recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forskel på HDMI kabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForskel på HDMI kabler

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2008 kl. 16:01
Jeg har et billigt 5m HDMI kabel mellem min pana HDD og PX70 skærm.
Hvis jeg kører 1080P ud fra HDD'en, så hænger billedet engang imellem.
Efter jeg satte HDD'en til at køre 720P i stedet, har jeg ikke haft nogen udfald.

Redigeret af Axlon - 11-Februar-2008 kl. 16:23
Mvh Jesper
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2008 kl. 17:43
Som tidligere skrevet i andre tråde kommer man langt med 200-300 for et hdmi kabel på op til 5 meter. Gode stik er dog at foretrække, da man igen har lavet en std. med en teknisk dårlig stiktype.
Men ellers korrekt kun at købe kabel der virker og ikke dyrere.
SVP03
Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2008 kl. 10:29
Jeg har også testet en hel del forskellige HDMI kabler og oplevet at der absolut er forsekl på dyrere og billigere kabler, både lyd og billede, kunne det tænkes at de 3 kabler i testen er af samme kvalitet derfor opleves der ingen forskel.
At en del af de rigtig gode kabler har en godkendelse der har Version 1.3a, gør at de ikke har problemer med HDCP handshake, samt en del af mine kunder har oplevet at gå fra et standard kabel til et bedre havde en hel del betydning for billede samt lyden blev bedre.
Når et HDMI kabel ikke er i stand til at vise et fullHD billede på over 10 meter må det jo have en del at sige med kvaliteten af kablet, samt de rigtig gode kabler er godkendt til HDMI 1.3 ved op til 15 meter uden brug af repeatere/forstærkere.
Man ser ikke de b "billigere" hdmi kabler bliver lavet i de lange længder fordi kvaliteten ikke er så god, da der mange gange opstår jitter og anden forsinkelse i signalet.
Jeg har lige været på ISE messen i Amsterdam og kom til at tale med Joe P. Kane manden med DVE diskene, han er absolut en af dem der har den største viden omkring billedkvalitet, han kan vist roligt betegnes som mister know it all
Han fortalte også at de har testet rigtig mange HDMI kabler og kunne knkludere at der absolut var forskel på HDMI kabler, så det med at enten så virker det eller også er der ikke billede på holder ikke mere. Der kan sagtens mangle en del information i det transmiteret billede som gør at billedet ikke er det som bliver sendt afsted i kablet.

Men som alle andre kabel diskusioner på div. foraer er der altid nogen der vil påstå anderledes og den kabel snak kan der hurtigt gå woodo og religion i
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2008 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

Jeg har også testet en hel del forskellige HDMI kabler og oplevet at der absolut er forsekl på dyrere og billigere kabler, både lyd og billede, kunne det tænkes at de 3 kabler i testen er af samme kvalitet derfor opleves der ingen forskel.
At en del af de rigtig gode kabler har en godkendelse der har Version 1.3a, gør at de ikke har problemer med HDCP handshake, samt en del af mine kunder har oplevet at gå fra et standard kabel til et bedre havde en hel del betydning for billede samt lyden blev bedre.
Når et HDMI kabel ikke er i stand til at vise et fullHD billede på over 10 meter må det jo have en del at sige med kvaliteten af kablet, samt de rigtig gode kabler er godkendt til HDMI 1.3 ved op til 15 meter uden brug af repeatere/forstærkere.
Man ser ikke de b "billigere" hdmi kabler bliver lavet i de lange længder fordi kvaliteten ikke er så god, da der mange gange opstår jitter og anden forsinkelse i signalet.
Jeg har lige været på ISE messen i Amsterdam og kom til at tale med Joe P. Kane manden med DVE diskene, han er absolut en af dem der har den største viden omkring billedkvalitet, han kan vist roligt betegnes som mister know it all
Han fortalte også at de har testet rigtig mange HDMI kabler og kunne knkludere at der absolut var forskel på HDMI kabler, så det med at enten så virker det eller også er der ikke billede på holder ikke mere. Der kan sagtens mangle en del information i det transmiteret billede som gør at billedet ikke er det som bliver sendt afsted i kablet.

Men som alle andre kabel diskusioner på div. foraer er der altid nogen der vil påstå anderledes og den kabel snak kan der hurtigt gå woodo og religion i

Som udgangspunkt er jeg ikke enig.
Som du skriver skal der være hul igennem, om der mangler dataoverførsel er jo svært at måle. Men rent teknisk er der altså ikke forskel på et digitalt signal, når hele signalet når igennem.
Men hvad så prisen på sådan et kabelt skal være er en anden sag, men ved lange længder over 4-5 meter er det vigtigt at kabel og især stik er gode.
Men som Otto har skrevet, kører han gerne hvor som helst i landet for at få bevist det modsatte i en blindtest.
SVP03
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2008 kl. 10:59

Han fortalte også at de har testet rigtig mange HDMI kabler og kunne knkludere at der absolut var forskel på HDMI kabler, så det med at enten så virker det eller også er der ikke billede på holder ikke mere.

Joe Kane har næppe udtalt at forskelle på HDMI kabler udmønter sig i en forskel på billed- eller lyd-kvalitet. Han har formentligt sagt at der er forskel på kvaliteten af kabler, ja - men det er i en forstand mht. om det overhovedet virker eller ej, ikke i forhold til billedkvaliteten. Joe har bl.a. arbejdet meget med HDMI i forbindelse med udviklingen af den nye Samsung projektor han demonstrerede på udstillingen, hvilket har givet ham MANGE frustrationer, efterhånden som han har erfaret hvor mangelfuld implementationen er hos rigtigt mange producenter, inkl. kabel-producenter. Så når han taler om at der er kæmpe forskel i kvaliteten, er det et spørgsmål om overhovedet at få det til at _virke_, konsekvent og problemfrit. Som forbruger kan man godt til dels acceptere at 4 ud af 5 kabler fra en given producent virker i éns setup, hvis man er uheldig og får dén der ikke virker, så bytter man den bare. Det kan man ikke leve med fra et professionelt synspunkt, det skal virke hvér gang. Det er ikke fedt at teste at éns 15 meter kabel fungerer, trække det igennem tomrøret, og så finde ud af at efter at stikket har fået et tryk da man trak det igennem, virker det pludselig ikke længere. Anyway: Joe Kane bør ikke tages til indtægt for at sige at der er forskel på billedkvaliteten mellem to kabler der iøvrigt fungerer. Han siger i sine trænings-sessions tværtimod specifikt det modsatte.

Når dét så er sagt, så vil jeg på ingen måde afvise at der er forskel på lydkvaliteten fra forskellige HDMI kabler. Men enhver oplevet forskel på billedkvaliteten mellem to HDMI kabler der iøvrigt fungerer som de skal uden udfald, er 100% indbildt. Og så er jeg iøvrigt ligeglad med at diverse forhandlere bliver pissesure på mig når jeg siger det. Hvis man mener jeg tager fejl, kan man jo bare modbevise det. 

Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2008 kl. 11:02
Top Otto
SVP03
Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2008 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Han fortalte også at de har testet rigtig mange HDMI kabler og kunne knkludere at der absolut var forskel på HDMI kabler, så det med at enten så virker det eller også er der ikke billede på holder ikke mere.

Joe Kane har næppe udtalt at forskelle på HDMI kabler udmønter sig i en forskel på billed- eller lyd-kvalitet. Han har formentligt sagt at der er forskel på kvaliteten af kabler, ja - men det er i en forstand mht. om det overhovedet virker eller ej, ikke i forhold til billedkvaliteten. Joe har bl.a. arbejdet meget med HDMI i forbindelse med udviklingen af den nye Samsung projektor han demonstrerede på udstillingen, hvilket har givet ham MANGE frustrationer, efterhånden som han har erfaret hvor mangelfuld implementationen er hos rigtigt mange producenter, inkl. kabel-producenter. Så når han taler om at der er kæmpe forskel i kvaliteten, er det et spørgsmål om overhovedet at få det til at _virke_, konsekvent og problemfrit. Som forbruger kan man godt til dels acceptere at 4 ud af 5 kabler fra en given producent virker i éns setup, hvis man er uheldig og får dén der ikke virker, så bytter man den bare. Det kan man ikke leve med fra et professionelt synspunkt, det skal virke hvér gang. Det er ikke fedt at teste at éns 15 meter kabel fungerer, trække det igennem tomrøret, og så finde ud af at efter at stikket har fået et tryk da man trak det igennem, virker det pludselig ikke længere. Anyway: Joe Kane bør ikke tages til indtægt for at sige at der er forskel på billedkvaliteten mellem to kabler der iøvrigt fungerer. Han siger i sine trænings-sessions tværtimod specifikt det modsatte.

Når dét så er sagt, så vil jeg på ingen måde afvise at der er forskel på lydkvaliteten fra forskellige HDMI kabler. Men enhver oplevet forskel på billedkvaliteten mellem to HDMI kabler der iøvrigt fungerer som de skal uden udfald, er 100% indbildt. Og så er jeg iøvrigt ligeglad med at diverse forhandlere bliver pissesure på mig når jeg siger det. Hvis man mener jeg tager fejl, kan man jo bare modbevise det. 

Det var sjovt nok ikke det han sagde til mig de par timers tid jeg havde ham på 2 mands hånd
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2008 kl. 11:13

Jeg kan slet ikke forstå at nogen kan påstå at der er kvalitetsforskel på lyd eller billede alt efter kvaliteten af kablet, når det altså virker.
Det er jo digitalt, det kan jo ikke lade sig gøre, hvad mere skal jeg sige.
Jeg kommer altså til at smile af folk der påstår noget andet.
Undskyld

SVP03
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2004
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2008 kl. 11:25
Det er skægt at denne diskussion altid dukker op, når det gælder HIFI og nu også billede.
Alle kan godt blive enige om, at hvis man har en dårlig ADSL forbindelse, så bliver diverse hjemmesider jo ikke mere uklare.
Men når det gælder HIFI og billede, så gælder alle de almindelig elektronik regler pludselige ikke mere.
Så drejer det sig om grønne tusser, vodoo kabler til flere 1000kr, mærkelige støjfilter og hvad fanden man nu kan finde på.
Og fælles ved dem alle, er at det åbenbart ikke kan måles, og kan kan ses/høres af dem som tror på det.

Mvh Jesper
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2008 kl. 11:31

Det var sjovt nok ikke det han sagde til mig de par timers tid jeg havde ham på 2 mands hånd

Jeg skal gerne spørge ham igen næste gang jeg ser ham. Jeg har haft ham på 2 mands hånd en del mere end et par timer...

EDIT: Jeg har sendt ham en mail, jeg synes ikke vi skal diskutere hvad en tredjemand mener og ikke mener. Så må vi se om han får tid til at svare.

Redigeret af AV Precision - 12-Februar-2008 kl. 11:40
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2008 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Jeg kan slet ikke forstå at nogen kan påstå at der er kvalitetsforskel på lyd eller billede alt efter kvaliteten af kablet, når det altså virker.
Det er jo digitalt, det kan jo ikke lade sig gøre, hvad mere skal jeg sige.
Jeg kommer altså til at smile af folk der påstår noget andet.
Undskyld

"Digitalt" er ikke altid lig med "ens", så dét i sig selv er ikke en almen "undskyldning" for at der ikke er forskel. Jitter i et audio-signal kan eksempelvis påvisligt påvirke lydkvaliteten. Men i den specifikke implementation, er der ingen kvalitetsforskel på billedet når først det virker. Men dét at få det til at virke, kan vise sig at være en præstation i sig selv.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2008 kl. 11:36

Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Det er skægt at denne diskussion altid dukker op, når det gælder HIFI og nu også billede.
Alle kan godt blive enige om, at hvis man har en dårlig ADSL forbindelse, så bliver diverse hjemmesider jo ikke mere uklare.
Men når det gælder HIFI og billede, så gælder alle de almindelig elektronik regler pludselige ikke mere.
Så drejer det sig om grønne tusser, vodoo kabler til flere 1000kr, mærkelige støjfilter og hvad fanden man nu kan finde på.
Og fælles ved dem alle, er at det åbenbart ikke kan måles, og kan kan ses/høres af dem som tror på det.

Jeg er ikke uenig. Man skal dog ikke være blind for at mange af de ting som entusiaster ikke kan forklare, sagtens KAN forklares, men bare er så avancerede at folk ikke forstår dem. "Uforklarligt" og "overnaturligt" er ikke det samme... Der findes, som nævnt ovenfor, en ganske rimelig forklaring på hvorfor der kan være forskel på lydkvaliteten, selv om 1'er og 0'er kommer frem i hel tilstand. Denne forklaring kan bare ikke sådan uden videre overføres til billede. Billede og lyd er to forskellige ting.

EDIT: Helt generelt, så må man dog sige at hvis man vil erklære at der er forskel mellem to komponenter, så må man enten A: Påvise hvorfor forskellen er der, eller B: Bevise at man kan se/høre forskellen. Det er notorisk umuligt at bevise at der ikke er forskel, derfor må "bevisbyrden" nødvendigvis ligge på dén der mener der er forskel.

Når folk nu mener der er synlig forskel, så burde det vel ikke være så svært at gøre som OP beder om, og pege på nogle specifikke scener eller lignende, hvor forskellen træder frem? Det er lidt "nemt" at sige "jeg kan se forskel, og jeg kender 5 andre der kan se forskel, ergo er der forskel!" Hverken her eller på AVSforum er det nogensinde lykkedes mig at få en eneste til at sige "kig på John Travolta's krave 15.48 inde i Pulp Fiction bla bla bla, og pege på hvori en evt. forskel skulle bestå. Det eneste jeg har hørt folk konkret sige, er udflydende begreber som slet ikke fysisk kan lade sig gøre, såsom at farvemætningen skulle blive bedre (hvad man så end mener med dét), eller at kontrasten skulle være forbedret. Jeg benægter ikke at man _oplever_ disse ting, men det er bare ikke noget bevis for at det ikke er noget man opfinder oppe i hovedet.

Redigeret af AV Precision - 12-Februar-2008 kl. 11:50
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu