|
Forskel på ipTV og streaming? |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10568 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 11-Juni-2025 kl. 07:48 |
Mange moderne DVB modtagere kan også vise ipTV. Her er det jeg bliver lidt forvirret, for hvad er ipTV? Er ipTV og streaming det samme? Hvis ikke, hvordan modtager man så ipTV i Danmark? Jeg har aldrig set en reklame for ipTV fra en dansk TV udbyder. Flemming
|
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
![]() |
|
Rasmus Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4704 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I min bog er IPTV lineær transmission af tv-kanaler, f.eks. Waoo. Altså hvor et lineært tv-signal sendes i rotation og set-top-bokse kan 'tappe' ind i ét og samme lineære signal. Det er den fjerde linære transmissionsform efter kabel-tv, antenne-tv og parabol-tv.
Streaming sker over det åbne internet og her sendes intet i rotation. I stedet åbnes der ét stream for hver bruger, der ser med, direkte til brugerens enhed. Det kan være streaming af både live- og arkivindhold, men det kræver en app på en streamingafspiller, f.eks. Smart TV eller boks.
Redigeret af Rasmus Larsen - 11-Juni-2025 kl. 08:12 |
|
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
|
![]() |
|
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5357 |
På dansk, men nok ikke fra Danmark. ![]() EDIT: En mere
Redigeret af JørgenT - 11-Juni-2025 kl. 08:42 |
|
Mvh. JørgenT
|
|
![]() |
|
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10568 |
Tak Jørgen. Jeg har nu selv fundet endnu flere, men priserne lyder alt for lave til at være lovlige. Flemming
|
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
![]() |
|
Rasmus Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4704 |
Det er ikke lovligt.
I Danmark har vi de velkendte tv-distributører såsom YouSee, Norlys, Waoo, Allente, Altibox og så de mange foreningers tv-signal. Hvis det ikke er en af dem, så gå ud fra, at det er noget snusk, hvor der ikke betales for rettigheder. Hvis der pludselig var kommet en masse billigere lovlige alternativer, så gå ud fra, at de ville blive omtalt på Recordere, Flatpanels mv.
|
|
|
|
![]() |
|
Tak. Nøjagtigt det jeg antog, men har alle de ovennævnte danske TV udbydere også IPTV? Det er da ikke noget de reklamerer med. Flemming
|
|
Samsung UE55F7005
|
![]() |
|
Waoo er IPTV, med mindre man vælger deres streaming-løsning.
Vi havde også engang IPTV fra TDC TV. De er jo røget ind under YouSee, så der må stadig være nogle kunder på IPTV, men jeg tror ikke, at de sælger det længere.
De andre har streaming. Redigeret af Rasmus Larsen - 11-Juni-2025 kl. 11:20 |
|
|
|
![]() |
|
bubbleboy ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Juni-2013 Status: Offline Point: 802 |
Forudsætningen for at få Yousee-boksen på fiber er normalt adgang til ip multicast (man skal have Yousee som internetudbyder også). Multicast må være det, du kalder rigtig iptv. :)
Redigeret af bubbleboy - 11-Juni-2025 kl. 16:56 |
|
![]() |
|
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4074 |
Iptv omtales som tv pakker der overføres via nettet. Som Waoo og den den slags.
Men hvis man skal fluekneppe der. Så er alt digitalt grundlæggende tv iptv, da det er et netværk signalerne overføres med. Om det er parabol, antenne, iptv. det er kun måden protokollerne fungerer på det gør forskellen |
|
LG nanocel, Denon x1400h front Dali (opticon LCR og sur. zensor 1, C zensor vocal, FH alteco). Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, music assistent med heos, pladespiller argon med ortofon 2M blue
|
|
![]() |
|
bubbleboy ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Juni-2013 Status: Offline Point: 802 |
Jeg ville nok ikke sætte lighedstegn mellem digitalt tv og iptv. F.eks. leverer DVB-C digitalt tv, men ip er ikke indblandet i den del.
Redigeret af bubbleboy - 11-Juni-2025 kl. 17:46 |
|
![]() |
|
archfrog ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Marts-2022 Sted: Hjørring Status: Offline Point: 123 |
DR.dk sendte faktisk DR kanalerne som IPTV indtil for få måneder siden, hvor signalet forsvandt. Det var fuldt ud lovligt (men lidt af en sjældenhed).
Jeg tænker at de lukkede for det for at påtvinge ALLE at logge ind, så ALLE kan bande lidt mere over DR. De mistede blandt andet mig som daglig seer fordi det var så nemt, at lige starte IPTV app'en på Windows og så se lidt TV. Nu ser jeg så godt som aldrig DR.
Redigeret af archfrog - 11-Juni-2025 kl. 21:13 |
|
LDAC for Windows, Shure AONIC 50 hørebøffer og en kop kaffe.
|
|
![]() |
|
Man kan fortsat åbne DR direkte i f.eks. VLC (sådan foretrækker jeg at tilgå DR). De ændrede dog lidt i opsætningen for noget tid siden, så man skal lige opdatere sit link. :-)
Redigeret af bubbleboy - 11-Juni-2025 kl. 21:46 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |