prøv lige og læs hvad han spørger om. Han vil gerne have en forstærker til hans xt2, ikke  B&W DM7 eller andre højtaler. skulle en SC-LX71 ikke kunne drive hans xt2. selvfølgelig kan den det og mere til.

Redigeret af xcardman - 19-April-2009 kl. 09:06
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu